Mocht je ooit een lange rit hebben met een Honda-fanboy (m/v) en je bent bang voor een lange ongemakkelijke stilte, vraag hem dan eens om de verschillen tussen alle K-serie-motoren uit te leggen. Uren luisterplezier gegarandeerd. Wil je hem of haar vervolgens blij maken, vertel dan eens over het bestaan van een K48 V8, die bestaat uit twee K24-motoren.

De K48-motor is een creatie van Craig Williams, die op Instagram en Facebook zijn project plaatst onder de naam Neutron Engines. Op zijn kanalen plaatst hij een uitgebreide uitleg over waar hij mee bezig is en waarom hij bepaalde keuzes maakt. Het is allemaal tamelijk fascinerend. De achtcilinder moet bovendien een goddelijk ding worden om aan te horen, als hij eenmaal klaar is.

De K48 V8 moet tot 10.000 tpm kunnen draaien

Een van de configuraties is een K48 V8 met een vlakke krukas die tot wel 10.000 tpm moet halen. Het vermogen komt dan uit tussen de 750 en 800 pk. Achterop kun je een adapterplaat monteren om de transmissie van een LS V8-motor te plaatsen. Ook maakt de motor het mogelijk om een twin-turbo te plaatsen in het midden, een zogeheten ‘hot-V’ set-up.

Wanneer de K48 V8-motor klaar is en verkocht kan worden, is nog niet bekend. Er zijn nu nog vooral digitale renderings te zien, maar er zijn wel al onderdelen gefabriceerd, zoals de krukas voor de acht cilinders. Het is dus nog even geduld hebben. De motor moet in auto’s als een Toyota Supra of een Honda NSX kunnen passen vanwege zijn relatief compacte formaat. Waar drop jij ‘m in?

Reacties

  • Dotternetta heeft op 6 september 2022 geschreven:

    Zonder turbo is de k24 een saaie motor.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear