Na een sabbatical die ‘echt niets met justitie te maken had’, zit onze vaste correspondent Cas Pedaal weer achter zijn laptop. Zoals je gewend bent, brengt hij het nieuws dat je nergens anders zult lezen. Wij hebben de feiten in dit artikel gecontroleerd en voor de volle 1,00 procent waar bevonden.
De werkdag zit er bijna op als we Karel ontmoeten op een carpoolplek in de buurt van Amstelveen. Hij buigt over de passagiersstoel en duwt de rechterdeur van zijn auto open. Hij wuift ons naar binnen: ‘Schiet op, stap in, het wordt al druk op de weg.’ Op de A9 schiet hij naar de linkerbaan, waar op dat moment zes auto’s achter elkaar rijden. Direct plaatst Karel zijn auto van een niet nader te noemen Duits merk nog geen halve meter achter de bumper van zijn voorganger.
Karel ziet onze twijfelende blik en legt gelijk uit: ‘Het lijkt misschien nutteloos dat ik bij de achterste auto bumperkleef, want die wil er zelf ook langs en hij kan ook niet naar rechts, maar daar gaat het niet om. Deze bumperkleefactie is eigenlijk bedoeld voor de auto helemaal vooraan. Wat moet ik anders doen? Afstand houden en netjes wachten tot iedereen naar rechts gaat? En het is niet alsof ik met mijn lampen aan het knipperen ben.’
Als hij na een minuut nog achter de zes auto’s zit, wordt Karel ongeduldig: ‘Waarom gaat de voorste auto niet voor mij aan de kant? Het is toch duidelijk dat ik haast heb? En die bestuurder voor mij kijkt de hele tijd geërgerd in zijn binnenspiegel naar mij. Hij snapt toch wel dat ik hém niet aan het bumperkleven ben? Echt, het Nederlandse verkeer wordt steeds asocialer.’
Ergerik heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Zo is het inderdaad, ik wacht tot jouw vrouw alleen is in de auto op de autobaan en ga lekker zitten duwen. Zij gestresst naar huis en wat zeg je dan tegen je partner? Oh schat zeur niet zo ik ram hem bij jou toch ook met 150 erin dan ben ik sneller klaar.
Tja intelligentie en integriteit op maat. Mijn wereld bestaat uit 5m en de regels gelden hoe het past.
Welkom in het nieuwe tijdperk van een generatie die zoveel nadenkt als de afstand tussen het behang en de muur. Ofwel de afstand tussen de bumpers.
Nox95 heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Bumperklevers negeer ik gewoon. Wat moet je er anders mee? Terug pesten? Dan ben ik toch net zo? Ik ga naar links wanneer ik moet en naar rechts wanneer dat kan. Vaak geef ik een beetje gas bij om er soepel tussen te komen, helemaal prima. Mijn auto is snel zat, maar dat bewaar ik voor ‘s nachts of op het circuit. Het kan mij niet schelen dat ik steeds heen en weer moet. Het komt wel eens voor dat ik in een klap drie banen moet opschuiven, om vervolgens weer drie banen terug te schuiven. Prima. En volgens mij rijdt bijna iedereen zo
Moos heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Helemaal top relax alleen harder rijden wanneer kan.
Bart heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Dit is humor ja? Beetje niveau Soundos/Peter Pannekoek
Arie Bezema heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Als ik met een normale snelheid, 105 km/uur, een rij vrachtwagens passeer en er komt een of andere malloot aan scheuren om mij door te bumperkleven denkt dat ik wel even voor hem aan de kant ga dan heb je het verkeerd. Hij overtreed de wet, ik niet. De actie, de locatie, het tijdstip en kenteken word gemeld aan de politie. Bij meerdere meldingen krijgt de overtreder een uitnodiging van het CBR om een cursus EMG te volgen, kosten ongeveer € 1.200. Is dat de moeite om te gaan bumperkleven? Succes
Bas heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Voor die info aan justitie door te geven heb jij geen enkel goed stuk bewijs.
Als de persoon die jij loopt te nsb’n er achter komt wie dat doet kan hij gewoon alibi leveren dat hij er niet was en jou aanklagen voor smaadschrift of nog effectiever met een groep kampers even op visite komen.
Bert vd Vries heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Bas, als je op de weg en gevaarlijke situatie treft, dat kan zijn dat er een geschaarde vrachtwagen bovenop een cabrio ligt, maar ook wanneer je iemand bijvoorbeeld ziet slingeren en ziet dat deze op zijn telefoon zit te loeren, en ook bij bumperklevers en rechstinhalers, mag je zinder meer 112 bellen. Politie zal als ze iemand in de buurt hebben er een onopvallende motor of auto op af sturen. Als ze de overtreding zelf ook constateren hebben ze een heterdaadje rn krijg jij ‘s middags een telefoontje met dank dat je de wereld een klein stukje veiliger proberen te maken. Niks nsb-erigs aan.
Josefien heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Als je het opneemt en die opname overlegt, heb je voldoende bewijs.
En hoezo: NSB’en? Die ander overtreedt niet alleen de wet maar brengt ook de andere verkeersdeelnemers in groot gevaar. Fijn als jouw kind door zo’n eikel verongelukt 😖
Ergerik heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Op tijd vertrekken hoef je ook niet te kleven. En als je niet op tijd kan vertrekken maak je verkeerde afspraken. Het leven is niet oneindig maar het gedrag van vele is daar wel naar, alsof men onsterfelijk is. Het schort aan integriteit en intelligentie, het inzicht beperkt tot 2 cm na de bumper.
De groeten en veel kleefplezier.
Wouter heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Als je niet begrijpt dat als je veel te hard rijdt, je sowieso anderen in.gevaar brengt, houdt t op. Hard rijden is voor op het circuit, waar iedereen er rekening mee houdt dat je hard rijdt, want dat is vooral het grote probleem bij hard rijden op de snelweg, anderen verwachten het niet, en hoeven het ook niet te verwachten.
Fortuin heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Het beste is om direct naar rechts te gaan, vervolgens een andere radiozender met vrolijke muziek te kiezen daarna knipperlicht naar links en zie daar op de linkerbaan zijn alle irritaties opgelost en gaan met die banaan. Bumperkleven is voor leaserijders en niet nader te noemen wegpiraten uit verre oorden die alleen maar straattaal gebruiken
Bert vd Vries heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Reactie op Erik 460: als ik met 105 km/h aan het inhalen ben ( en er is geen enkele wet die mij dat verbiedt ) blog ik dat doen tot ik veilig opzij kan. Niet eerder en niet later. Als je achter mij zit en lief bent (dat is: fatsoenlijk afstand houden ) zal ik heus een tandje gas bijgeven tbv vlottere doorstroming maar zodra je gast seinen, met je linkerwiel over de linkerstreep komt of als ik je nummerplaat niet meer kan zien in mijn achteruitkijkspiegel, dan ga je niet harder opschieten. Jij asociaal dan ik ook minder sociaal.
@Josefien, bewijs met beelden gaat geen straf opleveren, hooguit een reprimande als ze de chauffeur al kunnen traceren, wat bij lease-auto’s of andere vorm van andermans vervoer, lastig wordt en in de praktijk niet gebeurt.
Erik 450 heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Altijd weer dat kind er bij halen 🤷🏼♂️
Wat heeft dat kind van jou er mee te maken? Als ze jouw Buurman doodrijden maakt het niet uit?
Je moet gewoon opzij gaan als iemand er langs wil.
Als ik 150 rijd waar je 100 mag, en er komt er een aan die 200 wil, dan ga ik netjes opzij. Het is niet aan mij om die persoon af te remmen.
Zolang je maar niemand in gevaar brengt, dat is het belangrijkst.
Met 50 door de stad kan gevaarlijker zijn dan 250 op de autobaan met weinig verkeer.
Benardo heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Ik zit dagelijks op de weg, als je geen linksplakkers heb, heb je ook geen bumperklevers. Er zijn gewoon teveel automobilisten die het niet snappen.
Heel veel automobilisten zijn met andere zaken bezig in de auto maar in de spiegel kijken ho maar, en dat alles met 100,5 kmph. En waarom zou je links blijven rijden is dat gewoon dommigheid ? of pesten?. Linksplakken is ook verboden kost €270,-
Ger heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Is snelheidsovertreding dan niet verboden?
Jeroen heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Die is alleen om de schatkist te spekken met boetes, dus je kunt hem gewoon negeren zolang er geen flitsers, NSB’ers of vermomde politie in de buurt zijn.
Winnie heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Het is eigenlijk vrij simpel, iedereen naar rechts moeten na inhalen. Maar dan blijven ze heen en weer zigzaggen. Dus besluit het gros van de rijders maar op de middelste of linkerbaan te blijven rijden, omdat die andere allemaal zo “langzaam” rijden. Dus degene die nog weer iets sneller rijden blijven dan vaak achter hun kleven. Het verkeer op de weg wordt steeds onrustiger en gejaagder. Men “mag” de aangegeven maximumsnelheid, maar dat “moet” niet. Dus het commentaar van, “blijf dan van de rijksweg”, kan ook vertaald worden in als je wil racen ga dan naar Zandvoort.
Arie Bezema heeft op 20 mei 2024 geschreven:
In de wet is bepaald wat tussen 06 uur en 19 uur de maximale snelheid op de autosnelwegen is en dat is 100 km/ uur, klaar. Iemand die dat willens en wetens overschrijdt moet respect hebben voor de weggebruiker die zich wel aan de snelheid houdt. Dat men dan gaat bumperkleven is een asociale reactie en strafbaar. Bij 100 km/uur is de veilige volgafstand 58 meter. Je kunt je voorstellen wat er gebeurd als je er 5 meter achterzit en de voorganger moet plotseling remmen. Eer jij kunt reageren ven je 27 meter verder, schrikseconde. Gevolg: aanrijding!
GV heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Samengevat: wil je 101 (of meer) rijden, ga dan naar Zandvoort, will je 99 of minder rijden, blijf van de snelweg.
En 58/2 is 29 (sorry ik kon het niet laten)
Alex heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Heel simpel: rechts inhalen is goedkoper dan bumperkleven en ook beter tegen steenslag. En als je niet rechts in kunt halen omdat daar auto’s rijden, dan heeft het dus ook geen zin om te bumperkleven want dan kan de auto voor je ook niet aan de kant.
Paul heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Zo is het
GV heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Karel mag er gewoon langs van mij. Die mensen die er 36 uur over doen om in te halen zodat ik moet remmen bij de volgende vrachtwagen die wachten maar even.
Bert heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Mensen zijn oerdom en knettergek. Dat blijkt uit de meeste reacties alhier. Autorijden is geen racen. Wannabee Verstappens zie je elke dag.
Roger Vermeir heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Niet Karel “ik heb haast” is de egoïst, wel die slak vooraan die behalve Karel ook nog vijf anderen ophoudt. Wat als Karel een passagier heeft die heel dringend naar het hospitaal moet?
Alex heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Ten eerste als het zo levensbedreigend is dat je anderen in gevaar moet brengen, dan bel je 112. Ten tweede, dan doe je echt wel iets anders dan puur bumperkleven, zoals knipperen met lichten en continu toeteren om aan te geven dat je niet zoals 99.99% van alle andere bumperklevers bent.
Alex heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Alsof die twee tellen dat je sneller bent het leven van de patiënt gaan redden……
Je mag ook met een noodgeval niet sneller en al is het je tijd dan is het je tijd.
Henk heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Ik ben blij dat jij mij in een noodsituatie niet naar een ziekenhuis hoeft te brengen!
Dave heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Dit noemen ze dus een asociale bestuurder, dank u dat je het al even meld dat jij zo een bestuurder bent.
Nova heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Karel bij mij had je in de achterbank gezeten
Tuonorijdr heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Als je bij mij gaat bumper kleven,dan heb je echt pech ik ga dan alleen maar langzamer rijden en ga dan echt niet aan de kant .en probeer je er dan recht voor bij te gaan dan zal ik proberen het gat snel weer dicht te rijden zodat je niet kan in voegen.em nee als ik de enigste auto was dan reed ik niet links tenzij ik een andere auto aan het inhalen ben
Den trage heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Als die eerste eens goed remt kan meteen iedereen naar ziekenhuis.
Luckyonce heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Goegezeit
Sjam heeft op 19 mei 2024 geschreven:
@roger vermeer. Dringend naar hospitaal. Neem een ambulance.
Bumperkleven is asociaal en gevaarlijk. Niet voor niets straffe boetes.
Roger Vermeir heeft op 20 mei 2024 geschreven:
My point! Rechts houden, dan hoeft niemand te bumperkleven! Links blijven plakken is minstens even asociaal!
Nick heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Linkerbaan is om in te halen niet om naast degene te rijden die rechts van je rijdt. Trage slakken gedrag daar moeten ze pas echt hoge boetes voor gaan uitdelen. Iedereen wordt gewoon gedwongen om de vluchtstrook te pakken
Eend heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Veel bumperklevers zijn mensen die standaart te hart rijden. Zelf houd ik niet van mensen die te langzaam rijden. Maar om te gaan kleven als de voorganger gewoon de max snelheid aanhoud. En dan vervolgens boos wordt omdat de ander niet aan de kant gaat is omdraaien van waar het fout gaat.
Door beter te anticiperen de regels te volgen en elkaar de ruimte te geven worden we allemaal gelukkigger.
Moos heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
1 van de weinige berichtjes waar ik het eens mee ben. Ik kan het niet beter verwoorden .
Sjam heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Aan uw,opmerking te zien neemt u het niet zo nauw met de verkeersregels. Ga vooral zo door.
Amor1957 heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Bumperkleven doen ze bij mij maar één keer..
Jan heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Klopt. De volgende keer rijden ze jou direct van de weg
Jos heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Wat een kinderachtig gedoe om mensen te gaan treiteren/pesten.
Bumperkleven is niet ok maar dit gedrag getuigd ook van een emotionele volwassenheid van een drol
Nova heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Nee hoor ik ga gewoon jou treiteren bij de eerste vrachtwagen van voor naar achteren en dan opnieuw naar voren en achteren net zolang tot niet meer bumper kleeft
Belva heeft op 19 mei 2024 geschreven:
De wereld van ikke ikke en de rest kan stikke!!!
ikke hebben h aast en zal dat laten blijken door achter aan iedereen voor mij aan de kant te duwen.
want ikke ben belangrijk e jullie zitten in mijn vaarwater!!!! zo gaat dat tegenwoordig!!
De beleving van ikke is belangrijk!!
De rest van de wereld telt niet mee!!!
en ja inderdaad hoe groter de auto hoe erger het is!!!
asociaal gedrag is de norm tegen woordig.
algemeen verstand bestaat niet meer!!!
Harold B heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Absoluut de praktijk op de weg vandaag de dag. Vooral ook hier in de Achterhoek zijn blijkbaar bovengemiddelde snelheden de norm. Fietsers en wandelaars worden hier geacht aan de kant te gaan ( lees springen) als er zo,n maniakale Achterhoeker het nodig vindt om onverklaarbare redenen het gaspedaal in te trappen op die wegen waar 30 km en 60 km pu het maximum is. Werkelijk bizar!
Luckyone heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Laat iedereen zoals in de nederlandse “WILERS NES” hier ook 130 rijden en bewaak die limiet dan zult ge geen klevers meer hebben zoals in frankenrijk bewezen is : zet uw adaptieve cruisecontrol op 140 en ge zult merken = geen klebers meer.
OERDEGELIJK VERSTAND
Joel heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Inderdaad, hier in Frankrijk heb je veel minder irritatie op de weg
Henk heeft op 22 mei 2024 geschreven:
Ik kwam er graag met de vrachtauto. In de file linkse baan uiterst links. Rechtse baan uiterst rechts en motoren vliegen er tussendoor. Dat is mijn ervaring bij Parijs in de ochtend en avond spits
M heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Inderdaad: je mag maar 100 km.
Ik rijmeestal 100/103 km.
Dus plaats op de weg bepalen en afstand houden.
Ik ga ook niet naar rechts als ik weer een vrachtwagen rechts zie. Ookal is daar een gaatje. En moet ik weer wachten totdat ik weer links kan inhalen.
Rijinstructeuren geven ook dit advies.
Bumperkleven is a sociaal. Hoe grote if duurder de “bak” hie neer ze denjen bepaalde rechten te hebben.
Ook knipperlichten aan om van weghelft te verplaatsen, is uit de mode.
Ik blijf het doen , het geeft andere weggebruikers duidelijkheid.
Ook op rotondes.
de weggebruiker heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Je dient rechts aan te houden.
Kijk naar andere landen om ons heen daar geven de mensen elkaar de ruimte om gewoon in te halen, en als je ziet dat je ingehaald word, dan geef je deze persoon gewoon de ruimte door weer naar recht te gaan.
Deel de weg met elkander, je leeft tenslotte niet alleen.
Luckyone heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Laat iedereen zoals in de nederlandse “WILERS NES” hier ook 130 rijden en bewaak die limiet dan zult ge geen klevers meer hebben zoals in frankenrijk bewezen is : zet uw adaptieve cruisecontrol op 140 en ge zult merken = geen klebers meer.
OERDEGELIJK VERSTAND
Demias heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Leg eerst even een keer uit wat wilers nes betekent voor je dingen in hoofdletters zet.
Jaap heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Hij heeft geen verstand van reageren op internet blijkbaar.
Erwin heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Wanneer je voldoende ruimte hebt wel, als je zelf dan op de rem moet en tussen 2 vrachtwagens moet blijven omdat je rechts er niet meer tussen gelaten wordt niet.
FrB heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Ik heb ook zo’n hekel aan bumperklevers. Vooral als ze vóór me rijden.
Hana heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Moet Karel bij mij proberen kunnen ze de airbag uit z,n asociale neus peuteren
Jeroen heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Gut gut o gut, dat is strafbaar poging tot doodslag, even dat je het weet slimmerd.
Nova heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Dan zul je dat moeten bewijzen mijn gaspedaal zit in het midden en werkt heel goed als ik het in trap
Lolbroek heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Sommige mensen hebben komisch talent, maar sommigen ook niet, zo blijkt maar weer…
Luckyone heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Laat iedereen zoals in de nederlandse “WILDERS NES” hier ook 130 rijden en bewaak die limiet dan zult ge geen klevers meer hebben zoals in frankenrijk bewezen is : zet uw adaptieve cruisecontrol op 140 en ge zult merken = geen klebers meer.
OERDEGELIJK VERSTAND
Hihi heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Oerdegelijk verstand en Wilders in één zin. Best grappig. Die twee gaan duidelijk niet samen.
Wimpie heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Dus omdat Karel haast heeft moet iedereen maar aan de kant??
Keurige gedachte wel.
Overdag op de snrlwegen en op de snelwegen waar 100kmu is toegestaan rijdt ik meestal 104 105kmu, (geijkte snelheid), als ik harder ga dan ksn ik dus een bekeuring krijgen.
Ik gaat niet de regels onnodig overtreden om iemand die vind dat hij het recht heeft om mij te passeren omdat hij haast heeft.
Doe maar eens onthaasten dan..
Jeroen heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Je kunt ook gewoon aan de kant gaan en een ander wel die boete gunnen, het ergste is namelijk dat er heel veel mensen zijn die wel even voor de hele snelweg bepalen hoe hard er word gereden, zucht
Amor1957 heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Laat die Karel maar niet achter mij komen te zitten…slecht voor zijn gezondheid
Scheurman heeft op 19 mei 2024 geschreven:
De man voorop in dit treintje (96km op de GPS)is van mening dat je niet harder mag dan 100km, dus daarom blijf hij links hangen/rijden, hij zit bovenop de apenrots en zal die anderen even leren. Dus hij is de baas. Overigens onnodig links is strafbaar.
Mark heeft op 19 mei 2024 geschreven:
ik hoop dat de man naar recht gaat zodra dat kan, maar dan wel zodra dat kan en daar is meer dan precies 1 auto gaatje voor nodig. Deze man snapt wellicht t concept van reactie tijd en wenst niet zijn voor ganger een wiplash te bezorgen als hij net te laat moet remmen omdat zijn voorganger ergens van schrikt.
Dus wacht ff geduldig af en je zult zien dat zodra er 2 delen van de onderbroken streep qua lengte vrij is (~24m) hij gewoon braaf naar rechts gaat.
Natuurlijk niet in dat gaatje van 6 meter tussen 2 vrachtwagens waar jij je mercedes van 5.80 prima tussen vindt passen.
Hiru heeft op 20 mei 2024 geschreven:
vrachtwagens hebben een langere remweg dan personen auto. als invoeger heb je rekening te houden met het verkeer voor en achter je na het invoegen.
knalt de vrachtwagen kort na invoegen op je, omdat jij moet remmen voor het andere verkeeer voor je, ben je fout voor het ongeluk (achterop komend verkeer is dan niet fout, ivm beperkt gegeven ruimte, dit vergeten veel mensen).
waardoor invoegen niet altijd kan, omdat vrachtwagens nooit genoeg ruimte houden van elkaar.
Heidi heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Maar goed voor Karel dat ik niet voor hem rijd.
Ergerik heeft op 21 mei 2024 geschreven:
Karel Zo is het inderdaad, ik wacht tot jouw vrouw alleen is in de auto op de autobaan en ga lekker zitten duwen. Zij gestresst naar huis en wat zeg je dan tegen je partner? Oh schat zeur niet zo ik ram hem bij jou toch ook met 150 erin dan ben ik sneller klaar.
Tja intelligentie en integriteit op maat. Mijn wereld bestaat uit 5m en de regels gelden hoe het past.
Welkom in het nieuwe tijdperk van een generatie die zoveel nadenkt als de afstand tussen het behang en de muur. Ofwel de afstand tussen de bumpers.
Pieter van der Spek heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Wanneer ik zes auto’s dicht achter elkaar op het linker vak zie voorbij kruipen en ik heb haast ga ik er niet als als zevende achteraan rijden maar wacht tot de trein gepasseerd is. Anders weet ik dat ik me zelf blauw ga ergeren wat niets uithaalt.
Jeroen heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Grote woorden hoor, maar als je echt eens zou doen wat je denkt te doen zal je dit nooit meer denken🫡