SsangYong heeft in de afgelopen jaren nog weleens een auto op grijs kenteken verkocht, maar echt een verkoopsucces was het automerk niet. Dat had ongetwijfeld te maken met de torenhoge BPM die je als particulier moest lappen. Misschien hebben ze onder de nieuwe merknaam KGM meer succes. Het begint al goed: over de elektrische Torres EVX hoef je geen BPM te betalen, waardoor ze hem in Nederland schappelijk kunnen aanbieden. Sterker nog, door de Nederlandse overheid wordt deze EV nog eens 2.950 euro interessanter.

De KGM Torres EVX is het eerste resultaat van de samenwerking tussen KGM en BYD. Het Chinese merk zorgt voor een lithiumijzer-fosfaat (LFP) batterij en KGM doet de rest. Hetzelfde type batterij met 60,5-kWh ligt in de BYD Atto 3. De accucapaciteit van de KGM is wat groter met 73,4 kWh. Daarmee moet je 462 kilometer ver komen. De goedkoopste Tesla Model Y komt iets minder ver, namelijk 455 kilometer.

Qua lengte en breedte is de Tesla groter, maar de KGM is wel ruim tien centimeter hoger. Daar merk je bij de maximale bagageruimte weinig van. Met de achterbank naar beneden kun je 1.662 liter kwijt in de KGM en in de Tesla 2.158. Met de bank omhoog zijn de verschillen tussen de twee niet groot: 839 liter in de Torres EVX en 854 liter in de Model Y.

Prijzen van de KGM Torres EVX

De KGM Torres EVX is wel een stukje goedkoper dan de Tesla. In Nederland betaal je nu minimaal 43.990 euro voor een Model Y. Daar gaat nog 2.950 euro SEPP af waardoor je 41.040 euro moet overmaken. De prijzen van de KGM Torres EVX beginnen bij 41.250 euro. Zodra je daarvoor de subsidie hebt aangevraagd, ben je 38.300 euro kwijt.

De wat luxer uitgevoerde Platinum-uitvoering kost 45.550 euro, waarvoor je dus net geen subsidie meer krijgt. Deze versie krijgt wat extraatjes in de cabine zoals luxe voorstoelen en een verwarmbaar stuur. De topversie, de Titanium, kost minimaal 49.550 euro. Deze heeft 20-inch wielen in plaats van 18-inch en bij het parkeren filmt een 360-graden camera, de omgeving.

Als fijne bijkomstigheid krijgt iedere KGM in Nederland zeven jaar garantie en tien jaar of 1.000.000 kilometer garantie op de BYD-batterij. In België kost de elektrische Torres minimaal 39.280 euro. Daar krijg je nog 5.000 euro voor terug van de Belgische staat, dus betaal je uiteindelijk 34.280 euro. De Model Y kost daar minimaal 45.970 euro waar je geen subsidie op krijgt. Misschien is de Torres EVX wel het overwegen waard.

Een tijdje terug testten we de KGM Torres EVX. In ons april-nummer van dit jaar, TopGear Magazine 226 lees je hierover.

Reacties

  • Big mo heeft op 24 april 2024 geschreven:

    Met het aankopen van Chinese elektrische auto’s, helpen we met z’n allen de Chinezen superrijk te worden. En staan we straks raar te kijken, wanneer China ons… ( de wereld ,)..straks de les leest met hun macht.
    Die tijd zal hoe dan ook arriveren !!.
    Vooral blijven kopen ??. Denk 2 keer na.

    • Willy'sJeep heeft op 27 april 2024 geschreven:

      Hij/zij schrijft het wel (denk 2 keer na), maar doet het zelf niet.

      Reageer
    • Cowboy heeft op 25 april 2024 geschreven:

      De auto is koreaans

      Reageer
    Reageer
  • Bah bah heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Weer zo’n gare spionage bak. Weg ermee!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)