Er zijn in korte tijd een behoorlijk aantal merken bij gekomen. Het is een beetje het ‘Tesla-effect’. Dat merk groeide uit van omgekatte Lotussen tot een wereldspeler van formaat. Sindsdien zijn er een hoop merken bijgekomen, waarvan er heel erg veel Chinees zijn. Logisch, de markt is enorm in China en de industrie is dermate ver gegroeid dat ze zich goed kunnen meten met de Japanse en Europese merken (de Amerikaanse merken zijn ze al voorbij).

Maar naast nieuwe merken, is er ook een merk terug van eigenlijk niet weggeweest. En van dat merk kun je op deze foto een auto zien rijden. Heb jij een idee wat het is? De auto rijdt niet alleen rond in Nederland, maar is hier ook daadwerkelijk te koop. Maar bij welke dealer moet je dan aankloppen? Nou, dat gaan we verklappen voor je.

Get on with it: welke auto is dit nu eigenlijk?

Mocht je al drie keer geraden hebben, verklappen we het voor je: de auto die je ziet, is een KGM Torres. KGM staat voor ‘KG Motors’ en is een rebranding van het aloude SsangYong. Dat merk maakte ooit furore met modellen als de Korando, Musso, Rexton en de extreem lelijke Rodius. Inderdaad, allemaal offroaders, in veel gevallen met in licentie gebouwde motoren van Mercedes. Omdat ze veel konden trekken en omgebouwd konden worden naar grijs kenteken, waren het een populaire auto’s voor marktkooplui.

KGM Torres EVX zwart achterkant

Daar zul je de KGM Torres niet aantreffen. SsangYong was altijd een merk dat auto’s in specifieke marktsegmenten aanbood, maar dan ben je kwetsbaar als de belangstelling ineens wegvalt (wat ook gebeurde). Omdat de merknaam en het logo nieuw zijn, zou je kunnen denken dat het een Chinees merk is. Het komt echter uit Zuid-Korea, net als Hyundai en Kia. De typenaam verwijst naar de prestaties van Fernando Torres bij Liverpool, niet de prestaties van diezelfde Torres bij Chelsea. Hopen we.

Moet de KGM Torres mij interesseren?

Oké, een Zuid-Koreaanse elektrische crossover dus. Moet ik nu een dealer gaan opzoeken? Eigenlijk wel. Wij reden er vorig jaar in (check hier de Torres-rijtest) en er was eigenlijk weinig mis mee. Het grootste kritiekpunt betrof de combinatie tussen de Torres en de specifieke banden. Nou ja, die kun je eenvoudig verwisselen voor vers rubber van een andere firma.

Lees ook: Deze Range Rover-kloon komt voor de verandering niet uit China

Het is verder een keurige middelgrote crossover met voldoende vermogen (207 pk) en voldoende range (462 kilometer). Prijzen variëren van 41.650 euro voor de instapper tot 49.550 euro voor het topmodel. Dat is dan weer niet bijster goedkoop voor een merk waarbij je aan werkelijk iedereen moet uitleggen wat het is en vooral dat echt geen Chinese auto is. Maar er zijn dus mensen die dat niet erg vinden, getuige dit exemplaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *