Kia is als automerk nog niet zo heel erg lang actief in Nederland als je het vergelijkt met andere merken. De eerste modellen arriveerden halverwege de jaren ’90 pas. De slogan ‘Kia rijdt een klasse rijker’ gaf aan wat het doel was: de consument net even een wat dikkere auto geven (voor minder geld). Maar de auto die je op de afbeeldingen ziet, maakte het grootste verschil: de Kia Pride was zo ongeveer de goedkoopste auto die je kon krijgen eind jaren ’90. En nu is deze terug.

Het is een cadeautje van de Engelse tak van Kia aan, eh, zichzelf. Kia bestaat in 2024 namelijk precies 80 jaar en dat vieren ze uiteraard. De Britse importeur doet dat met deze ogenschijnlijk snaarstrakke Pride. Nu is het altijd leuk om een gewone auto van vroeger te zien. Een cabrio, supercar of sportsedan uit de jaren ’90 komt geregeld voorbij, maar een standaard hatchback? Nee. Die zijn bijna allemaal tot op de draad versleten. Behalve deze dan.

Elektromod, maar dan bij een heel modale auto

Het was tot voor kort een Kia Pride met benzinemotor, maar de motor is verwijderd. In samenwerking met Electrogenic hebben ze er een elektrische aandrijflijn in gezet. Er zitten ook twee batterijpakketten in. Nu moet je bij 10 kWh per batterijpakket er nu niet te veel bij voorstellen, maar 20 in totaal is altijd beter dan tien, nietwaar? De reden dat er twee kleine pakketten zijn in plaats van een grote is de gewichtsverdeling. Eentje zit voorin, de andere achterin.

Kia Pride EV restomod (EV) wit zijkant

Er zijn drie rijmodi. De eerste is Eco, waarmee je 200 kilometer kunt halen op een volle accu. Het grappige is dat de prestaties in de Eco-modus ongeveer hetzelfde zijn als met de standaard Pride met 1,3-liter motor. De leukste rijmodus is echter Sport, waarmee het ineens een rap wagentje is geworden. Dan heb je 107 pk en 234 Nm, waarmee je in 8 seconden de 100 km/u kunt halen. Tenslotte is er ook een auto-modus waarbij je niet hoeft te schakelen, want er zit verwarrend genoeg wel een schakelpook in.

Goedkoopste auto in Nederland van de jaren ’90

Kia heeft de rest van de Pride EV ook eventjes aangepakt. Zo is de lakkleur nu White Pearl, een kleur die we ook kennen van andere (elektrische) Kia’s. De grootste verandering zien we echter bij het interieur. De bekleding is namelijk compleet nieuw. De felgele accenten zijn een verwijzing naar de Kia EV6 GT. Het doet in elk geval weer denken aan vervlogen tijden dat je nog echt voor weinig geld een nieuwe auto kon kopen.

Lees ook: Wat is nu de goedkoopste elektrische auto? En moet je dat wel willen?

De Kia Pride kun je zien als de voorloper van de Kia Picanto. De Pride kwam in 1995 op de markt, maar was eigenlijk een Mazda 121 van het oude model. Als je de Pride in de ‘Profit’-uitvoering bestelde, had je een van de goedkoopste auto’s van Nederland. Voor minder dan 13.000 gulden (ja, gulden, geen euro’s) reed je weg in een nieuwe auto met fabrieksgarantie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)