Vroeger was alles beter, naarmate je ouder wordt, ga je het zelf ook raaskallen. Het bekende adagium kwam weer naar boven bij het zien van de nieuwe Kia Tasman. Dat is een spiksplinternieuwe auto met wat enkele oude componenten, maar is dat eigenlijk wel zo erg? Mocht je de Kia Tasman niet kennen, dat is een compleet nieuwe pick-up van het Zuid-Koreaanse merk. Het is niet een concurrent voor de Tesla Cybertruck of Chevrolet Silverado, maar opereert een klasse lager.
Zie het als een alternatief voor auto’s als de Ford Ranger, Toyota Hilux en Volkswagen Amarok. Vaak zien pick-ups er hetzelfde uit, met uitzondering voor de eerdergenoemde Cybertruck uiteraard. Je hebt nu eenmaal te maken met een traditionele motorkap, cabine en laadbak die de vorm dicteert. Toch hebben ze bij Kia erg nun best gedaan om de Tasman een origineel exterieurdesign mee te geven.
Lekker stoer en bonkig
Dat is ze erg goed gelukt. De designafdeling heeft niet zozeer een sportieve, dynamische of elegante auto geprobeerd te maken, maar juist eentje die heerlijk stoer en bonkig is. Aan de voorzijde komt dat door de hoge motorkap en de koplampen die op een niet-traditionele positie staan. Ze zijn namelijk weggewerkt in de voorste wielkasten. Dat geeft de auto Kia Tasman een zeer herkenbaar voorkomen. Aan de achterzijde zien we de merknaam in de achterklep verwerkt, alhoewel mensen het nog steeds als KN zien.
Het interieur is modern, maar niet té. Sommige auto’s zijn dermate clean dat je te maken hebt met alleen een scherm waarop je alles moet bedienen. Gelukkig heeft de Kia Tasman nog wat knopjes. Standaard is de Kia Tasman een ‘Single Cab’ die met een cabine met twee stoelen erin. Optioneel is er een ‘Double Cab’ die dan is voorzien van een heuse achterbank.
Aandrijflijnen van de Kia Tasman
In technisch opzicht is het een echt werkpaard. Dat betekent dat de auto een ladderchassis, net zoals de Ford Ranger. Qua aandrijflijn is er keuze tussen achter- of vierwielaandrijving, benzine of diesel en automaat of handbak. De benzinemotor is een 2,5-liter turbo viercilinder met 277 pk en 422 Nm. Deze is best vlot: 0-100 km/u is in 8,5 seconden achter de rug. Er is ook een 2,2-liter viercilinder turbodiesel met 207 pk en 441 Nm, die dientengevolge ietsje trager is: 10,5 seconden naar de 100 km/u.
Lees ook: Keiharde wetenschap kraakhelder: Kia’s rijden beter dan BMW’s
Kia heeft de boodschap goed begrepen qua uitrusting, want je kan de Tasman op allerlei manieren aankleden. Het tofste vinden we nog de basisversie met stalen velgen, ook wel steelies genoemd. In non metallic legergroen zouden we die graag voor de deur willen hebben staan. De kans dat dat gaat gebeuren, is niet erg groot. De Kia Tasman is vooralsnog aangekondigd voor Zuid-Korea, Australië en het Midden-Oosten.
Sven heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
Nu nog de aandrijflijn van de ev9 erin