In 1930 verscheen het eerste logo dat de ‘Blitz’ afbeeldde met een geel, oogvormig logo met daarin de tekst ‘Blitz Rad’. Ze hadden geen benul, maar de toenmalige marketingmanagers van Opel hebben een perfecte voorzet afgeleverd aan de werknemers die in 2023 werken aan het elektrificeren van het merk. Het logo van Opel is vandaag iets bijgepunt, maar het blijft een bliksemschicht.
Het logo van Opel heeft vele vormen gekend. Het begon met een simpel woordmerk met – voor die tijd – sierlijke letters. Na zeven jaar met de bliksemschicht ging Opel over naar een zeppelin. Twintig jaar later keerde de ‘Blitz’ terug. De ene keer met de merknaam eronder, de andere keer met alleen de schicht en de cirkel erachter.
Het huidige logo
Het logo dat je nu in de showrooms ziet (en dus gaat verdwijnen), zie je hieronder. Dit logo is in 2020 voor het laatst bijgepunt en is dus nog niet zo oud. Dit logo is een aangepaste versie van dat uit 2017. Toen verwijderde het merk het woord ‘Opel’ uit de ring om de schicht heen. Het logo hieronder is zwart, maar op veel auto’s is ie ook nog gewoon glimmend.
Volgens Opel zou de nieuwe ‘Blitz’ de democratisering van innovatie en mobiliteit symboliseren, maar daar zit je niet op te wachten, toch? De grootste verandering is dat de bliksemschicht nu onderbroken wordt in het midden. De schicht bestaat dus uit twee delen. Met dit nieuwe logo werkt Opel toe naar 2028. Dan wil het merk alleen nog maar elektrische auto’s bouwen.
Wanneer kan ik het nieuwe logo van Opel tegenkomen?
Het nieuwe logo verschijnt op modellen die vanaf volgend jaar worden geproduceerd. Zo weet je straks dus in een oogopslag of een Opel voor of na 2024 gebouwd is. Voor het zover is, kun je het nieuwe logo van Opel al zien op de beurs in München. Dan plakt Opel, de ‘Blitz’ op de Astra Sports Tourer, Corsa en op een verrassingsmodel.
Reacties