Er gaan vanuit Schiphol genoeg treinen naar heel Nederland, maar toch is er niets lekkerder dan opgehaald worden na een lange vlucht. Behalve dat je met je jetlag-kop moet vertellen hoe leuk het was. Als je iemand weet te strikken om je op te halen bij het vliegveld in Amsterdam, mag deze persoon dan bij de Kiss & Ride op je wachten? Of moet ie toch naar de parkeergarage?

Boven de Kiss & Ride hangen borden die je attenderen op het parkeerverbod dat daar geldt en op de boete van 110 euro die je riskeert. Een woordvoerder vertelt duidelijk aan TopGear: ‘De drop-off op Schiphol is uitsluitend bestemd voor het snel afzetten van passagiers. Het is niet toegestaan deze zone te gebruiken om reizigers op te halen. Overtreders riskeren een boete.’

En als je het stiekem doet?

Alleen vragen wij ons af: kun je bij een parkeerverbod ook het onderscheid maken tussen afzetten en ophalen? We snappen voor de drukte dat Schiphol wil dat jij je auto eventjes op P1 zet en niet de Kiss & Ride bezet houdt om iemand op te halen. Maar kun je ook écht een boete krijgen als je iemand oppikt? Dat is nog maar de vraag.

We vroegen het jurist en verkeerspsycholoog Herbert Korbee. ‘Een Kiss & Ride-bord geeft de gelegenheid om je auto even te mogen stoppen om iemand af te zetten’, zegt hij. ‘Dus Schiphol heeft strikt genomen gelijk dat dat de bedoeling van dat bord is. Het is op zichzelf echter geen verbodsbord, dus het is moeilijk vol te houden dat ophalen op dezelfde manier niet zou mogen. Leuke casus voor een rechter.’

Waarom staan er ogen boven de Kiss & Ride?

In 2006 was er een interessant onderzoek van de Universiteit van Newcastle. Als je daar een koffie pakte, moest je geld in een pot doen, maar niet iedereen deed dat. In het onderzoek werd aangetoond dat als er een foto van streng kijkende ogen boven de pot hing, dat mensen sneller eerlijk wat geld in het potje zouden doen. We hadden het vermoeden dat dit op Schiphol ook het geval is.

De woordvoerder laat weten: ‘We hebben de bebording op de drop-off zone aangepast om een duidelijkere boodschap over te brengen aan de gebruikers. Dit was vooral belangrijk met het oog op de meivakanties, wanneer we een piek in het aantal reizigers verwachten. De vorige borden waren meer informatief van aard.’

Blijkbaar werkten de informatieve borden niet goed genoeg: ‘De nieuwe “ogen-borden” zijn strenger en zijn ontworpen om de aandacht sneller te trekken. Door het gebruik van ogen op de borden hopen we dat ze opvallender zijn en sneller opgemerkt worden door de gebruikers.’ Opvallen doen ze in ieder geval.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear