Er gaan vanuit Schiphol genoeg treinen naar heel Nederland, maar toch is er niets lekkerder dan opgehaald worden na een lange vlucht. Behalve dat je met je jetlag-kop moet vertellen hoe leuk het was. Als je iemand weet te strikken om je op te halen bij het vliegveld in Amsterdam, mag deze persoon dan bij de Kiss & Ride op je wachten? Of moet ie toch naar de parkeergarage?

Boven de Kiss & Ride hangen borden die je attenderen op het parkeerverbod dat daar geldt en op de boete van 110 euro die je riskeert. Een woordvoerder vertelt duidelijk aan TopGear: ‘De drop-off op Schiphol is uitsluitend bestemd voor het snel afzetten van passagiers. Het is niet toegestaan deze zone te gebruiken om reizigers op te halen. Overtreders riskeren een boete.’

En als je het stiekem doet?

Alleen vragen wij ons af: kun je bij een parkeerverbod ook het onderscheid maken tussen afzetten en ophalen? We snappen voor de drukte dat Schiphol wil dat jij je auto eventjes op P1 zet en niet de Kiss & Ride bezet houdt om iemand op te halen. Maar kun je ook écht een boete krijgen als je iemand oppikt? Dat is nog maar de vraag.

We vroegen het jurist en verkeerspsycholoog Herbert Korbee. ‘Een Kiss & Ride-bord geeft de gelegenheid om je auto even te mogen stoppen om iemand af te zetten’, zegt hij. ‘Dus Schiphol heeft strikt genomen gelijk dat dat de bedoeling van dat bord is. Het is op zichzelf echter geen verbodsbord, dus het is moeilijk vol te houden dat ophalen op dezelfde manier niet zou mogen. Leuke casus voor een rechter.’

Waarom staan er ogen boven de Kiss & Ride?

In 2006 was er een interessant onderzoek van de Universiteit van Newcastle. Als je daar een koffie pakte, moest je geld in een pot doen, maar niet iedereen deed dat. In het onderzoek werd aangetoond dat als er een foto van streng kijkende ogen boven de pot hing, dat mensen sneller eerlijk wat geld in het potje zouden doen. We hadden het vermoeden dat dit op Schiphol ook het geval is.

De woordvoerder laat weten: ‘We hebben de bebording op de drop-off zone aangepast om een duidelijkere boodschap over te brengen aan de gebruikers. Dit was vooral belangrijk met het oog op de meivakanties, wanneer we een piek in het aantal reizigers verwachten. De vorige borden waren meer informatief van aard.’

Blijkbaar werkten de informatieve borden niet goed genoeg: ‘De nieuwe “ogen-borden” zijn strenger en zijn ontworpen om de aandacht sneller te trekken. Door het gebruik van ogen op de borden hopen we dat ze opvallender zijn en sneller opgemerkt worden door de gebruikers.’ Opvallen doen ze in ieder geval.

37 reacties op “Mag je (stiekem) bij de Kiss & Ride op Schiphol iemand ophalen of krijg je dan een boete?”

  1. Ik ben jaren geleden al gestopt om met de auto naar Schiphol te gaan. Onvriendelijk, duur, overspannen gedrag. Ik ga altijd met de trein. Relaxed, geen gedoe.
    Schiphol is uitermate onvriendelijk voor reizigers die per auto komen of gaan. Het gaat inderdaad alleen om veel geld verdienen. Parkeren is een lachertje, zo duur.
    Overgereguleerd. Op vele buitenlandse luchthavens is het of veel soepeler, of men werkt met slagbomen en kenteken registratie. In beide gevallen voel je je meer welkom. Ik pleit voor meer soepelheid, geef mensen wat ruimte (letterlijk). Accepteer een beetje chaos, want je moet om te kunnen vliegen wel naar de luchthaven kunnen komen (en er vandaan kunnen gaan). Met de taxi is idioot duur. Staan ook allemaal veel te dure auto’s, Tesla of Mercedes.

    Ik vind vliegen überhaupt niet leuk meer – van iets speciaals 30 jaar geleden ben je nu een massaproduct geworden. Belachelijke controles (alles uit, geen water flesjes, schoenen uit, riem af, en soms weer niet want nieuwe scans), soms geen eten aan boord want zelf betalen, bij de KLM op korte vluchten een plakje vette cake, koffie en thee in plastic bekertjes, etc). Heel vaak vertraging.
    Echt reizen doe je nog (een beetje) met de Thalys/Eurostar – al blijft daar een schoon toliet een groot probleem.

  2. Als je iemand wilt oppikken en die persoon staat al buiten te wachten, wat is dan het probleem, vraag ik me zo af. Dat gaat toch net zo snel als iemand droppen? Ik zou niet weten waarom hier moeilijk gedaan zou worden. Ik vind het een beetje aburd om daarvoor de auto te moeten parkeren, een flink stuk lopen naar de aankomsthal, dan samen weer terug lopen met de bagage. Sjemig…

  3. Het is ” Schiphol ” terrein en zij bepalen daar de regels, net als de NS trouwens.
    Gewoon nog iemand erbij zetten die daadwerkelijk boetes uitgedeeld, dan is het gauw over.
    Of net als bij zoveel luchthavens een gratis parkeerterrein voor een beperkte tijd en dan een shuttle naar de luchthaven zelf.

    • Gewoon iemand oppikken is mogelijk boete aanvechten win je ook nog want ook op eigen terrein moeten de borden aan de wettelijke regels voldoen.

  4. Klop,het gaat om de “dirty deals “ van schiphol/ parkeer en taxibedrijven. Geldklopperij zoals dat door de gewone burger genoemd word; .Het is een machtige (maffia) groep.. gaat om miljarden die op jaarbasis daar schuiven, zie ook tegenwerking/stoppen vliegveld Lelystad.

  5. Tsja. Ik zie het probleem niet, iemand ophalen of afzetten. Als diegene er al staat, dan is het toch geen probleem? Zelf meermaals gedaan. Iemand die mij kwam ophalen was eens te vroeg en toen vroegen ze wel wat hij daar kwam doen en waren er super chill over. Aan de andere kant bracht ik eens iemand weg, stond er echt max 1 minuut en toen ik wilde wegrijden kwam er een gast vragen of ik iemand had afgezet. Uh ja, ik wilde net wegrijden.
    Ook wel gezien dat er gewoon een auto stond zonder iemand erbij, dat lijkt mij dan weer niet de bedoeling. Parkeren bij P1 is prima maar mag van mij ook wel gratis het eerste kwartier ofzo.

  6. Als je even geparkeerd staat, bijv 5 minuten, om iemand op te halen, lopen er verkeersregelaars die op een nogal arrogante wijze je wegsturen. Er wordt zelfs gedreigd de politie te bellen en dat je een proces-verbaal krijgt. Opvallend is dat taxi’s geen enkele reprimande krijgen. Ook al staan ze daar langere tijd (bijvoorbeeld minimaal 15 minuten). Hebben die meer rechten? Of is het gewoon willekeur van de verkeersregelaars? Deze mensen werken uiteraard in opdracht en hen is niets kwalijk te nemen, maar hoe beleefder en correcter je gedraagt, hoe eerder je wordt aangesproken. Probleem is dat Schiphol het niet goed heeft geregeld. Nu is er zelfs een extra strook (stopplaats) gemaakt richting vertrekhal. Vele taxi’s gaan nu via die strook (zonder te stoppen) en een verkeersregelaar laat hen dan aan het einde nog voorgaan ook. Schiphol heeft veel theoretische denkers, maar praktische doeners zijn er niet.

    • Klinkklare onzin!!! Mogen de taxis ook alleen maar brengen? Vindt het ontbreken van een ophaalstrook beneden sowieso r#k aan Schiphol.
      Dat je ultrakort mag blijven staan is logisch maar het zou niet moeten uitmaken of dit halen of brengen is. Met koffers en tassen en tassen in OV is niet prettig en niet voor zwakkeren weggelegd. Als je gebracht wordt is dat vaak met een reden en het recht om gehaald te worden is even groot. Als je 14 uur gevlogen hebt en naar familie in Tietjerksteradeel moet heb je graag dat iemand je op kan halen.

        • Denk dat niet te maken heeft of je geen geld hebt. (Bijzonder dat alles tegenwoordig anders moet heten) maar de wandeling van P1 duurt gemakkelijk een 15 min. Slaat nergens op om dan ook meteen te moeten betalen. 15 vrij parkeren zou ook een oplossing kunnen zijn.

          • Gisteren nog gepoogd een vriend uit Sydney op te halen bij Departures , meteen een gele jas die me wegstuurde , ook zag ik gele jassen foto’s nemen van auto’s zonder bestuurder ! het is dus ernst … toen maar naar P1 , was ik wel 6 euri lichter …
            Trouwens , bij Arrivals kun je nergens staan !

          • waarom mogen gewone auto daar niet even staan met de bestuurder naast de auto en op iemand wachten terwijl de taxi’s dat wel mogen met draaiende motoren en soms staat er een taxi zonder bestuurder. ik ken iemand die werkt bij een hotel op schphol en die vraagt soms aan mij om op te halen. valt me gelijk op dat je nergens bij een hotel een plekje heb waar je even stoppen kan om iemand op te pikken maar je gelijk de parkeergarage in moet?? daarom vraag ik ze ook naar vertrek te gaan en bij een opgegeven plek te gaan wachten waar ik ze gelijk kan inladen. snap niet waarom je voor alles maar gelijk geld moet gaan betalen als je even stilstaat. het is anders als je de auto neerzet en heel schiphol in de rondte gaat lopen dan snap ik dat je naar een parkeerplaats moet gaan.

      • Een paar jaar geleden kon je nog iemand ophalen door beneden een parkeergarage in te rijden, eerste kwartier gratis, was altijd plek! Dat was goede service van SPL. Ja er gaan treinen genoeg, maar niet waar je heen moet (en dat geldt ook voor bussen)
        Super slechte service van SPL, geldklopperij. Gewoon ophalen bij vertrek, als ze klaarstaan en meteen instappen is dat stilstaan en niet parkeren, dat mag dus (op het Schiphol terrein is de Wegenverkeerswet van toepassing!)

        • Sterker nog als je in je auto zit is het stilstaan en niet parkeren .
          Dat geld overal zo buiten de borden stopverbod .

          • Dan zul je toch eens de definitie van parkeren moeten opzoeken zoals deze is beschreven in de wetgeving. Stilstaan IS parkeren.

  7. Het beste is net als op andere internationale luchthaven om bij oprijden Kiss & Ride door een slagboom met kenteken herkening/registratie .. bij uit rijden binnen b.v. 20 min. Gratis uitrijden na 20 min € 5,- per 15min te betalen met cash less pin of creditcard… ben je snel van deze parkeer ellende af.

        • 20 min is niet zo veel hoor voordat je bij de juiste uitgang staat en weer terug ben je zo meer dan een half uur kwijt, en dan 15 euro rekenen daarna vind ik grof geld daarna 25 euro, dan kun je beter in de parkeergarage staan dat is dan goedkoper

      • Kiss and ride is niet alleen bedoeld om mensen af te zetten maar ook op te pikken zolang het snel gaat. Wat zou het verschil zijn tussen Kiss and ride bij andere plekken, bijvoorbeeld metro, trein enzo. Het kan toch niet alleen zijn voor geld brengen omdat ze gaan reizen. Misschien moeten de organisaties zich ook achter oren krabben want degenen die opgehaald worden hebben ook gereisd en betaald. Mogen ze dan stikken. En zolang het snel gaat moet je er geen probleem van maken. Kan me voorstellen dat je niet naar binnen kunt om iemand op te wachten en daar blijft staan. Dan parkeren.

        • Waarom 20 minuten wachten? Zo bezet je plekken voor mensen die wel alleen brengen en ophalen. Als je toch 20 minuten wacht, ga dan gewoon parkeren. Wat ik doe is dat ik degene die mij komt ophalen bel en zeg waar ik sta. Degene staat dan bij Van der Valk geparkeerd en binnen 5 a 10 minuten is die persoon bij je en stap je in en rij je zo weer weg. Zo makkelijk en snel gaat het. Omdat ik Schiphol niet vertrouw heb ik bij P1 gewacht werd opgehaald en betaalde 2,30 euro. voor nog geen 2 minuten. Dit is schandalig en noem ik oplichting.

  8. Ja heel fijn. Tot je s avonds om 22.00 arriveerd, de koffers op zich laten wachten en om 23.30 de laatste trein vertrekt naar brabant. Moet je wachten tot de volgende dag 7.00 uur. Openbaar vervoer is ook niet goed geregeld!

  9. Die P1 is prima maar heel duur per 20 minuten 2,30 euri. Krijgt schiphol ook een boete of krijg je restitutie als de gene die je. ophaalt maar liefst 3 uur op zijn koffers moet wachten? Zoals mij laatst overkwam moet je ruim 30 euro betalen om even je dochter op te halen . Ik snap wel dat mensen dan naar de kuss en ride uitwijken. Je kunt als schiphol dreigen met boetes, maar moet je zelf de hand ook in eigen boezem steken

  10. Haha , doe het ook regelmatig maar zie ook dat heel veel blauwe kentekens dat ook doen , en heel ruim de tijd nemen.

  11. Persoonlijk als ik me op laat halen, dan wachten de mensen bij het brugrestaurant langs de A4 tot ik door alles heen ben en komen dan naar de Kiss en Ride rijden, dus de stop die dan gemaakt word is net zo lang als wegbrengen, en heb daar nog nooit iemand een probleem van zien maken.

    • Ja heel fijn. Tot je s avonds om 22.00 arriveerd, de koffers op zich laten wachten en om 23.30 de laatste trein vertrekt naar brabant. Moet je wachten tot de volgende dag 7.00 uur. Openbaar vervoer is ook niet goed geregeld!

    • Ik stond voorheen altijd in de avonduren bij het Shell tankstation nét voor Schiphol te wachten onder het genot van een bakkie en als mijn vader (74) mij belde dat hij en zijn vriendin (73) bij de vertrekhal buiten stonden reed ik er naar toe. Daar aangekomen de bagage in de auto, instappen en weg was ik weer. Nooit problemen daar gehad.

  12. Iedereen heeft onvrede over deze situatie. Schiphol, handhavers en gebruikers.
    ..en toch blijft het zoals het is….
    …beetje dom…
    Dit is een overduidelijk geval van niet klantgericht werken en een overduidelijke ontwerpfout.
    Je moet de situatie dus aanpassen, zodat mensen hun familie en kennissen WEL kunnen ophalen.

    Het kan, dus gewoon doen.
    Ik kan het regelen, dus bel mij als je het probleem opgelost wil hebben.
    (Ja het kost wel veel geld)

  13. Het zou helemaal geen probleem zijn als schiphol de infra daar voor elkaar heeft en een goeie doorstroming creëert voor het verkeer .
    En niet alleen maar focussen op parkeergeld innen .

    • Schiphol is een hopeloze luchthaven waar de commercie het belangrijkste is. Totale wirwar van wegen en geen goede gelegenheid om mensen weg te brengen of op te halen. En dan ook nog dat geleuter over het klimaat. “Schiphol is milieubewust want wij brengen uw bagage naar het vliegtuig met electrische karretjes”
      Schiphol is van de overheid en dat verklaart genoeg

  14. Gewoon gebruik gaan maken van taxi of openbaar vervoer ben je die hele ellende op Schiphol gewoon ver voor.
    Het is al jaren een puinhoop op Schiphol doordat iedereen het liefst op de startbaan afgezet wil worden.

    • Ja heel fijn. Tot je s avonds om 22.00 arriveerd, de koffers op zich laten wachten en om 23.30 de laatste trein vertrekt naar brabant. Moet je wachten tot de volgende dag 7.00 uur. Openbaar vervoer is ook niet goed geregeld!

  15. Flauwekul. Ze willen gewoon geld verdienen. En je verplichten in de garage te rijden. Wat ook vervelend is want als je er meteen mensen uit de auto wil zetten en zo snel mogelijk weer uit de garage dan is het bij de meeste garages gratis binnen 5 min. En dan word het meteen draaien en dan er weer uit. Dan word het chaos want dat gaat dan iedereen doen. koffers er uit en gaan. Want een garage is gemaakt om te parkeren. Terwijl iedereen meteen binnen gaat draaien en zo snel mogelijk er uit. Want niemand wil betalen. Om even iemand af te zetten. Raar beleid. Tip voor schiphol. Maak de ophaal baan weer open net als vroeger.

  16. Dat met treinen valt nog te bezien wij zijn all twee keer met een late vlucht terug gekomen en toen reden er geen treinen. Meer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear