
Als het over elektrische auto’s gaat, dan hebben we het altijd over range. Dat is het belangrijkste, lijkt het wel. Maar volgens Jim Rawlinson, de CEO van EV-specialist Lucid Motors, is dat dus niet nodig. Sterker nog, volgens Rawlinson zijn elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 290 kilometer de toekomst. Het is bijzonder om dat juist van hem te horen, want Lucid verkoopt op dit moment alleen auto’s met een enorme actieradius.
Dat klinkt alsof ze bij Philip Morris zeggen dat je moet gaan stoppen met roken, eigenlijk. Het staat een beetje haaks op de visie van zijn bedrijf. De Lucid Air is een grote sedan die in standaardconfiguratie al 747 kilometer op een accu haalt. Maar de Lucid-CEO laat in een interview met InsideEVs weten waarom het de toekomst is. De actieradius van een elektrische auto is afhankelijk van enkele factoren, waaronder de rolweerstand, luchtweerstand, efficiëntie van de motor en het type accu (en dan de grootte ervan).
De accu is zeer bepalend bij een EV
Aan de eerste paar factoren valt niet veel meer te winnen. Elektrische auto’s zijn bijzonder aerodynamisch en staan op relatief smalle wielen met ‘dichte’ wielen. Dit betekent dat een grote factor de accu is. Hoe groter en geavanceerder de accu, hoe verder je komt. Toch overweegt Lucid een versie van hun nieuwe middenklasse-sedan (een soort Tesla Model 3 concurrent) met een piepkleine accu en kleine actieradius. Juist tussen nu en tien jaar ziet Rawlinson markt voor een dergelijke uitvoering die 290 kilometer haalt.

Hier heeft meneer Rawlinson absoluut een punt. Een auto met kleinere accu biedt vaak al voldoende range voor 99 procent van de gevallen. Er is nog een voordeel: toevallig hadden we laatste een overzichtje van de leukst rijdende EV’s en een van de conclusies is dat de versie met enkele motor en de kleinste accu vaak het beste rijdt: het scheelt immers ook gewicht. En hoe minder gewicht, hoe leuker een auto doorgaans rijdt.
Er zijn meer goede argumenten voor een kleine actieradius
Een ander punt is de laadinfrastructuur. Die wordt telkens beter. Er komt een moment waarop je overal waar je parkeert, je auto kunt laden. Dan heb je aan die 290 kilometer voldoende, zeker als het laden ook steeds sneller kan langs de snelweg. Jim Rawlinson haalt nog een goed argument aan: kosten. Het verschil tussen een kleine accu en een grote is enorm qua kosten en dus in aanschafprijs.
Lees ook: Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft
Maar er is nog een punt waardoor de woorden van de ‘anti-Musk’ relevant zijn. In Nederland moet men voor elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen. Nu is dat nog met 75% korting, dus ben je alsnog spekkoper. Maar die korting is tijdelijk, terwijl je een auto voor een langere periode vaak hebt. Dus het gewicht van een EV met een grote accu gaat je financieel raken. Dus ondanks dat we ons blindstaren op range, er lijkt een tijd aan te komen waarin dat veel minder relevant wordt.
Ik snap de redenatie wel, maar
– niet elk land heeft dezelfde maximum snelheid
– niet elk land is even groot
– niet elk land is even ver met het uitrollen van een laadinfrastructuur
– met 290km WLTP kom je niet heel ver wanneer het erg koud is.
Dit zijn belangrijke variabelen. Turkije is bijvoorbeeld een vreselijk groot land waar best veel mensen wonen. Op de snelwegen mag je 130 of zelfs 140 rijden en waar geen snelwegen zijn, zijn op veel plekken wel autowegen waar je 110 mag.
Het is niet ongebruikelijk dat er behoorlijke afstanden zijn tussen verschillende plaatsen.
Er is momenteel geen sprake van een landelijk dekkende laadinfrastructuur. Als je dat wilt aanleggen en rekening moet houden met auto’s met een kleine actieradius, dan is dat aanleggen een heel duur geintje.
Wij zijn daarom erg tevreden over de Mazda MX 30 het bereik voor voor ons voldoende en willen we verder dan 180 km gaan we gewoon bijladen onderweg dat vinden wij geen punt.
Alle snufdozen zoals een Citroen C3, fiat 500. Renault 5 ext.
Hebben zeker genoeg met 100km range.
Dat zijn evs die toch maar dienen om de kids naar school te doen en rond de kerk te rijden.
Te klein om een gezin te vervoeren of grote boodschappen te doen.
Dus waarom die brommobielen voorzien van veel teveel opties en accu’s die toch niet gebruikt worden.
30.000euro uitgeven aan zo een snuifdoos is waanzin.
Verwijder alles en stop er een accu in van 20kw.
Verkoop voor 15.000€ en dan heb je eerlijke prijs voor dat winkelkarretje!
En blijf van die familie evs af 100kw is echt geen overbodige luxe
Waar jij op doelt is de Dacia Spring. Die is het woord “auto” niet waard.
Als je de eenheden al niet eens correct gebruikt, haalt dat je relaas, met veel uithalen naar andermans auto, wel wat onderuit. Een accu van 20kW is net zo’n rare uitspraak als een brandstoftank van 100pk.
Anyway, ik volg al jaren Björn Nyland op YouTube en hij toont keer op keer weer aan dat laadsnelheid voor roadtrips veel belangrijker is dan range. Tenzij je het hele eind zonder laden kunt rijden, is het veel belangrijker dat je accu vlot weer vol zit dan dat je 100km meer kunt rijden zonder laden.
En dat lukt niet met kleine batterijen.
De laadsterkte C is voor de gezondheid ervan 1.5 a 2.
Er zijn al snellere die 3C en 4C halen met grote batterijen maat houden het dan ook maar vol tot 30%
Een kleine batterij zal nooit interessant zijn
Had Mazda met de MX30 toch een vooruitziende blik en gelijk!
Ja en met die rotary erin heb je echt het neusje van de zalm
Als EV eigenaar kan ik met eerlijkheid zeggen dat er waarheid in zit.
Maar 290km wltp is te weinig.
Als ze het over 290km echte range bij een snelheid van 130 hebben ben ik het eens.
Maar! met een verbruik van 25kw/100km
Komt dat terug neer op 0ng 75kw bruikbare accu!
NEE niet 75kw vol maar tussen 80 en 10%.
2 uur kunnen rijden om dan een 15min pauze in te lassen is echt geen straf maar een zegen voor je kids.
Indien ze 290km wltp bedoelden zijn ze zot !
dat zou met hun leugen verbruiken uitkomen op een accu van 40kw vol
van die 290 mag je blij zijn 200 over te houden
van 80 tot 10% 140km of om de 120km beter een laadstop maken.
En door de kleine accu een C waarde van bv 2 zou laden aan 80kw zijn dus om het uur 30min stilstaan……
Ik denk dat de beste man gelijk heeft….
Eenheden…..
Power = kW
Energie = Power x tijdsduur = kWh
25kWh/100km is wat de Lucid Air Grand Touring verbruikt bij 130km/h, in de winter (een SUV verbruikt ca 25-50% meer).
Voor het afleggen van 290km heb je dan 72,5kWh nodig.
Die 72,5kWh is verbruikt toen je van 80% naar 10% reed (de laadpaal stond gelukkig precies op de ideale plek…), dus 70% van de accu = 72,5kWh. Dan is de gehele NETTO accu 104kWh groot. Bruto dus rond de 110kWh.
Laat dat nou ongeveer de grootte van de accu van een Lucid zijn….
Mijnheer Rawlinson voorspelt dus dat Lucids geen kleinere accu’s kunnen krijgen….. Check!
tenzij jij om de 60min 30min wil stil staan?