Als het over elektrische auto’s gaat, dan hebben we het altijd over range. Dat is het belangrijkste, lijkt het wel. Maar volgens Jim Rawlinson, de CEO van EV-specialist Lucid Motors, is dat dus niet nodig. Sterker nog, volgens Rawlinson zijn elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 290 kilometer de toekomst. Het is bijzonder om dat juist van hem te horen, want Lucid verkoopt op dit moment alleen auto’s met een enorme actieradius.

Dat klinkt alsof ze bij Philip Morris zeggen dat je moet gaan stoppen met roken, eigenlijk. Het staat een beetje haaks op de visie van zijn bedrijf. De Lucid Air is een grote sedan die in standaardconfiguratie al 747 kilometer op een accu haalt. Maar de Lucid-CEO laat in een interview met InsideEVs weten waarom het de toekomst is. De actieradius van een elektrische auto is afhankelijk van enkele factoren, waaronder de rolweerstand, luchtweerstand, efficiëntie van de motor en het type accu (en dan de grootte ervan).

De accu is zeer bepalend bij een EV

Aan de eerste paar factoren valt niet veel meer te winnen. Elektrische auto’s zijn bijzonder aerodynamisch en staan op relatief smalle wielen met ‘dichte’ wielen. Dit betekent dat een grote factor de accu is. Hoe groter en geavanceerder de accu, hoe verder je komt. Toch overweegt Lucid een versie van hun nieuwe middenklasse-sedan (een soort Tesla Model 3 concurrent) met een piepkleine accu en kleine actieradius. Juist tussen nu en tien jaar ziet Rawlinson markt voor een dergelijke uitvoering die 290 kilometer haalt.

Lucid Air Gran Touring zijkant rechts voor (2023), die heeft geen kleine actieradius: 882 km
Dit is de Lucid Air Grand Touring met een totaal niet kleine actieradius van 882 kilometer

Hier heeft meneer Rawlinson absoluut een punt. Een auto met kleinere accu biedt vaak al voldoende range voor 99 procent van de gevallen. Er is nog een voordeel: toevallig hadden we laatste een overzichtje van de leukst rijdende EV’s en een van de conclusies is dat de versie met enkele motor en de kleinste accu vaak het beste rijdt: het scheelt immers ook gewicht. En hoe minder gewicht, hoe leuker een auto doorgaans rijdt.

Er zijn meer goede argumenten voor een kleine actieradius

Een ander punt is de laadinfrastructuur. Die wordt telkens beter. Er komt een moment waarop je overal waar je parkeert, je auto kunt laden. Dan heb je aan die 290 kilometer voldoende, zeker als het laden ook steeds sneller kan langs de snelweg. Jim Rawlinson haalt nog een goed argument aan: kosten. Het verschil tussen een kleine accu en een grote is enorm qua kosten en dus in aanschafprijs.

Lees ook: Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Maar er is nog een punt waardoor de woorden van de ‘anti-Musk’ relevant zijn. In Nederland moet men voor elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen. Nu is dat nog met 75% korting, dus ben je alsnog spekkoper. Maar die korting is tijdelijk, terwijl je een auto voor een langere periode vaak hebt. Dus het gewicht van een EV met een grote accu gaat je financieel raken. Dus ondanks dat we ons blindstaren op range, er lijkt een tijd aan te komen waarin dat veel minder relevant wordt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear