Niet heel inclusief, maar blijkbaar beantwoordt Willem Wever alleen vragen van kinderen, dus zo nu en dan komt er een verdwaalde vraag bij onze redactie terecht. Dit keer van ene Margot. Zij zegt altijd heel lang in haar Aygo voor een bepaald verkeerslicht te staan, terwijl haar vriend in een grotere auto daar géén last van heeft. Staat een kleine auto altijd langer bij een stoplicht?
We snappen de aanname wel. Je ziet de sensoren in het wegdek liggen en misschien is het zo dat de meetapparatuur lichtere auto’s niet goed waarneemt. Echter zitten er geen weegschalen in de weg en het gewicht van een auto heeft in principe geen invloed op hoe lang je voor het verkeerslicht staat. De lussen reageren op het metaal van de auto.
De lussen in de weg maken een magnetisch veld. Zodra er iets van metaal boven de meetapparatuur komt, wordt het magnetisch veld verstoord en zo weet het verkeerslicht dat er iemand staat te wachten. Elke auto zou groot genoeg moeten zijn om dit magnetische veld te verstoren. Alleen als de voorkant van jouw auto volledig uit koolstofvezel bestaat en de motor achterin ligt, kun je een probleem hebben.
Waarom staat deze kleine auto langer bij het stoplicht?
Waarom Margot in haar Aygo dan langer moet wachten dan haar vriend? Misschien rijdt ze niet ver genoeg naar voren en staat ze niet goed op de meetlus. Of misschien vertrekt ze eerder of later waardoor ze op een drukker tijdstip aankomt. Of misschien is ze ongeduldiger. Een tip: wissel voor de gein eens van auto en kijk of het nog steeds zo is.
Motorfietsen en fietsers
Motorrijders worden soms wel genegeerd door de meetlussen. Om deze reden willen ze nog weleens een magneet onder het frame plakken om het veld te verstoren. Ook fietsverkeerslichten hebben vaak deze lussen. Om ervoor te zorgen dat fietsers niet te lang staan te wachten, zijn er knopjes bij de kruispunten. Die zijn dus extra, maar ze werken wel. Ongeacht wat Peter Pannekoek zegt.
A.B. C. S. heeft op 3 april 2023 geschreven:
Maar dat is ook terecht, toch?