De vorige generatie Mazda MX-5 (de NC) met stalen klapdak was niet de mooiste in de familie. De proporties van het verder visueel zo perfect uitgebalanceerde tweezittertje groeiden er een tikje scheef van. Maar het verkocht als een tierelier. Wat doe je dan als je Mazda heet?

De Mazda-ontwerpers gingen uit van een ander concept. Ze lijken nu te zijn begonnen met het tekenen van een klein coupeetje, waardoor deze MX-5 er dicht geweldig uitziet. Door de daklijn naar achteren door te trekken, passen alle proporties in één klap haast perfect. Zeker driekwart van achteren zou je er nauwelijks een MX-5 in herkennen. De aflopende achterstijlen geven hem zelfs (oké: met een beetje fantasie) iets Ferrari 308-achtigs.

Maar toch is er nog iets wat niet helemaal klopt. Vanuit bepaalde hoeken, in ieder geval. Misschien komt het door de hoogte. Of het formaat van de wielen. Of de dikke heupen. Weten wij veel: hier hangt geen ontwerpersdiploma. Hoe dan ook: Staunch Performance uit de Filipijnen was het met ons eens. Zij deden een poging om de MX-5 RF iets kloppender te maken. En eerlijk: ze brengen het er best aardig van af.

De Mazda MX-5 RF van Staunch Performance staat op 17-inch BBS-velgen en ligt een stuk lager bij de grond dankzij een schroefset. De bodykit (voornamelijk spoilerlippen) komt van Damd. Of hou jij ‘m liever standaard?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear