Jaguar heeft de handschoen opgenomen: de Britten komen over twee jaar met een elektrische Jaguar die het Tesla lastig moet gaan maken. Zijn naam: I-Pace.
‘Het is een concept car, maar eerlijk gezegd zit hij vrij dicht bij zijn uiteindelijke uiterlijk,’ vertelt Ian Callum, Chef Design bij Jaguar. ‘Er zijn hier en daar wat details die je niet in de productieversie zult terugzien, maar ik vraag me af of er veel mensen zijn die de verschillen zullen opmerken. Het is echt iets totaal anders dan wat we ooit hebben gedaan – dan wie dan ook ooit heeft gedaan.’
De I-Pace heeft nogal andere proporties dan we van Jaguar gewend zijn. Het lijkt eerder het totale tegenovergestelde van een auto als de F-Pace. ‘Klopt,’ zegt Callum, ‘maar dat is het fijne als je van nul kunt beginnen. De I-Pace heeft nu eenmaal geen grote zes- of achtcilinder voorin liggen, dus je hebt ook helemaal geen lange neus nodig. Het is fascinerend om een SUV te maken die je vervolgens de karakteristieken van een mid engine-sportauto kunt geven. Je kunt de cabine helemaal naar voren halen en precies tussen de wielen plaatsen. Dat lukt met conventionele aandrijving niet.’
De I-Pace heeft zijn accupakket onderin de vloer tussen de wielen liggen, en aan beide uiteinden zit een elektromotor. Het hele concept is door Jaguar zelf ontwikkeld. Het platform is dan ook geheel nieuw en heeft niets met bijvoorbeeld dat van de F-Pace te maken. Die laatste is iets breder en iets langer, maar heeft ook een 115 millimeter kortere wielbasis. En een veel hogere luchtweerstand: 0,34 in plaats van 0,29 Cw.
Het onderstel is van aluminium, de batterijen zitten helemaal onderin, waardoor zijn zwaartepunt 12 centimeter lager ligt dan dat van de F-Pace. Dat accupakket bepaalt ook de grootte van de auto – hoe langer de wielbasis, hoe meer batterijen je kwijt kunt.
Wat presteert die elektrische Jaguar?
Het accupakket is 90 kWu sterk en zou in principe een actieradius van 500 kilometer mogelijk moeten maken. De elektromotoren (voor en achter: vierwielaandrijving dus) leveren zo’n 400 pk vermogen en 700 Nm koppel. Van 0 naar 100 km/u zou niet meer dan een seconde of vier hoeven duren.
Je kunt de productieversie van deze elektrische Jaguar rond medio 2018 verwachten.
Reacties