Je mag best weten dat we soms een bepaalde woordkeuze hanteren omdat we weten dat mensen erop zullen reageren. Als je zegt dat een auto met het stuur rechts zijn stuur ‘aan de verkeerde kant’ heeft, zijn er altijd liefhebbers van Japanse auto’s die dat juist de beste kant vinden. Maar het plagen van mensen die rechtsgestuurde auto’s rijden is niet het doel van dit bericht. Want we krijgen weleens de vraag: waar zit de bediening van de knipperlichten bij deze auto’s?

Je zou kunnen beargumenteren: als je ineens met je linkerhand moet schakelen, moet je dan ook plotseling met je rechterhand richting aangeven? En hoe zit het met de pedalen – moet je dan met links accelereren met met rechts koppelen of remmen? Eerst het meest geruststellende antwoord: de pedalen zijn altijd hetzelfde. Dus rechts is gas, midden is rem en links is koppelen. Rem en gas tegelijk is een screenshot maken.

Hoe zit de bediening van de knipperlichten bij rechtsgestuurde auto’s?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord. Bij auto’s met het stuur links zit de richtingaanwijzer ook bijna altijd links. Behalve bij Tesla en Ferrari, die knoppen op het stuur monteren. Maar bij rechtsgestuurde auto’s in bijvoorbeeld Japan of Australië kun je beide vormen tegenkomen. Bij Duitse automerken zoals BMW zit de stengel voor de richtingaanwijzers vaak alsnog links.

Maar als je in Japan een Nissan rijdt, of een Suzuki in India, dan zit de stengel voor de richtingaanwijzer waarschijnlijk rechts. De logica over hoe je de richting aangeeft, is overigens wel hetzelfde: de bediening ‘draait met het stuur mee’. Als de stengel rechts zit, dan moet je hem omlaag bewegen voor de richting naar rechts. Zit de stengel links, dan moet je hem omlaag bewegen om naar links aan te geven.

In Engeland (waar het stuur ook rechts zit) hebben de meeste auto’s de stengel van de richtingaanwijzer aan de linkerkant zitten. Vooral de wat oudere Kia’s en Hyundai’s daar schijnen nog weleens gespiegelde bediening te hebben. Ook de eerste lichting BYD Seals vanuit China had blijkbaar nog de bediening rechts zitten. Als je daar nu een nieuwe BYD koopt, zit de bediening wél links.

Niet het volledige interieur wordt altijd gespiegeld

Leuk detail: bij de Mazda MX-5 van de eerste generatie zit de handrem altijd links op de middenconsole, ongeacht waar het stuur zit. Bij de derde generatie, die deels onder zeggenschap van Ford is gebouwd, zit de handrem altijd rechts. Ook bij de Japanse modellen. Bij de nieuwste generatie (ND) hebben ze de handrem voor alle markten rechts laten zitten.

Volvo EX30 (2023) interieur overzicht

Volvo heeft het wat slimmer aangepakt voor de EX30. Als je goed kijkt, is het dashboard bijna helemaal symmetrisch links en rechts; zo hoeven ze in de fabriek maar één basis te maken. Het dashboardkastje zit in het midden. Handig, want zo hoef je maar één dashboardkastje te maken voor alle markten. Ook de bediening van de ruiten zit in het midden, zodat de deurpanelen ook overal hetzelfde zijn.

Waar zit de sleutel bij Porsche?

Singer 911 Porsche interieur sleutel

Porsches in Nederland (als ze niet geïmporteerd zijn…) hebben de sleutel altijd links van het stuur zitten. Of tegenwoordig zit de startknop daar. Schijnt een dingetje uit het verleden te zijn, want dan konden ze bij een Le Mans-start snel instappen en starten. Porsche spiegelt dit voor de auto’s waar het stuur ‘aan de verkeerde kant zit’.

Reacties

  • Puzzlesolver heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Bij de eerste bocht in de huurauto op Malta gingen de ruitenwissers aan. Dus in die Mazda 121 zaten ze aan de verkeerde kant, net als ik een paar bochten later.

    Reageer
  • Kluns heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Bij de oude kever waren ze al zo slim om het dashboard symmetrisch te maken. Teller paneel en dashboardkastje waren dezelfde vorm.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear