De baas van Koenigsegg vindt dat ‘extreme’ elektrische hypercars iets aan de huidige mix moeten toevoegen – en dat doen ze nu nog niet. Ze hebben meer nodig dan alleen dwaze snelheid. In een gesprek met TopGear bevestigt Christian von Koenigsegg het voornemen van zijn bedrijf om een elektrische hypercar te bouwen, maar merkte op dat dit een aantal problemen opleverde.
‘Dat is de uitdaging voor alle extreme automerken‘, zei hij toen hij werd aangespoord om elektrische auto’s spannend te maken. ‘Er zijn manieren. Ik denk dat niemand zich enorm heeft weten te onderscheiden van een Tesla Model S Plaid of Porsche Taycan Turbo. Ik denk dat ze qua prestaties en bereik zo dicht bij een hyper-EV liggen dat het een beetje ongemakkelijk is.’
Meer dan snelheid is niet genoeg
‘Ik denk dat je een reden van bestaan moet hebben. Gewoon cool maken, maar geen functies of betekenis toevoegen, en dan tien keer meer geld vragen, dat doet het niet voor mij’, voegde hij eraan toe. Hij verwijst naar de Koenigsegg Gemera, die ook deels elektrisch is. ‘We zijn nu al bezig met de ontwikkeling van de batterij, omvormer en de elektromotoren. We zullen de krachtigste elektromotor en omvormers ter wereld hebben, maar dat is slechts een deel van de som.’
‘Het maakt niet super veel uit als je 20 kilo bespaart op elektromotoren en omvormers. Dat helpt, maar het maakt niet veel uit. Het is moeilijk om te doen, en je moet het doen als je kunt, maar het is slechts tien procent van wat ik denk dat anders moet zijn.’ We zijn heel benieuwd waarmee Koenigsegg over een paar jaar mee gaat komen.
Reacties