Hoe heb je het ooit zonder 'm kunnen stellen? Na de conceptcar vorig jaar toont Koenigsegg in Genève nu de productieversie van hun Regera, de nieuwe koning van het internet met 1.500 pk en 2.000 Nm. Jazeker, dat is meer kracht dan de Bugatti Chiron – en hij heeft niet eens vierwielaandrijving.
Het lijkt alsof er niet veel is veranderd sinds de conceptcar, maar Koenigsegg heeft maar liefst 3.000 (drie-dui-zend) wijzigingen aangebracht. De Regera staat op een Agera-onderstel dat uitvoerig werd aangepast om 4,5 kWh aan accu's (in staat om 525 kW eruit te smijten) in het midden van de auto kwijt te kunnen. Het pakket is 25 kilo lichter dan in de conceptcar, en er is een nieuwe AC-lader, een kleinere 800 V compressor en een lichtgewicht converter.
En dan hebben we natuurlijk nog de machtige 5,0-liter biturbo V8, eveneens in het midden van de Regera, die samenwerkt met een drietal elektromotoren (één op elk achterwiel, één bij de krukas) om er gezamenlijk dat gestoorde vermogen en koppel uit te gooien. 1.500 pk en 2.000 Nm, we herhalen het nog maar even.
Een versnellingsbak heeft de Regera niet. In plaats daarvan monteert Koenigsegg hun Direct Drive System, met een koppelingssysteem dat zich (deels) kan openen of sluiten om te bepalen welke motor hoeveel kracht naar de wielen stuurt. Laten we stellen dat het goed werkt: van 0 naar 100 km/u gaat de Regera in 2,8 seconden, van 0 naar 200 in 6,6 seconden en van 0 naar 300 in 10,9 seconden. Z'n top ligt in ieder geval boven de 400 km/u. En een tussenacceleratie van 150 naar 250 km/u? Dat duurt niet langer dan 3,9 seconden. Probeer je dat eens voor te stellen.
Natuurlijk is de carrosserie gevormd naar het geweld van de lucht bij dat soort snelheden: naast de nodige diffusers en luchthappers zijn er actieve aero-elementen, zoals de verstelbare spoiler en flaps onder de auto. De laatste kunnen individueel worden bediend, net als bij de One:1. Apart feitje: de voorbanden zijn breder dan de achterbanden, dit schijnt te maken te hebben met de gewichtsverdeling van de accu's.
Binnenin vinden we koolstofvezel kuipjes met geheugen, een 9,1 inch infotainmentsysteem met Apple CarPlay. Mocht je de auto zo oninteressant vinden dat je met je telefoon gaat spelen. Je kunt zowel de deuren als de voor- en achterklep op afstand bedienen en er zitten camera's rondom de auto zodat je nooit een duur stukje koolstofvezel aan een stoeprand verliest.
Wil je er een? Dat zal best, maar dan moet je wel even 1.890.000 dollar ophoesten (exclusief belastingen) en er op tijd bij zijn, van Christian von Koenigsegg bouwt slechts 80 exemplaren. 'We hadden er al vier verkocht voordat iemand überhaupt de auto had gezien', vertelde hij ons vorig jaar. Sindsdien zijn er uiteraard nog verscheidene orders bij gekomen. Sinds vandaag is de keuze echter een stuk lastiger: deze of de nieuwe Bugatti?
Reacties