Wat moeten de bezoekers van JapFest en soortgelijke autofestivals over twintig jaar naar kijken? Als automerken alleen nog maar SUV’s produceren, is er maar weinig aan. Gelukkig voor JDM-liefhebbers is er goed nieuws. De bazen van Honda en Toyota hinten naar plaatsvervangers voor de S2000 en Celica. En ken je die Mazda-patenten van een tijdje terug nog? Daar zijn er nu een paar bijgekomen.
Laten we met de Honda beginnen. De vice-president van de Europese tak van het merk is Tom Gardner. Hij dropt een bommetje in een interview met Autocar. Daarin legt Gardner uit dat Honda bij het 50 jarig bestaan een speciale S2000 uitbracht. En laat de 75-jarige verjaardag nou heel dichtbij komen. ‘Houdt ons in de gaten’, zegt de vice-president hierover.
De opvolger van de Toyota Celica als eerste project
Door naar de vrienden van Toyota. Daar heeft Akio Toyoda een stapje terug gedaan en het stokje over gegeven aan Tsuneji Sato. De twee topmannen van Toyota spraken een tijdje terug bij de All Japan Rally Championship Shinjo Rally. Toyoda vertelde er over zijn passie voor de Celica. Sato reageert erop door te zeggen: ‘Ik wil de Celica nieuw leven inblazen.’
Het Japanse Best Car Web vroeg wat functionarissen van Toyota hoe serieus we dit moeten nemen. Deze afgevaardigden vertellen dat Sato een grote passie voor sportauto’s heeft: ‘Daarom denk ik dat het heel goed mogelijk is dat de opvolger van de Celica gelanceerd zal worden als het eerste project onder de nieuwe president’, zegt één van de functionarissen.
Mazda werkt aan een bijzondere hybride systeem met wankelmotor
Ruim een jaar geleden kwamen we de eerste patenten van Mazda tegen die kunnen wijzen op een opvolger van de Mazda RX-7. Daar zijn er vorige week nog wat extra tekeningen bijgekomen. Hierbij is het zijaanzicht van de sportauto op de tekeningen wat vloeiender gemaakt. Ook wordt uit dit document duidelijk dat de motor een rotatiemotor is die voorin ligt.
Verder schrijft Mazda over het hybride systeem dat er twee elektromotoren zijn (eentje per as). De elektromotor op de voorwielen zorgt voor 23 pk en de motor áchter voor 34 pk. Da’s inderdaad niet veel, maar bij elektromotoren draait het ook vooral om koppel. Bovendien zou het al genoeg kunnen zijn om de CO2’tjes omlaag te halen. Nu maar hopen dat Mazda het RX-Vision concept gebruikt als basis.
Fertje01 heeft op 16 mei 2023 geschreven:
Een nieuwe celica zou geweldig zijn zolang die maar klaplampen heeft zoals mn t18 maar denk niet dat dat zal gebeuren