Kijk nou, een groep Groep B-rallyauto’s. Of een Groep2, als je dat gemakkelijker vindt. Ze komen uit de collectie van het automuseum Manoir de l’Automobile in Frankrijk. Veilinghuis Artcurial noteert vanaf 5 febuari de biedingen op deze Groep B-rallyauto’s. Je kunt als een harteloos monster op één auto bieden en de collectie opbreken, maar het doel moet uiteraard zijn om alle zeven auto’s te winnen. De verwachting is dat het totaal van alle biedingen tegen de 3,63 miljoen euro loopt.

Laten we de Groep B-rallyauto’s even nalopen. De eerste is een Lancia 037 uit 1985, uiteraard in de Martini-bestickering. De achterwielaangedreven Lancia versloeg de oppermachtige Quattro op listige wijze in 1983 en ging ervandoor met de wereldtitel. Dit is een latere Evo 2. Het chassisnummer is niet meer leesbaar, dus de geschiedenis en de overwinningen van deze specifieke 037 zijn niet bekend.

De Peugeot, Renault en de Ford

De geschiedenis van de Peugeot 205 Turbo 16 uit 1985 is wel bekend. Deze won de Tour de Corse in 1986 in handen van Bruno Saby. Timo Salonen reed in het WRC met deze Peugeot in 1986. De Renault 5 Maxi Turbo werd gereden door Carlos Sainz in 1985 en de Ford RS200 werd derde in Zweden als onderdeel van het WRC.

De goedkoopste van deze collectie is de MG Metro 6R4; die moet ergens tussen de 280.000 en 360.000 opleveren. Hij won in 1986 het Franse rallykampioenschap met Didier Auriol achter het stuur. De Metro begon als straatauto, maar is later omgebouwd tot volledige rallyspec. Het stuur is verplaatst naar de linkerzijde, maar de tellers zitten nog rechts op het dashboard. Een vreemd ding, dus.

De duurste auto’s

De Lancia Delta S4 mag niet ontbreken in een collectie als deze. Dit exemplaar is uit 1986. De Audi Sport Quattro S1 is het duurst van alle Groep B-rallyauto’s in deze verzameling. De vierwielaangedreven Audi moet ergens tussen de 1 miljoen en 1,3 miljoen euro opleveren. Ach, een hobby mag geld kosten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)