In het dagelijks leven kom je turbines bijna alleen tegen als je jezelf in een krap vliegtuigstoeltje vouwt. Er was echter een tijd dat bijna alle automerken druk bezig waren met het ontwikkelen van een turbinemotor voor straatauto’s en/of vrachtwagens. De Chrysler Turbine Car en ‘Big Red’ van Ford zijn de bekendste voorbeelden. Maar ook in Zweden waren ze geïnteresseerd in de gasturbines.
Volvo bouwde in 1978 al zijn eerste turbineauto. Dit was een omgebouwde Volvo 264 waarbij de turbine direct zorgde voor de aandrijving. De techniek achter een turbine was relatief simpel, de motor weegt niet veel en de motor kan een hoop verschillende brandstoffen aan. Bovendien loopt de turbine trillingvrij.
Toen kwam de Volvo 850 met turbinemotor
De Volvo 264 met turbinemotor haalde het nooit tot productie, maar Volvo kon het idee blijkbaar nooit loslaten. Daarom bouwde het merk in de jaren negentig nog twee turbinevoertuigen met de Volvo 850 als basis. De opzet van deze turbineauto’s was net even anders, om zo één van de grote nadelen te tackelen.
Een van de grootste keerzijdes van een turbinemotor voor een personenauto is het hoge verbruik als de motor weinig belast wordt. Bijvoorbeeld als de auto stilstaat voor het stoplicht of op laag tempo door de stad rijdt. Daarom drijft deze turbinemotor niet de wielen aan, maar een dynamo. Zo kon de gasturbine op een efficiënt toerental blijven draaien.
De gasturbine is een range-extender
Jazeker, deze Volvo 850 met turbinemotor is een hybride waarbij de brandstofmotor als generator werkt. De turbine laadt ouderwetse NiCd-batterijen op die op hun beurt een elektromotor aandrijven. Eigenlijk is dit dus een elektrische auto met een range-extender, net als de BMW i3.
Vanbinnen is de Volvo 850 met turbinemotor nauwelijks te onderscheiden van een normaal exemplaar. Er is een extra batterij-metertje, een noodknop onder het stuur en er zijn drie rijmodi: elektrisch, hybride en turbine. De automaat geeft gewoon de normale rijstanden aan.
De Volvo 850 met turbinemotor sneuvelde ook
Ook dit turbineproject kreeg niet de stempel levensvatbaar, onder meer omdat het verbruik te hoog bleef. Ook zijn er obstakels zoals kosten en de hoge uitlaattemperatuur van de gasturbine. Blijkbaar mocht een van de medewerkers van Volvo de auto overkopen en het grootste deel van zijn leven verbleef deze 850 in Zweden. Later kocht een Italiaan de auto en nu staat hij te koop in Parijs.
Tijdens de testwerkzaamheden reed de Volvo 850 met turbinemotor ruim 4.000 kilometer. In de beschrijving van de veiling staat niet of de auto nog werkt. Het klinkt ons ook meer als een verzamelobject. Bonhams schat dat de auto tussen de 60.000 en 80.000 euro moet opleveren.
De Jaguar C-X75 zou ooit in productie gaan met gasturbines
Maar daar werd vreemd genoeg van afgezien
Reacties