Pas schreven we een artikel over lpg en of het nu écht zo goedkoop is. En met de vraag waarom we dan allemaal niet op lpg rijden. In het kort: lpg is soms al goedkoper als je slechts 5.000 kilometer per jaar rijdt. Maar omdat de wegenbelasting fors omhoog gaat, is het volgend jaar niet meer goedkoper. Dat was de situatie tot kort geleden, want het lijkt erop dat de wegenbelasting gelijk blijft. En dus is lpg ineens weer heel aantrekkelijk.

De zogenoemde lpg-G3 auto’s hebben momenteel nog een forse korting op de wegenbelasting. Volgend jaar zou de goedkoopste auto op lpg al 500 euro per jaar duurder gaan worden. Dan ligt het omslagpunt ineens een stuk hoger en kun je vaak beter op benzine blijven rijden, zeker als je een zuinige hybride hebt. Maar nu kun je dus opnieuw gaan rekenen, om te kijken of een auto op lpg niet iets voor jou is.

lpg is schoner, dus moet de korting blijven

Volgens de Tweede Kamer is lpg schoner dan benzine. Door de korting op wegenbelasting af te schaffen, zouden veel mensen de lpg-installatie uit hun auto verwijderen. ‘ Het afschaffen van de korting heeft dus meer uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg’, zo werd in het voorstel geschreven. De Tweede Kamer stemde om de korting voort te zetten, nu moet alleen de Eerste Kamer nog toestemmen.

Welke auto’s met lpg zijn er?

Nou, dat is dus het tweede punt. Er is maar weinig aanbod. Je kunt niet een dikke BMW of een chique Lexus op lpg kopen. Eigenlijk hebben alleen Renault en Dacia auto’s met lpg in de showrooms momenteel. Wel weer leuk: de goedkoopste nieuwe auto van Nederland van dit moment rijdt op lpg. Je betaalt 17.500 euro voor de Dacia Sandero TCe 100 Eco-G met een handbak. En lpg is ook nog eens fors goedkoper dan benzine.

Dus als je echt goedkoop wilt rijden, ga dan eens op zoek naar een goedkope Dacia op lpg. Kijk wel even of je niet te ver moet omrijden voor een tankstation en wat de literprijs bij jou is. Op sommige plekken tank je voor 70 cent per liter en dan is het hogere verbruik verwaarloosbaar. Hieronder lees je het hele verhaal over lpg.

Reacties

  • Cvman heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Ik rij een Audi A3 uit 2003 waar vanaf nieuw een LPG-installatie is ingebouwd. Hij heeft nu 317.000 km. gereden. Gem. 1 op 10,5 km. Probleemloos onderhoud. Geen verbrande kleppen. Wel halve tank E5 houden ivm. vochtontwikkeling. Slechts 1x nieuwe verdamper ingebouwd. Dit is mijn zevende LPG auto. Ik zou niets anders willen.

    Reageer
  • Denniz046 heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Nou ik reed al 4 jaar een Peugeot 207 1.6 XS op LPG-G3, wat niet eens de bedoeling was normaal om het jaar wat anders, maar gas werd goedkoper, woon aan de grens met België, ineens was het 0,255 cent per liter, dus genoeg tripjes gemaakt naar Luxemburg
    Misschien wel 100x daar geweest en voor aanschaf Peugeot enkel vroeger eens met ouders doorheen gereden, mijn auto had destijds bij aanschaf van 1e eigenaresse 266.xxx gelopen, toen ik hem verkocht had die 501.289 gelopen en dat op zijn 1e ♡ tank gewoon de 95 E10
    Mensen zeiden vaak daar gaat die van kapot, mijn auto heeft het tegendeel bewezen

    Reageer
  • Rowan heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Hoezo volgend jaar? De verandering zou toch pas in 2026 doorgevoerd worden?
    Slecht artikel

    Reageer
  • Hans heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Heb een Saab 9-5 op g3.
    300 pk
    1 op 10 op gas.
    Volle tank nog geen 30 euro…

    Reageer
  • Anton heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Rij al jaren een Dacia Duster op lpg ,perfecte auto weinig onderhoud en makkelijk hoge instap

    Reageer
  • Bosuil heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Wat een kulverhaal dat er maar weinig aanbod is. Heel veel benzine motoren zijn goed om te bouwen op lpg. Dus je kan best je dikke bmw of chique lexus op lpg laten rijden.

    • Plukjee heeft op 21 november 2024 geschreven:

      Er is weinig aanbod waar al een installatie in zit.
      Het inbouwen kost ook flink geld…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)