
Pas schreven we een artikel over lpg en of het nu écht zo goedkoop is. En met de vraag waarom we dan allemaal niet op lpg rijden. In het kort: lpg is soms al goedkoper als je slechts 5.000 kilometer per jaar rijdt. Maar omdat de wegenbelasting fors omhoog gaat, is het volgend jaar niet meer goedkoper. Dat was de situatie tot kort geleden, want het lijkt erop dat de wegenbelasting gelijk blijft. En dus is lpg ineens weer heel aantrekkelijk.
De zogenoemde lpg-G3 auto’s hebben momenteel nog een forse korting op de wegenbelasting. Volgend jaar zou de goedkoopste auto op lpg al 500 euro per jaar duurder gaan worden. Dan ligt het omslagpunt ineens een stuk hoger en kun je vaak beter op benzine blijven rijden, zeker als je een zuinige hybride hebt. Maar nu kun je dus opnieuw gaan rekenen, om te kijken of een auto op lpg niet iets voor jou is.
Lees ook: Overzicht van alle stijgingen van de wegenbelasting in 2025
lpg is schoner, dus moet de korting blijven
Volgens de Tweede Kamer is lpg schoner dan benzine. Door de korting op wegenbelasting af te schaffen, zouden veel mensen de lpg-installatie uit hun auto verwijderen. ‘ Het afschaffen van de korting heeft dus meer uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg’, zo werd in het voorstel geschreven. De Tweede Kamer stemde om de korting voort te zetten, nu moet alleen de Eerste Kamer nog toestemmen.
Welke auto’s met lpg zijn er?
Nou, dat is dus het tweede punt. Er is maar weinig aanbod. Je kunt niet een dikke BMW of een chique Lexus op lpg kopen. Eigenlijk hebben alleen Renault en Dacia auto’s met lpg in de showrooms momenteel. Wel weer leuk: de goedkoopste nieuwe auto van Nederland van dit moment rijdt op lpg. Je betaalt 17.500 euro voor de Dacia Sandero TCe 100 Eco-G met een handbak. En lpg is ook nog eens fors goedkoper dan benzine.
Dus als je echt goedkoop wilt rijden, ga dan eens op zoek naar een goedkope Dacia op lpg. Kijk wel even of je niet te ver moet omrijden voor een tankstation en wat de literprijs bij jou is. Op sommige plekken tank je voor 70 cent per liter en dan is het hogere verbruik verwaarloosbaar. Hieronder lees je het hele verhaal over lpg.
Ik rijd al jaren tot volle tevredenheid op LPG, in diverse auto’s
tonnen aan kilometers gereden, nooit problemen.
zelfs een auto die achteraf door beun de haas was “gerepareerd” en de meest bizarre defecten had, had geen lpg gerelateerde problemen.
Het grootste probleem is de Nederlandse overheid.
In veel landen wordt de wegenbelasting verlaagd wegens de veel schonere brandstof, in NL sterk verhoogd
Dezelfde auto kost per jaar 1164,- in NL en 142,- in Duitsland
Tanken na 2100 is veelal onmogelijk omdat je alleen bij fysieke bemanning LPG mag tanken.
Zogenaamd omdat LPG gevaarlijker zou zijn, maar eigenlijk alleen omdat de overheid bang is dat er gasflessen gevuld worden en deze flessen zijn veel zwaarder belast dan de LPG voor auto’s. Dus gewoon bang voor verlies aan belasting inkomsten.
Ook heeft de overheid de LPG prijs aan de benzine prijs gekoppeld, momenteel is dat voordelig in verband met de schaarste aan gas, maar doorgaans wordt het gas daardoor veel duurder.
Mijn volgende auto wordt een hybride en laat ik ombouwen naar LPG.
stroom op -> LPG, LPG op -> benzine
Ook ik rij al jaren met lpg auto’s en dat bevalt uitstekend. Ik heb nu een Mercedes C180, s204, met een verbruik van ca. 1:12. Bij de pomp vaak verbaasde blikken en soms vragen of dat een beetje bevalt. Bij 35.000km lpg laten inbouwen en nu staat de teller op 200.000. Enige probleempje met deze installatie is dat in de zomer als het warm is en bij lange afstanden (volle tank leegrijden) dan niet meteen getankt kan worden door gasvorming in de tank. De installatie is een vloeibaar gasinjectie systeem. Verder is het een probleemloze installatie.
Onze 2e auto is een Chevrolet Spark op lpg, ook al jaren probleemloos en nog zuiniger natuurlijk.
Heb mijn tweede auto op lpg rij nu ABARTH punto Evo op lpg rij rond de 25000 per jaar ,tank twee jaar terug laten inbouwen rij gemiddeld 1 op 11,,heb hiervoor 3 jaar fiat punto gereden op lpg ,,ook toen bij aanschaf tank erin laten bouwen, verder gelukkig nooit problemen gehad ,dus gaat gewoon prima.
Bij 68.000km heb ik LPG laten inbouwen in een Lexus IS300 uit 2002. De importeur kon niet vertellen of LPG geschikt was voor de 230PK 6-cylinder motor. Daarom voor de zekerheid een kleppen-bescherming erbij genomen. Inmiddels verkocht maar de nieuwe eigenaar heeft de Lexus zo’n 200.000km gereden zonder LPG-problemen.
Daarna LPG laten inbouwen in een Hyundai ix20 bij 110.000km uit 2011 met kleppenbescherming. Inmiddels ruim 100.000km gereden zonder LPG problemen. Gemiddeld bespaar ik €1 per liter in vergelijking met benzine. LPG heeft geen fijnstof net als electrische auto’s en is daarmee de ideale tussen-brandstof in de transitie van benzine/diesel naar electrisch. En het is voor veel automobilisten haalbaar en betaalbaar, vooral als het in de pers wat positieve ondersteuning krijgt. Via dit soort rubrieken zijn er genoeg ervaringsdeskundigen beschikbaar met uitgebreide kennis over LPG.
@mister lpg, waarom zou een lpg voertuig geen fijnstof uitstoten? De media aandacht voor fijnstof bij elektrische voertuigen is de aanname dat een ev gemiddeld zwaarder is dan een vergelijkbaar ice model en daardoor zijn bander eerder zou verslijten. Hierbij wil ik opmerken dat ik in de praktijk zie dat de rechtervoet vaker de hoofdoorzaak is van die extra bandenslijtage en niet zozeer het brandstof type.
Volgens onderzoek van TNO heeft LPG een iets hogere fijnstof uitstoot dan benzine. Dat lijkt mij iets betrouwbaarder dan wat ‘mister LPG’ ergens in een reactie roept.
Ik rij een Audi A3 uit 2003 waar vanaf nieuw een LPG-installatie is ingebouwd. Hij heeft nu 317.000 km. gereden. Gem. 1 op 10,5 km. Probleemloos onderhoud. Geen verbrande kleppen. Wel halve tank E5 houden ivm. vochtontwikkeling. Slechts 1x nieuwe verdamper ingebouwd. Dit is mijn zevende LPG auto. Ik zou niets anders willen.
Nou ik reed al 4 jaar een Peugeot 207 1.6 XS op LPG-G3, wat niet eens de bedoeling was normaal om het jaar wat anders, maar gas werd goedkoper, woon aan de grens met België, ineens was het 0,255 cent per liter, dus genoeg tripjes gemaakt naar Luxemburg
Misschien wel 100x daar geweest en voor aanschaf Peugeot enkel vroeger eens met ouders doorheen gereden, mijn auto had destijds bij aanschaf van 1e eigenaresse 266.xxx gelopen, toen ik hem verkocht had die 501.289 gelopen en dat op zijn 1e ♡ tank gewoon de 95 E10
Mensen zeiden vaak daar gaat die van kapot, mijn auto heeft het tegendeel bewezen
Hoezo volgend jaar? De verandering zou toch pas in 2026 doorgevoerd worden?
Slecht artikel
Heb een Saab 9-5 op g3.
300 pk
1 op 10 op gas.
Volle tank nog geen 30 euro…
Zelfde hier, 9-5 Griffin, automaat, 6 cilinders, LPG, net 30 euro volle tank… 25 jaar oud, altijd op lpg gereden, 545.000 op de teller nu. Duurzaam genoeg toch?
Rij al jaren een Dacia Duster op lpg ,perfecte auto weinig onderhoud en makkelijk hoge instap
Wat een kulverhaal dat er maar weinig aanbod is. Heel veel benzine motoren zijn goed om te bouwen op lpg. Dus je kan best je dikke bmw of chique lexus op lpg laten rijden.
Er is weinig aanbod waar al een installatie in zit.
Het inbouwen kost ook flink geld…
Onze overheid heeft in de jaren 90 LPG “de nek om gedraaid”. Moesten minder pompen komen en belasting omhoog. We kennen onderhand het “jojo” beleid van onze regeringen wel. Begin jaren 80 reed ik al op LPG. Was tien al de schoorsteen brandstof maar werd afgestraft door de hogere wegenbelasting. B.v in Canada kreeg jectien juist een lager tarief omdat het een schone brandstof was. We hadden toendertijd gerenommeerde merken zoals LandiHartog en Vialle.
Ik rij al bijna 20 jaar op LPG, de laatste 5 jaar in een BMW 540i 1999 nu met 290.000 km op de teller en stap nu over op een iets versere bmw 745li weer met LPG uiteraard. Ik heb werkelijk nooit problemen gehad met motoren in relatie tot LPG, BMW’s lekken nog wel eens maar dat is wat anders. Het valt me op dat de olie veel langer schoon blijft bij rijden op LPG, daarnaast vind ik het een prettige gedachte dat mijn youngtimers op 2 brandstoffen kunnen rijden in geval van een storing oid. Ik ben blij dat de G3 regeling nog even blijft bestaan al vrees ik dat ze ons ergens anders wel weer zullen pakken…