Het ruigste product van de Volkswagen Groep op dit moment mag jij niet kopen. Of beter gezegd worden de auto’s niet geleverd in Europa. Misschien zou het wel mogen als je het lief vraagt. In de VS is Volkswagen druk bezig met de lancering van het nieuwe automerk Scout. Voor nu is het merk alleen maar daar te bestellen, maar Volkswagen overweegt blijkbaar om de techniek van het merk naar Europa te halen. Dit zou een extreem ruige offroader van Volkswagen kunnen betekenen.

We horen de bijdehandjes al roepen: Scout is toch niet nieuw? Maar sta ons dan toe nog bijdehanter te zijn. Het merk International Harvester is niet nieuw en Scout was een model van dit merk. Het Duitse automerk kocht de rechten van het merk en besloot om de modelnaam te gebruiken als automerk. Scout moest een volledig elektrisch merk worden voor de VS, maar ze zijn toch op het laatste moment overgestapt op elektrische aandrijflijnen met optioneel een generator op benzine.

Wat is het plan van Volkswagen?

Scout maakt zogenoemde body-on-frame auto’s. In het Nederlands noem je dit ook wel een ladderchassis. Dit betekent dat er een los chassis is waar de ophanging op zit en waar de motor in ligt. Daarbovenop zit een losse carrosserie. Personenauto’s hebben vaak een ‘zelfdragende carrosserie’ waarbij de ophanging en de motor direct aan het carrosserie bevestigd zitten. Een ladderchassis is steviger, maar ook zwaarder en vaak minder verfijnd.

De auto’s van Scout moeten werkpaarden zijn en dan wil je het liefst zo’n los ladderchassis. In een gesprek met het Engelse Autocar zegt de technische baas van Scout dat Volkswagen momenteel geen eigen ladderchassis heeft. Dat klopt, want de VW Amarok is eigenlijk een Ford van onderen. Hij voegt toe dat Volkswagen niet zomaar investeert in een nieuw merk en een volledig nieuwe auto: ‘Je krijgt nooit gratis geld.’

Hij lijkt erop te hinten dat Volkswagen interesse heeft om het ladderchassis over te nemen wanneer het helemaal klaar is. Er zou dan een offroader kunnen komen van Volkswagen zou de strijd aan zou kunnen gaan met bijvoorbeeld Jeep. Of binnen de Volkswagen Groep zou Audi zelfs een concurrent voor de G-klasse kunnen bouwen. Want ook de oer-terreinwagen van Mercedes heeft een ladderchassis. Het zou dan een elektrische 4×4 kunnen worden. Mogelijk met een range-extender.

Wat zou de ruige Volkswagen moeten kosten?

De richtprijs voor de Verenigde Staten die Scout noemt, is 60.000 dollar, omgerekend 55.000 euro. De Traveler en Terra kunnen respectievelijk 3.175 en 4.535 kilo voortslepen en komen naar schatting ruim 560 kilometer ver op een lading (als je niets sleept, natuurlijk). Vind je dat niet ver genoeg, dan zijn er ook versies met een benzinegenerator aan boord – die redden het tot ruim 800 kilometer.

Over vermogen wordt nog niet gesproken, maar wel over koppel: in de Scout Traveler en Terra sturen twee elektromotoren via twee elektromotoren alle vier hun wielen ‘een geschatte 1.355 Nm’ naar de weg. Dat is genoeg om ze op verhard terrein in 3,5 seconden van 0 naar 96 km/u (60 mph) te katapulteren. Ze staan op een 800-volt platform, ondersteunen bidirectioneel laden en kunnen met tot 350 kW snelladen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *