Gisteren deelden we een paar foto’s van een Audi R8 die uitgesmeerd was over twee parkeervakken. De bestuurder was betrapt door de garagebeheerder, maar kwam er goed mee weg: de Audi-rijder kreeg alleen het vriendelijke verzoek om dat de volgende keer niet meer te doen. Maar de echte vraag is: kun je wel een boete krijgen in een parkeergarage? Het is immers geen openbare weg.

Of je een parkeerboete in een parkeergarage kunt krijgen, hangt er maar net van af wie de eigenaar is van de garage. De gemeente van Amsterdam laat aan ons weten dat de gemeentegarages zijn aangewezen als ‘woonerfgebied’. Dit betekent dat het mogelijk is voor BOA’s om daar een parkeerboete uit te delen. Je krijgt dan een boete voor parkeren op twee vakken én je mag ook nog parkeergeld betalen voor het tweede parkeervak. De eerste keer krijg je overigens wel een waarschuwing, net als de Audi.

Bij andere parkeergarages krijg je geen boete

Bij andere parkeergarages zit dat anders. Een woordvoerder van Qpark laat aan TopGear Nederland weten: ‘Wij zijn niet bevoegd om boetes uit te schrijven voor verkeerd parkeren. Uiteraard is het niet de bedoeling dat iemand op twee plekken parkeert, onze collega’s houden hier dan ook toezicht op en in dergelijke gevallen wordt alleen een waarschuwingsflyer uitgedeeld.’ Het verschilt dus per parkeergarage óf je een boete kunt krijgen als je illegaal parkeert.

Lees ook: Deze achtergelaten Mercedes met 1 (!) miljoen km startte gewoon nog, dus reed de eigenaar er nog 200.000 km mee

De boetetarieven zijn dit jaar weer iets gestegen. De boete voor foutparkeren kost in 2025 in de meeste gevallen 120 euro. Dit bedrag geldt wanneer je bijvoorbeeld buiten het vak parkeert of te dicht bij een bocht. Er zijn duurdere gevallen: als jij onterecht op een gehandicaptenparkeerplaats staat, dan mag je 500 euro aftikken. Uiteraard zijn de bedragen zonder de administratiekosten.

15 reacties op “Kun je een boete krijgen als je (expres) op twee vakken staat in een parkeergarage?”

  1. Meestal is het ‘parkeren in de vakken’ er staat dus helemaal niet parkeer in 1 vak.
    Niet verboden dus en ook niet beboetbaar.

  2. Wat ik vroeger toen ik nog een Aygo had wel is deed, is hem dan bewust heel strak naast de dubbelparkeerder zetten (zeg maar op 5 centimer), pastte vaak nog. Ik was op zich redelijk zuinig op de auto, maar die ander is nog zuiniger op de auto waardoor ik voor mijn auto ook niet echt bang was op schade.

    Dus iedereen met een kleine auto, hem er gewoon tussenprakken.

  3. Vorig jaar was er een case dat je best met 3 wagentjes op 1 parkeerplek mag staan, maar wel voor alle 3 parkeergeld moet betalen. Dat verbaasde mij. Daaruit is namelijk af te leiden dat je niet voor de ruimte betaalt, maar voor je voertuig. Dat betekent dus ook dat je met 1 auto op 2 plekken mag staan en maar voor 1 auto betaalt.
    Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn. Alhoewel ik de redeneringen van de breedparkeerders goed begrijp stoor ik me er (met m’n 107) enorm aan. Maar de wetgever denkt daar klaarblijkelijk anders over.
    De oorzaak van betaalde parkeerplaatsen was in eerste instantie ruimtegebrek. Het lijkt mij dat je dan betaalt voor de ruimte die je met je voertuig inneemt, dus per vak. Als je door eigen keuze iemand anders belet om in het vak naast je te kunnen staan, dan betaal je voor 2 vakken.
    Tot slot: ik rij ook motor en mag in sommige steden niet meer op de stoep staan. Dan moet ik met 1 motor op 1 autoparkeerplaats gaan staan. Voor de – naar de schaarse parkeerplek – zoekende autorijder is dat net zo irritant als met 1 auto op 2 plaatsen gaan staan.

    • Misschien even wat beter lezen. Uitbaters van Particuliere parkeerplaatsen hebben geen bevoegdheid om hier een boete voor te geven. Amsterdam maakt er een woonerf van. Daar gelden dus de verkeerswetten wel en kan je een boete krijgen. Veel particuliere parkeerplaatsen hebben wel een bord welke aangeeft dat de verkeersregels daar gelden, er is echter geen bevoegdheid om te handhaven. Je kan dus ongestraft de regels breken. Alhoewel, sinds het om priveterein gaat, zou de uitbater je volgens mij welde toegang mogen ontzeggen. Vergelijkbaar met een winkel erbod.

  4. De parkeerplekken zijn tegenwoordig zo smal dat je met een redelijke auto wel twee plaatsen nodig hebt.
    Dat heet beleid, om maar kleinere wagentjes aan te schaffen: levensgevaarlijk op de snelweg, ook nog.

  5. Veel van die lui rijden in een zo’n grote bak en kunnen met die auto niet inparkeren. Er zijn er ook die dat wel kunnen, maar die kunnen niet dan weer niet uitstappen omdat de buurman er te dicht naast staat. En terecht bang is dat de buurman z’n deur opengooit tegen zijn auto
    De enige oplossing is: kom met de fiets, is nog gezond ook.

  6. Asocialen zijn het die 2 parkeervakken innemen ofwel kunnen ze gewoon niet parkeren omdat hun auto te groot is. Ik kan mijn Up GTI in het kleinste parkeervak proppen.

      • Ga niet van jouw problemen ander mans problemen maken, Dan ben je asociaal. Het is jouw keuze om een lomp hok te kopen en weer jouw keuze om te parkeren. Zoek dan lekker een plekje buiten de stad of laat m lekker thuis

        • Ik betaal ook al 2400 wegenbelasting per jaar en mag met mijn diesel al meerdere steden niet meer in. Hoezo asociaal?
          Eigenlijk zou ik alleen voor de afdracht van mijn wegenbelasting al 3 parkeerplaatsen mogen gebruiken

    • Ik heb net mijn old timer voor €20K laten spuiten inclusief de/montage ik zit er niet op te wachten op iemand met een gare GTI per abuis tegen mijn deur aan zit.
      Overigens liever geen enkele auto.
      Dus ik parkeer altijd op 2 vakken als ik er mee rijdt ( ik rij ong 4000 km per jaar ) dus als ik dan een boete krijg is dat goedkoper dan m’n zijkant opnieuw laten spuiten.

      • Pak hem in, in bubbeltjes plastic….. of neem 2 parkeertickets, aangezien je denkt recht te hebben op 2 parkeerplaatsen, je kan het toch betalen….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear