We hoorden het pas iemand in de voorbijgang zeggen: ‘Je zou maar een elektrische auto én zonnepanelen hebben, dan kun je helemaal gratis rijden’. In simpele theorie klopt dit: zonnepanelen wekken stroom op, en elektrische auto’s gebruiken stroom. Als je écht gratis zou rijden, zou iedereen dit wel doen. Voor wie niet thuis is in kWh’s, elektrische auto’s en zonnepanelen volgt hier een korte uitleg.
Of je gratis kunt rijden met een elektrische auto als je zonnepanelen hebt, ligt eraan hoe vaak je fietst. Je auto moet wel aan de lader staan wanneer de zon schijnt. Goed om eerst te weten: een kleine elektrische auto heeft meestal een accu van 50 kWh en een grote elektrische auto gaat richting de 100 kWh. Een zonnepaneel is meestal ongeveer 100 centimeter breed en 165 centimeter hoog.
Je moet even uitrekenen hoeveel je op je dak kwijt kunt, maar met 6 panelen zou je zo’n 2.000 kWh kunnen opwekken volgens de Consumentenbond. Met 12 panelen ga je dus naar de 4.000 kWh. Met 6 panelen en een kleine accu zou je dus zo’n 40 keer kunnen laden. Er zijn uiteraard nog wel wat verliezen, dus het zal iets minder zijn. Uiteraard hangt het ook af van de hoeveelheid zon.
Het eerste probleem is de rest van het gezin: een beetje huishouden verbruikt tussen de 2.000 en 3.000 kWh per jaar. Heb je een groot dak en dus meer ruimte voor panelen, dan heb je waarschijnlijk ook een groter huis en dus meer energieverbruik. Je zult vast wel iets kunnen laden van de zonne-energie, maar de meeste mensen zullen niet gratis kunnen rijden van hun zonnepanelen.
Rij vooral in de nacht
Het liefst vang je deze energie op met je elektrische auto, want terugleveren brengt weinig op. Een ander probleem is dat je overdag misschien veel weg bent met de auto. De opgewekte energie wordt dan direct gebruikt door de apparaten in je huis of gaat dus wel terug naar het energienet. Behalve als je een thuisbatterij hebt, dat is weer een ander verhaal. Mocht je in de nacht of vanuit huis werken, dan heb je dus meer kans op gratis kilometers.
Overigens heb je in Nederland wel vaak een salderingsregeling. Dus wat je terug aan het stroomnet levert, mag je ‘gratis’ weer terugnemen. Wat je dus overdag niet in de auto stopt, kun je in de avond gratis bijladen. Als je met je apparaten in huis niet alle zonne-energie al verbruikt, dan zul je dus zeker gratis kilometer kunnen maken. Je moet wel veel panelen hebben om helemaal gratis te kunnen rijden met een EV op zonne-energie.
Een EV kan wel een goede aanvulling worden voor zonnepanelen
Het laden van een elektrische auto op zonne-energie kan ook op een andere manier interessant worden. Een hoop merken zijn bezig met Vehicle 2 Grid of V2G in hip jargon. Dit houdt in dat je energie uit de auto kunt halen. Overdag laad je de auto op met zonne-energie, en in de avond wanneer je de stroom het hardst nodig hebt, gebruik je die energie in de auto. Je moet er uiteraard voor zorgen dat je genoeg energie overhoudt in de auto, dat wel.
Fred heeft op 25 december 2024 geschreven:
In België geen saldering, maar ik heb een installatie met 18panelen. Wat op zich weinig zegt. Het is de omvorming die de grens bepaalt. Mijn omvorming is 5kW. Via mijn smappee laadpaal kan ik aanvinken om enkel op Zonneenergie te laden. En hierdoor zal mijn ioniq5 dus aan 5kW max laden, ipv aan de 11kW die de laadpaal kan leveren. (Meeste EVs hebben ook een minimum van 4kW nodig dacht ik)
Op een zonnige dag thuiswerk, met geen andere grote verbruikers in huis, kon ik in de zomer wel soms tot 80km rijbereik op een dag opladen, enkel via zonnepanelen.
Als bedrijfswagen betaalt mijn werkgever trouwens wél 0,27 euro/kWh (dacht ik) dus beter dan de 0,05 euro/kWh die ik krijg als ik het terug op het net zet.
Ook maar op enkele dagen van toepassing, maar geeft toch een aanvullend idee dat hopelijk wat duidelijker is dan de cijfer goochelaars
Martijn heeft op 24 december 2024 geschreven:
In NL mag je nog salderen. Dus ja, als je op jaarbasis 10.000 kWh voor je auto (+/- 40.000 km) + 2.500 kWh voor het huishouden verbruikt en je wekt in datzelfde jaar 12.500 kWh op met je zonnepanelen (maakt niet uit wanneer, want: salderen), dan rij je gratis.
Om een idee te geven: 12.500 kWh is ongeveer 40-45 panelen.
Salderen gaat eraf, dus vanaf dan wordt het belangrijk om je accu vol te laden als de zon schijnt.
GerardG heeft op 24 december 2024 geschreven:
Ik woon in Duitsland. Kan niet salderen. Per jaar ca 25.000km . Totaal gebruik door EV 4500kWh
Heb 32 panelen totale opbrengst 10MWh.
Thuisbatterij 25kWh. Ik rij dus bijna volledig op mijn zonnepanelen. Alleen in december niet maar tussen kerst en nieuwjaar ben ik vrij.
Gaston Santermans heeft op 24 december 2024 geschreven:
Het zal nooit rendabel zijn ,zolang de stroom leverbde maatschappijen de vrije hand krijgen om te bepalen wat er met de zonnepanelen opgewekte inergie verspreid wordt in hun voordeel
Als de terugdraaien meter gebleven was
Dan was het voordelig om stroom op te wekken of salderibg gelijk nu nog gedeeltelijk in Nederland
Marcel heeft op 24 december 2024 geschreven:
Dit artikel zou misschien kunnen kloppen als de investering in de panelen en omvormers ook gratis zouden zijn.
Gerard heeft op 24 december 2024 geschreven:
Wat het artikel niet vermeld is dat in de periode oktober t/m maart zonnepanelen weinig tot niets opleveren dus betaal je gewoon het volle tarief. Salderen is nog twee jaar en dan is het over. In maaar en winter heb je sowieso meer stroom nodig omdat verwarmen van je huis veel energie vraagt. Ook kun je in najaar en winter minder kilometers maken op een kilowat. Dat scheelt al gouw meer dan 20%. Dus ja als de zon volop schijnt en je hoeft nergens heen dan krijg je een volle accu waar je eerst zwaar voor hebt geïnvesteerd.
Zelf:
30 panelen 2023
Een hybride en een volledig elektrische auto.
Deze schrijven bizar veel af. Volvo cx60 t8 hybride en een Dacia Spring
Verwarmen en koken op stroom
En spijt als haren op mijn hoofd.
Dus niet meer aan beginnen met deze onbetrouwbare roverheid
Rein heeft op 24 december 2024 geschreven:
Een nogal versimpeld verhaal, waar niet veel van klopt. Je moet er niet alleen rekening mee houden dat je laadt wanneer de zon schijnt. Ook de snelheid (kracht) van laden maakt veel uit. Als je panelen 4 kW per uur leveren en je auto laadt met 11 kW/h dan laad je 4 kW van je eigen stroom en gebruik je 7 kW uit het net. Wanneer de salderingsregeling stopt, kun je beter wat langzamer laden. Mits de zon lang genoeg schijnt. Maar helemaal gratis zul je niet laden.
Wat ook kan is een grote thuisbatterij plaatsen en die laden met zonne-energie. Misschien kun je daar de auto dan ook mee opladen. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is.
Thermo Dynamica heeft op 24 december 2024 geschreven:
Hoeft niet. Bij bijvoorbeeld Zappi kun je Eco+ kiezen. Dan wordt uitsluitend geladen op stroom opgewekt door PV panelen.
Overigens is het verhaal veel te simpel. Panelen hebben een WP getal. De overmeet heeft een verlies. Een EV gaat laden indien op L1 minimaal 6A wordt aangeboden.
Overigens kun je alleen laden op 11 kW indien je een drie fase aansluiting hebt. Anders is het 3,7 of 7,4.
Frank heeft op 24 december 2024 geschreven:
Ik heb 3 panelen bijgelegd voor het geschatte verbruik van de auto. Zit nu op nul op de meter in een kalenderjaar inclusief auto. Dus lijkt me dat het aardig gaat. De auto hangt wel overdag aan de lader als de zon schijnt en met 3,7 kwh laden blijft het met plugin accu precies 0 opname. Als de zon weg is gaan we de volgende dag weer verder laden. Rijd ongeveer 8000 km per jaar met gemiddeld verbruik van 14kwh/100 km
Santermans Gaston heeft op 24 december 2024 geschreven:
En dan nog .Dat men de elektrische auto’s begint enkel toe te laten max. 100 kw motor zodat de auto Noble prestaties heeft
Dan licht het verbruik onder de 10 kw/ 100 km
Ronald heeft op 24 december 2024 geschreven:
10 panelen. In december 20 Kwh opgewekt. Succes met “gratis” rijden als het salderen is afgeschaft en de wegenbelasting is ingevoerd.
LB_D heeft op 24 december 2024 geschreven:
En de kosten van de investering? De 8-12 extra zonnepanelen met hybride omvormer, thuisaccu, laadpaal en complete installatie ervan? Dat komt toch wel op een 10-12.000 euro. Verder ook nog de afschrijving en rentederving van het geheel?
Verder leveren zonnepanelen alleen in de zomermaanden genoeg energie om ook de thuisaccu te laden…..
Wij hebben ervoor gekozen om openbaar te laden. Kosten rond de € 70 p/m.