Nu al kun je heel prima met een elektrische auto dwars door Europa rijden. Tijdens een uitgebreide koffiepauze kun je je elektrische auto voldoende opladen om weer een stuk te rijden tot de volgende break. Maar het liefst doe je dit wel wanneer het rustig is op de weg, anders kun je lang staan wachten bij de laadpaal. Dit zou kunnen gaan veranderen: er komen ultrasnelle laadpalen aan waardoor de doorstroming aan de paal hopelijk verbetert.

Ionity kwam deze week met het nieuws dat ze 600-kW palen gaan neerzetten in Europa. Achter dit bedrijf zitten automerken als BMW en Audi. De nieuwe Audi A6 heeft een 100-kWh accu, dus in principe ben je met tien minuten weer onderweg met een redelijk volle accu. Tenminste, als de auto zo snel kon laden. Vooralsnog is de laadsnelheid bij Audi maar 270 kW. Dan nog: het duurt geen uren voordat je weer onderweg bent.

Dit jaar ook 1.000 kW in Europa

Volgens InsideEVs komt BYD dit jaar ook naar Europa met een nog snellere laadpaal. Het Chinese concern noemt dit Megawatt Flash Charging. Het woordje ‘mega’ slaat op de laadsnelheid van één megawatt. Deze palen pompen je elektrische auto vol met een snelheid van 1.000 kW. Vooralsnog is er dus geen auto die dit haalt in Europa.

Er zijn wel auto’s onderweg die zo snel kunnen laden. Het nieuwe Super e-Platform van BYD kan laden met een snelheid van 1.000 kW. Heel kort door de bocht betekent dit dat een elektrische auto met een 100-kWh accu in één uur maar liefst tien keer opgeladen kan worden – dus zes minuten per laadbeurt. In de praktijk loopt de laadsnelheid na de 80 procent heel snel terug, maar alsnog: na een paar minuten is de accu voor een groot deel vol en je kunt weer een flink stuk rijden.

Twee stekkers tegelijk

BYD heeft wel iets bedacht om nu al heel snel te kunnen laden. De nieuwste auto’s van BYD krijgen ‘dual-gun charging’. Dit betekent dat je twee stekkers tegelijk aan de auto kunt hangen. Dan kun je ook razendsnel laden. Een kanttekening hierbij is dat de snelheid van een laadstation vaak afhangt van de drukte. Als iedereen twee stekkers tegelijk gaat gebruiken, schiet het waarschijnlijk weinig op omdat er maar een beperkt aantal kilowatt te verdelen is.

Recent heeft BYD de nieuwe Han L en Tang L onthuld in China. Deze kunnen laden met 580 kW. Het is nog niet bekend of ze naar Nederland komen. Vooralsnog zijn het een hoop plannen en ontwikkelingen, maar het duurt nog even voordat jij in Nederland aan de slag kunt met razendsnelle laadpalen. Voorlopig is tanken nog altijd het snelst, maar dat neemt niet weg dat je op rustige momenten slechts een korte koffiepauze aan de laadpaal nodig hebt.

5 reacties op “Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa”

  1. Zelf voor de Smart #5 gegaan in verband met de laadsnelheid.

    Kan met 400kw laden in de praktijk al weer na een kwartiertje verder. Na 300-400 km rijden stop ik met de benzine minstens even lang, dus in de praktijk is laden al helemaal geen probleem meer.

    Alleen met de caravan zou ik nog een hybride overwegen, maar dat heeft meer te maken met de geschiktheid van de laadplekken voor aanhangers…

    • Namens iedereen in je omgeving: fijn dat je met die spionage bak rondrijdt waardoor ze in Beijing kunnen volgen wat wij aan het doen zijn.

      #spionage=landverraad

  2. De prijs per KWh zal bij een 1000 KW ook wel een stuk hoger worden dan bij tragere laders. Zo’n lader zal nooit rechtstreeks op het net aangesloten worden, want dan krijg je heel grote stroompieken die het net kunnen destabiliseren. Bij zo’n lader komt een heel grote accu die als buffer dient om er een auto snel mee te kunnen laden. Daardoor zal die laadinstallatie veel meer geld kosten, en die kosten zullen uiteindelijk door de gebruiker (automobilist) moeten terugbetaald worden.

    Bij de huidige snelladers is de kostprijs per KWh nu al hoger omdat er bij de aansluiting op het net van zo’n lader ook heel wat meer komt kijken dan bij een lader die je thuis in het stopcontact steekt. Voor snelladers moet er een hoogspanningskabel worden aangelegd, een elektriciteitscabine om de gewenste spanning te krijgen voor de lader, en die lader zelf is ook heel wat duurder dan een stopcontact. Tel daar nog de verliezen in die laadinstallatie bij (die zet de wisselspanning van het net om naar gelijkspanning om snel te kunnen laden, dat gaat nooit zonder verliezen), en dan weet je waarom snel laden zoveel duurder is dan traag laden. Het is niet alleen omdat ze zoveel mogelijk winst willen maken, zo’n installatie kost veel geld en dat moet ergens terugverdiend worden.

  3. Ik rij al 25 jaar electrische.
    Belangrijkste wat ik heb geleerd is snel opladen verkort levensduur.
    Bij ev,s is korte levensduur niet milieuvriendelijk je moet er immers 30 a 40 jaar mee doen voor hij milieu technische af is.
    Daarom een slechte ontwikkeling, ze kunnen beter thuis laden makkelijker maken heeft de auto de hele avond rustig de tijd om te laden

    • EV’s zijn al binnen drie tot vijf jaar milieuvriendelijker dan benzine auto’s. Dat ze niet tegen snelladen kunnen is ook niet waar voor moderne EV’s. De meeste mensen laden hun auto bovendien niet elke keer aan een supersnellader.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear