Het is een ergernis die elke EV-rijder weleens heeft moeten doorstaan: kom je op je laatste elektronen aan bij de laadpaal in je straat, staat die k****-Golf GTE die al drie dagen was volgeladen er nog steeds. Aso! Zou verboden moeten worden. Sterker: kon je daar geen boete voor krijgen? Dus, is laadpaalkleven eigenlijk strafbaar in Nederland?

Nou, nee. Of ja, maar toch nee. In maart 2022 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden een uitspraak gedaan waarin een boete van 95 euro bekrachtigd werd voor een man die zijn volgeladen auto op een laadplek had laten staan. In de Algemene Politie Verordening (het ‘wetboek’ dat gemeentes zelf kunnen opstellen) stond namelijk dat een laadplek bedoeld is om een auto te laden. Laadt ie niet, omdat hij vol is of omdat de eigenaar wel de kabel heeft aangesloten maar de paal niet heeft geactiveerd (ze bestaan…), dan is er sprake van een overtreding. Die maatregel staat overigens in de APV van veel gemeentes.

Er kwam een boete voor laadpaalkleven…

De overtreder stelde dat hij toch moeilijk naast zijn auto kon staan wachten tot ie vol was. Daar ging de rechter niet in mee; een EV maakt een schatting van de laadtijd, dus die kun je in acht nemen. Daarvoor werd een marge van twee uur aangehouden. Daarna: wegzetten of een boete riskeren. Daarmee lag de weg open voor veel gemeentes om hun verbod laadpaalkleven te gaan handhaven.

Maar die boete werd weer ingetrokken

Totdat in september ’22 de Hoge Raad er een streep door zette. Zolang er voor de plek betaald wordt, mag de auto blijven staan. En zo zijn we weer terug bij af. Los van de juridische stand van zaken; of het nou zo sociaal is om je volgeladen EV te laten staan en daarmee anderen de mogelijkheid tot laden te ontzeggen? Kortweg: nee. Zit ie vol? Haal ’m weg. Je hoeft er echt niet ’s nachts je nest voor uit, maar denk even aan je eigen ergernis, toen je die Golf in de fik wilde zetten…

Soms wel een ander soort boete

Bij bepaalde laadpalen kun je een boetetarief instellen. Dit doet de beheerder van de paal. Als de laadpaal ziet dat de auto vol is, dan krijgt de bestuurder een halfuurtje de tijd om de auto te verplaatsen. Doet deze PHEV- of EV-rijder dat niet, dan gaat er een tarief lopen van bijvoorbeeld vijf euro per uur. Het is nog steeds geen 95 euro, maar wie weet motiveert het genoeg.

Reacties

  • Peter. heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

    Gewoon in alle gemeenten aan de rand van dorp of stad voldoende snellaadplaatsen neerzetten en het probleem is opgelost, zo blijven ook alle parkeerplaatsen in een gemeente vrij voor iedereen, ook mensen die geen EV willen rijden.
    Niet EV rijders tanken toch ook buiten de bebouwde kom en niet voor hun huis?

    • @peter heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

      Een benzine auto tank je in een paar minuten vol en een elektrische bij een gemiddelde snellader nog steeds in minstens 40 minuten. Niet te vergelijken.

      Reageer
    • Edwin heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

      Inderdaad Peter,
      Ik heb bij mijn huis 5 vakken te verdelen bij 7 woningen.
      Niemand van de 7 heeft een EV maar de gemeente zet er wel 2 oplaadpunten neer.
      De enigste die deze gebruikt zijn de mensen die op visite komen of naar de dierenarts gaan 8 huizen verder .
      Groetjes uit Tilburg

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Elke EV loopt leeg als hij niet gebruikt wordt. Zo onderhoudt hij een verbinding met het internet etc. Dit leeglopen gaat echter erg langzaam.

    Tesla’s hebben natuurlijk ook nog een sentry node, dan slaapt de computer niet en blijft de auto continue de omgeving met 5 camera’s in de gaten houden en zal verdachte situaties filmen op een USB stick. Je kan ook via je app live meekijken op alle camera’s waar je ook ter wereld bent. Dat kost natuurlijk stroom, zeg 2/3 % per dag.
    Raakt de accu onder een x percentage zal centry mode uitschakelen om de batterij te sparen.

    Als je deze functie niet aanzet, dan verlies je misschien 1 % per dag voor alleen de verbindingen etc. Vaak filmen Tesla’s niet op hun thuislokatie, op vreemde lokaties bijna altijd.

    • Maarten heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

      Ooh, was een reactie op Berina 🙂

      Reageer
    Reageer
  • Flo-rider heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Bozig toontje hoor. Ik heb zo’n Golf GTE, phev, omdat voor mij een volledige EV nog te duur was. Waarom extra kritiek op die phev? (Ik rijd er trouwens erg veel elektrisch mee, geen lease bak)
    In mijn wijk geldt de ongeschreven regel, je komt savonds thuis van werk, hangt hem aan de paal en de volgende ochtend haal je hem weg. En dat is hier geen probleem. Als het wel een probleem is, zijn er te weinig palen. Landelijk is de regel dat je pas mag klagen als je zelf al een paal hebt aangevraagd bij laadpaalnodig.nl

    • Karel heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

      Ik denk dat de nuance hier is dat een EV 100% afhankelijk is van een paaldaal en een plugin hybride dat totaal niet is, het kunnen laden is in het geval van een phev slechts een manier om goedkoper en ecologischer te rijden.

      Het kunnen laden voor een EV is letterlijk het verschil tussen kunnen rijden en niet (of gedwongen een dure supercharger te moeten pakken)

      Die gevoelens gaan door je heen als je ziet dat een phev al 48 uur aan de laadpaal zit voor een laadsessie van 20KW? 😉

      Reageer
    Reageer
  • TFD heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Stond hier een witte Tesla bijna 4 weken op een laadplek. Gekoppeld aan de paal dat dan weer wel. Gok dat de eigenaar met vakantie is gegaan en bij terugkomst graag een volle auto wou.

    Erg prettig als er 1 laadpaal is in de kleine gemeente hier. Aso folk, moet echt standaard gestraft worden.

    • Berina heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

      Tesla s lopen leeg als ze stil staan, dus die jongens en meisjes laten dat ding aan de paal staan.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear