Er komen steeds meer elektrische auto’s bij, dus ergens zou je aannemen dat er dan ook meer laadpalen bijkomen. Je ziet ze ook steeds vaker langs de snelwegen. Die laatste bewering schijnt dus een misconceptie te zijn, als we De Telegraaf mogen geloven. Het aantal palen neemt namelijk af, gek genoeg. Voordat iedereen in het met vitriool gevulde toetsenbord klimt en schreeuwt ‘zie je nu wel, niemand wil elektrisch rijden, mijn Seat Toledo V5 is superieur’ – dat is niet de reden.
Het aantal elektrische auto’s neemt alsnog gewoon toe. Het probleem – in een notendop – zit ‘m in de vergunningen en wetgeving. Er ligt een wet klaar die stelt hoe 280 nieuwe ‘verzorgingsplaatsen’ eruit moeten komen te zien. Denk aan de grootte van het pand, het aantal parkeerplaatsen, laadpalen en vooral de aanwezigheid van natuur. Die wet had al lang in werking gesteld moeten worden, maar dat is dus niet gebeurd. In plaats daarvan kwam er in 2022 een beleidsregel als een soort overbrugging.
Minder laadpalen door verwarring omtrent een wet en beleidsregel
De verwarring komt doordat deze beleidsregel haaks staat op de wet. Die beleidsregel stelt – gek genoeg – dat er géén vergunningen verleend mogen worden met een lange levensduur voor laadpalen. De overheid heeft dit gedaan om ‘hamsteren van vergunningen te voorkomen’. De rechter heeft enkele vergunningen die vóór het uitstel zijn verleend, toch ingetrokken. De laadpalen die al zijn gebouwd, moeten worden verwijderd. Het gaat om zo’n twintig locaties.
Dat zijn twintig laadlocaties minder in tijden dat meer mensen een elektrische auto rijden en klinkt niet heel erg handig. Er was een lapje gras weggehaald voor de laadinstallatie en dat mocht (kennelijk) niet. Helemaal pikant is het als je weet wie de zaak aanspande: niemand minder dan Fastned. Maar Fastned wil toch ook extra laadpalen? Dat klopt, maar uiteraard zoveel mogelijk eigen laadplaatsen. Niet zozeer die van een concurrent die de regels niet volgt.
Lees ook: Waarom maken laadbedrijven het opladen van je elektrische auto zo moeilijk?
In een verklaring aan De Telegraaf laat Fastned weten dat het standaardprocedure is als een concurrent op onrechtmatige wijze zich wil vestigen. Ze zijn bij Vemobin (die palen moeten weghalen) er niet blij mee. Die stellen ‘twijfelaars’ de stap naar een EV juist niet maken vanwege deze ‘chaos’. Het is dus opmerkelijk dat de palen weg moeten, maar aan de andere kant: Vemobin heeft getekend voor een kortere vergunning. Ze hadden het dus kunnen weten.
Kaspar heeft op 25 september 2024 geschreven:
De overheid maakt er, met andere woorden, een complete bende van….. niet echt een verrassing. En ondertussen stort de volledige EV markt in, terwijl leaserijders ineens wel verplicht zijn EV te rijden tegen prijzen die niet meer zijn op te brengen! Ik mag straks 200-300 euro netto meer gaan betalen voor m’n lease auto en heb dan nog keuze uit welgeteld drie modellen! Bezopen.
TripleBee heeft op 29 september 2024 geschreven:
Dan weiger je die loonwagen en koop je je auto privé. Dan koop je wat je wilt, met de aandrijving die je wilt.
Altijd dat gemekker over een voordeel die velen niet krijgen. Doe er dan wat aan.
Max heeft op 28 september 2024 geschreven:
Lekker janken dat je een auto krijgt. Dan neem je toch zelf een benzinewagen joh? Of is dat dan alles bij elkaar toch duurder?
Ali heeft op 25 september 2024 geschreven:
Nee Kaspar dat heeft niets met de overheid te maken. De regels waren heel duidelijk en een marktpartij heeft een risico genomen waarop de andere marktpartij de strijd aan is gegaan. Het is heel makkelijk om naar ‘de grote boze overheid’ te wijzen, maar vaak ligt er waarheid heel anders. Dat gehuil van mensen is best vermoeiend. Kijk eens een keer in de spiegel en denk na voordat je al die onzin het web op gooit!!!
Maarten heeft op 26 september 2024 geschreven:
Juist!
Gelukkig blijft het totaal aantal palen toenemen. We hebben er hier al meer dan er in heel Duitsland staan. Het gaat prima hier.