Het zou toch wat zijn als je voor elke tien liter benzine die je tankt één liter benzine op de grond zou moeten gooien (pouring one out for the homies). Nee, dat zou gek zijn. En gevaarlijk. Bij laden van een elektrische auto is het heel normaal, want voor elke laadbeurt raak je blijkbaar zo’n 10 procent van de stroom kwijt. Hier kun je niet heel veel aan doen. Het is een soort heffing die is vastgelegd in de natuurwetten. En zelfs een val van het kabinet gaat deze wetten niet veranderen.

De Duitse tegenhanger van de ANWB deed onderzoek naar de laadverliezen bij elektrische auto’s. Deze ADAC kwam tot een opvallende conclusie: hoe langzamer je laadt, hoe meer stroom er verloren gaat tijdens het laden. Als jij een Tesla Model 3 met slechts 2,3 kW aan het stopcontact laadt, dan raak je ruim 15 procent van de stroom kwijt. Laad je dezelfde auto met een wallbox en 11 kW, dan is het verlies slechts 7,7 procent. Het scheelt op een laadbeurt enkele euro’s.

Waar gaat het stroom heen?

Het grote verlies aan het stopcontact komt omdat de auto de stroom moet omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom. Dat doet de auto, maar niet al te efficiënt. Daarnaast zijn er tijdens het laden systemen in de auto actief die stroom vragen. Hoe langzamer je laadt, hoe langer deze systemen aanstaan en hoe meer stroom ze vragen. Vandaar dus dat sneller laden zorgt voor minder verliezen. Een langere stroomkabel zorgt ook voor meer verliezen.

Stopcontact vermogen/verliesWallbox vermogen/verliesWallbox vermindert vermogen/verlies
Fiat 500e2,3 kW / 12,7%11 kW / 6,3%3,6 kW / 13,9%
Renault Zoë2,3 kW / 24,2%11 kW / 9,7%geen meting
Tesla Model 32,3 kW / 15,2%11 kW / 7,7%3,5 kW / 11,4%
VW ID.32,3 kW / 13,6%11 kW / 9,0%5,5 kW / 9,2%
Bron: ADAC

Nergens laad je vlotter dan aan een snellader. Ook daar keek de ADAC naar en de conclusie is dat de verliezen daar vaak minder zijn. Als het buiten een aangename temperatuur van 23 graden is en je zorgt dat de auto voorconditioneert, dan zijn de verliezen 1 tot 4 procent bij gangbare auto’s. Is het buiten kouder en je bereidt de accu niet voor, dan gaan de verliezen omhoog naar maximaal 15 procent.

De verliezen aan de snellader zijn dus lager bij lentetemperaturen, maar volgens de ADAC weegt de toegenomen efficiëntie niet op tegen de hogere kosten aan de publieke snelladers. Het beste is volgens de Duitse ANWB om een wallbox te plaatsen aan huis en daar zo snel te laden als je kunt. Wist je overigens dat de verliezen van benzineauto’s nog veel groter zijn? Dat lees je in het bericht hieronder.

20 reacties op “Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?”

  1. Als je dat niet weet dat er verlies is bij omvorming ben je echt nog van gisteren.

    En voor alle doemdenkers: Je zonnepanelen produceren dc die word omgezet in ac waarna je auto het weer omzet naar dc.
    Doe je verlies maar X2 dan kom je op reëel cijfers.

    En dat vind ik ook terug bij mijn EV.
    Die had na 10.000km een onboard verbruik van 1429kWh Ik stopte er 1816kWh in dat is dus nog meer dan 20% .

    Voor wie interesse heeft in dit verlies raad ik aan de mensen van:
    La Chaine EV
    Op youtube te bekijken zij houden een goede lijst bij met reëel verlies.

    Ikzelf ben woonachtig in Apenland België.
    Hier met je betalen op je piekverbruik.
    Bij basis betalen we 125€ voor 2.5kW piek Iedere kw erbij is 50€
    Dus indien je geen PV hebt en gewoon van straat trekt betalen we 11×50€ enkel voor de auto leg daar nog wat extra apparaten bij en zit snel aan 15kW gemiddelde per maand ofwel thuisladen kost
    750€ enkel en alleen om nog maar je pieken in huis op te vangen…..

    Gelukkig heb ik goed nagedacht en geïnvesteerd in pv en accu.
    Waardoor we op jaarbasis nog geen 200kW van straat genomen hebben.
    Wat neerkomt op dat ik met mijn terugleveringvergoeding de 2.5kW piek, thuisgebruik en EV hellemaal gratis is.
    En nog een stuk reductie op mijn gasrekening.

    Wat kan het leven toch mooi zijn voor de slimme onder ons.

  2. Wat je zegt beweren ze hier ook niet. Ze hebben het over verliezen van het laden tussen de paal en de auto. De verliezen van het opwekken van de stroom van je zonnepaneel. diesel agegraat of windmolen – gaat het niet over. Daar betaal je namelijk ook niet voor…..

  3. Wist je dat als je 10 liter benzine tankt je 7 liter weggooid tijdens het rijden? Verdwijnt gewoon in de lucht. 7 liter poef weg daarbij ook nog het milieu ernstig te vervuilen. En die benzine wordt never nooit meer hergebruikt.
    De zon, en daarmee de wind, is een onuitputtelijke energieleverancier. Rijden op zonne-energie is daarmee spotgoedkoop en maakt die 10% laadverlies geen zak uit.

      • Als je alle olie zou verbranden voor energie voor elektrische auto’s ipv verbrandingsmotoren kan je 2 tot 3 keer zover rijden. Zijn gewoon (flinke) efficiëntie verschillen. Hoeveelheid kool die word verbrand neemt overigens ook al jaren af tbv groene(re) alternatieven.

        • Ik heb dat nooit geconstateerd dat het verlies zo groot is. Het kan zijn dat dat gebeurt bij auto’s die verondersteld worden heel snel te laden, waar het bijverbruik van boardapparatuur kortstondig niet zo’n rol speelt.
          Bij mijn Rav4 Plugin is dat probleem zeker niet zo groot. Ik houd verbruik en laden via OBD logs bij en laat er berekeningen op los. Ik kom uit op 4% laadverlies met de stopkontakt lader, die 6 à 7 uur bezig is.

          • Eens, ik laad mijn e208 en monitor alles via mijn eigen domotica. Ik zit aan die 4/5procent max. Er zit weinig verschil tussen langzaam en “snel 11kw” laden. Het probleem met dit soort testen is dat je niet van 1 laadsessie uit kan gaan. Per sessie kun je soms best vreemde waardes krijgen adhv temperatuur accu/buitentemp etc. Maar over vele laadsessies zijn de verliezen behoorlijk laag al vind ik zelf

      • Jij wellicht onwetend dat in 2024 slechts 6,6% van de elektriciteit is geproduceerd in kolencentrales.

        Hernieuwbare bronnen zijn al goed voor 53%

        • En het percentage hernieuwbare energie gaat jaar na jaar omhoog!

          Alleen die MC denkt dat mensen iets anders gaan geloven als hij zijn leugens maar vaak genoeg blijft herhalen…

  4. En dit zijn alleen de verliezen tijdens het laden. Wat wordt vergeten is dat de verliezen bij het ontladen zelfs nog groter zijn.

      • Geen woord over de verliezen welke vanaf de bron tot eindgebruik zijn.
        Van laagspanning naar hoogspanning en weer vele terugschakeling naar vele andere spanningen, enorme lange kabels kosten behoorlijke verliezen welke nooit bekend worden.
        Ook het opwekken in de centrales heeft grote verliezen.
        Stroom is absoluut geen Holy Grail
        Daarnaast het delven van immense hoeveelheid benodigde grondstoffen welke weer in smeldovens tot bruikbare producten gemaakt moeten worden is elektrificatie enorm vervuilend.
        Tel daarbij de vele oorlogen voor grondstoffen en kan je ontkennen dat deze ook zeer dodelijk zijn.

  5. Zeg dit al een hele poos tegen mensen die hun autolader zo afstemmen dat alleen zonopbrengst geladen wordt, dat is natuurlijk leuk maar gezien de hoge verliezen is het toch altijd beter met volle snelheid te laden thuis, je hebt dan minder verliezen. Daar komt overigens bij: in de wintermaanden zijn de verliezen hoger omdat het accupack koud is, dan is het veel efficiënter op de volle 12kw te laden thuis

    • Voor je eigen portemonnee is het uiteindelijk gunstiger om een paar procent zelf opgewekte stroom te verliezen (waarvoor je anders toch terugleverboete moet betalen) dan om op een hoog vermogen te laden en dan stroom af te nemen bij de energieleverancier. Ik zou het ook zo doen als ik op zelf opgewekte stroom moest opladen.

  6. Dat is niet helemaal waar want als de stroom uit een centrale komt heb je ook verliezen.
    Bij windturbines heb je ook verliezen. De transport verliezen. Als je thuis laadt met je zonnepanelen heb je het meeste rendement.

    • Wat je zegt beweren ze hier ook niet. Ze hebben het over verliezen van het laden tussen de paal en de auto. De verliezen van het opwekken van de stroom van je zonnepaneel. diesel agegraat of windmolen – gaat het niet over.

    • Ja gewoon de oude benzine of diesel 10 jaar langer blijven rijden zeker voor al die mensen die 5000 tot 10000 per jaar rijden is toch het beste .

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear