Geruchten willen dat het voorverwarmen van de oven een complot is van de grote energiebedrijven. Voor Jan met de korte achternaam staat de oven een paar minuten stroom te gebruiken, terwijl je gerecht er al vanaf de eerste seconde in kan. Mensen die iets anders beweren, zitten ook in de zak van Big Energy. Wie dan weer immuun lijkt voor de omkoping van Big Oil is Skoda. Dit merk waarschuwt zelfs tegen het voorverwarmen van je auto.

In de wintermaanden kan het verleidelijk zijn om de auto te starten en stationair te laten draaien terwijl de boel opwarmt. Als je een luxepaard bent doe je dit nu al, maar veel mensen doen dit als er vorst op de ruiten staat. Door je auto even te laten draaien, wordt het kacheltje warm en ontdooien de ruiten vanzelf. Bovendien stap je dan in een aangenaam warme auto. Maar Skoda vindt dat je gewoon aan de slag moet met krabben.

Waarom je zelf moet krabben van Skoda

Skoda zegt dit niet omdat ze anders voor niets een krabber in het tankklepje verwerkt hebben. Nee, bij brandstofauto’s raden ze het af om de auto stationair te laten draaien omdat de boel dan snel slijt. Als jij een elektrische Skoda rijdt die je op afstand kan laten verwarmen, dan mag je uiteraard gewoon je gang gaan. Het gaat hier echt specifiek om benzineauto’s en diesels.

Het merk schreef eerder deze maand: ‘Als de motor op een koude ochtend minutenlang stationair draait, warmt de motorolie nauwelijks op. En dikke, koude olie smeert minder goed dan warme. Verder functioneert een nog koude oliepomp niet optimaal. Hierdoor slijten draaiende motoronderdelen sneller. Dit kan op den duur leiden tot reparatiekosten, die eenvoudig te vermijden waren geweest.’

Het merk zegt: ‘Je kunt beter meteen wegrijden; dan is de motor sneller op temperatuur.’ We brengen graag de nuance aan dat je wél je ruiten ijsvrij moet maken voordat je vertrekt. Op de eerste plek is dat een heel stuk veiliger voor iedereen die loopt en fietst, maar het scheelt je ook weer een forse bekeuring voor het niet krabben van je ruiten.

Reacties

  • Xr2NL heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Als mijn niet turbo benzine wagen aan gaat na een koude nacht, begin ik pas te rijden als het toerental vanzelf begint te zakken richting de 900 a 1000. In zn vrij krijgt de motor alle kans om de desnoods koude olie overal te krijgen waar het nodig is zonder belasting.
    Zeker met die moderne gedownsizede en geblazen motoren direct wegrijden als er nog geen druppel smering in je 1.0 turbo zit…nouja als je iedere 100.000 km een nieuwe wagen wilt aanschaffen wel een goed idee denk ik.

    En ruiten krabbel doe ik niet meer, bij de action elke winter sprayflesje glycol/alcohol halen. Die gebruiken en lekker 2 minuten in de wagen mn handen wrijven voor ik van mn parkeerplekje kom. Het is goed met ze daar bij skoda

    • Karl Heinz Rumgenippe heeft op 25 december 2024 geschreven:

      De gedachte er achter is dat motor en versnellingsbak samen opwarmen. Mocht je op je dashboard de mogelijkheid hebben om je olie temperatuur af te lezen zul je zien dat deze een stuk lager is dan de koelvloeistof temperatuur. Hierin hebben ze bij Skoda gelijk , en niet alleen Skoda!

      • Jan heeft op 25 december 2024 geschreven:

        IND Skoda heeft deels gelijk maar 2 duizend toeren met koude olie en moeilijk naar de juiste dingen te pompen.is ook niet gezond beste is starten wacht ff dat choke toeren omlaag is doe ik zelfs in zomer voor ik weg rijd en rustig tot max 2dk toeren warm rijden.en als er ijs op de ramen zit in sprayen in stappen starten raam verwarming aan en wacht tot choke om laag gaat en rijden maar rustig max 2 k toeren max 3 min is lang genoeg langer dan dat heeft Skoda helemaal helemaal gelijk

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 25 december 2024 geschreven:

    Ik vind dat altijd een vreemde stelling, die extra slijtage bij onbelast draaien.
    Vanuit milieu-oogpunt snap ik het, maar dat het onbelast draaien van een koude motor slechter is dan er meteen mee gaan rijden, waarbij de krachten en de belasting (met diezelfde koude componenten en dikke olie) veel groter zijn snap ik niet.
    Iemand hier met een serieuze technische achtergrond die die stelling kan onderbouwen of ontkrachten, zonder me naar allerlei Youtube filmpjes door te verwijzen?

    • Abel heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Precies wat ik ook wilde schrijven: als je wegrijdt dan is de motorolie ook nog steeds dik en oliepomp ook nog koud maar dan is de belasting veel hoger dus veel slechter. Blijft een raar verhaal van autofabrikanten. Ik dacht eerst altijd dat praatje was om benzineverbruik laag te houden en voor klimaat bullshit.

      Reageer
    Reageer
  • alexander heeft op 25 december 2024 geschreven:

    tja zo doen wij t hier,maar bijvoorbeeld in de USA kunnen veel auto,s op afstand gestart worden . ook auto,s die dat hier niet kunnen.

    • Harry astra heeft op 25 december 2024 geschreven:

      Nou direct weg rijden met een ijskoude motor? Dus de olie is dik en krijgt nIet de kans om maar iets op te warmen ijs krabben begin ik niet aan al die kleine krasjes op je raam super hinderlijk dit is volgens mij gewoon weer een gore truuk om de boel sneller om zeep te helpen zo dat je een nieuwe ken gaan halen mijn auto is 27 jaar en ik laat hem lekker warm draaien tot me choke ofte wel de stappen motor op de normale toeren staat dan pas ga ik rijden

      • Jan heeft op 25 december 2024 geschreven:

        Deed iedereen dat maar dan waren er veel meer goede auto’s op de 2de hands markt.gewoon max 2/3 min choke omlaag en klaar zomer wat korter choke 1/2 min.vooral het metaal wat moet uitzetten enz vind het niet fijn om gelijk hard te moeten werken.ik zeg altijd als ik iemand wakker maakt om 3 uur ‘’s’avonds moet die ook altijd ff opstarten toch.en vergeet olie wissels niet beter te vaak dan te kort.tip van nu zijn altijd slecht vooral wanneer ze van een bedrijf komen die juist meer producten wilt verkopen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)