Geruchten willen dat het voorverwarmen van de oven een complot is van de grote energiebedrijven. Voor Jan met de korte achternaam staat de oven een paar minuten stroom te gebruiken, terwijl je gerecht er al vanaf de eerste seconde in kan. Mensen die iets anders beweren, zitten ook in de zak van Big Energy. Wie dan weer immuun lijkt voor de omkoping van Big Oil is Skoda. Dit merk waarschuwt zelfs tegen het voorverwarmen van je auto.
In de wintermaanden kan het verleidelijk zijn om de auto te starten en stationair te laten draaien terwijl de boel opwarmt. Als je een luxepaard bent doe je dit nu al, maar veel mensen doen dit als er vorst op de ruiten staat. Door je auto even te laten draaien, wordt het kacheltje warm en ontdooien de ruiten vanzelf. Bovendien stap je dan in een aangenaam warme auto. Maar Skoda vindt dat je gewoon aan de slag moet met krabben.
Waarom je zelf moet krabben van Skoda
Skoda zegt dit niet omdat ze anders voor niets een krabber in het tankklepje verwerkt hebben. Nee, bij brandstofauto’s raden ze het af om de auto stationair te laten draaien omdat de boel dan snel slijt. Als jij een elektrische Skoda rijdt die je op afstand kan laten verwarmen, dan mag je uiteraard gewoon je gang gaan. Het gaat hier echt specifiek om benzineauto’s en diesels.
Het merk schreef eerder deze maand: ‘Als de motor op een koude ochtend minutenlang stationair draait, warmt de motorolie nauwelijks op. En dikke, koude olie smeert minder goed dan warme. Verder functioneert een nog koude oliepomp niet optimaal. Hierdoor slijten draaiende motoronderdelen sneller. Dit kan op den duur leiden tot reparatiekosten, die eenvoudig te vermijden waren geweest.’
Het merk zegt: ‘Je kunt beter meteen wegrijden; dan is de motor sneller op temperatuur.’ We brengen graag de nuance aan dat je wél je ruiten ijsvrij moet maken voordat je vertrekt. Op de eerste plek is dat een heel stuk veiliger voor iedereen die loopt en fietst, maar het scheelt je ook weer een forse bekeuring voor het niet krabben van je ruiten.
An3s heeft op 27 december 2024 geschreven:
“‘Door je auto even te laten draaien, wordt het kacheltje warm en ontdooien de ruiten vanzelf. Bovendien stap je dan in een aangenaam warme auto.” schrijven jullie. Maar als je na “even” draaien in een aangenaam warme auto stapt, heb je de motor te lang onbelast laten draaien.! Mijn devies: starten , direct krabben en snel wegwezen!
Hugovanderoosbeek heeft op 19 januari 2025 geschreven:
Niks van. Minstens 10 minuten laten draaien. Een motor voelt geen koude. Enkel de batterij is daaraan gevoelig. De rest is prietpraat. Als die ”verdikte” olie toch zo ”schadelijk” is voor de motor, moet je die motor niet nog eens extra belasten door hem onmiddellijk te doen werken…
Bovendien, beter de motor versleten dan de chauffeur…
Dirk heeft op 27 december 2024 geschreven:
Dus wegrijden met een koude motor…en dan 1 min later stilstaan in de file. Dat is dan niet slijtig voor de motor? Skoda heeft nog nooit gehoord van files? Ik start, indien nodig wrijf ik het ijs vd ramen of de damp ad binnenkant en dan rij ik weg. Hooguit paar minuten, kan zon motor geen last van hebben. 20 min laten warmdraaien zou ik ook niet doen.
Wilf heeft op 17 januari 2025 geschreven:
N motor die onbegrendst draait …. dwz deze wordt niet afgeremd door de versn.bak assen en wielen welke afgeremd door wrijving e.d tegendruk geven, heeft de nijging z’n zuigers te lanceren dus….. meerdere maar vooral big-end lagers krijgen daardoor zwaar
op hun falie… dat is gewoon n feit.. en de oliepomp werkt nauwelijks bij stationair, dus weinig smering in n koude motor… dat jij dat al langer doet veranderd daar niets aan… t blijft slecht om t te doen… groetz Wilf
Cambuur heeft op 26 december 2024 geschreven:
Als ik thuis ben en ik moet weg met de auto met bevroren ramen dan pak ik mijn gieter en doe daar 12 liter lauw water in en doe dat over de ruiten en weg is vorst
Dvdw heeft op 26 december 2024 geschreven:
De extra slijtage hiervan valt in het niet bij bijvoorbeeld dat van het start stop systeem maar daar hoor je ze niet over. Lekker zinloos verhaal weer
Rob heeft op 26 december 2024 geschreven:
Waarom hebben hebben zo weinig merken voorruitverwarming. Wel ruit achter naar niet de voorruit. Bij Ford was het vroeger een optie voor 100 euro. Ik vond het ideaal.
Pepper heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Ruitontdooier op de ruit spuiten, binnen enkele seconden is het opgelost.
Bassie heeft op 27 december 2024 geschreven:
Mijn Quasqai uit 2016 heeft dit ook gewoon, ideaal!
EdwinUK heeft op 27 december 2024 geschreven:
Ik geloof dat dit een patent van Ford is Rob, vandaar niet te zien op andere merken. Was inderdaad ideaal bij mijn Focus destijds!
Achiel heeft op 27 december 2024 geschreven:
Nee hoor , ik had dit heel lang geleden op mijn A310 alpine Renault en reeds ook mijn Cadillac uit 1978
anthropy heeft op 26 december 2024 geschreven:
dit is leuk in theorie, maar ik wordt gewoon aan de kant gezet door de politie als ik probeer weg te rijden met een auto waar alle ruiten zijn beslagen hoor.
en ja, ik heb al zo’n vochtabsorbeerder in de auto liggen; als de temperatuur daalt dan kan die minder vocht vasthouden, en dat moet ergens neerslaan, dit probleem zal je altijd hebben tenzij het wekenlang niet stopt met vriezen en de lucht droog wordt, maar zelfs dan; ik woon op 3km van de zee.
auto opwarmen heeft ook niks met krabben te maken, dat gewoon moet nog steeds. en slechter voor de machine is het ook niet; mijn turbo vindt het niet leuk als ik probeer gas te geven terwijl de olie nog dik en koud is.
het hoeft echt geen 80C te zijn, maar die ruiten zijn echt een showstopper. en het is niet alsof we met zn alle ineens de uitstoot van tata steel evenaren als we dit doen, een auto verbruikt vrijwel niks terwijl die stil staat (daarom duurt stationeer opwarmen ook zo lang)
Ron heeft op 26 december 2024 geschreven:
Niet vergeten de airco aan te zetten en op de ruiten te richten bij het wegrijden
Suzuki Alto rijder heeft op 26 december 2024 geschreven:
Een kleine oudere auto is niet gelijk wasem vrij. Pas wanneer de auto warm is verdwijnt ook de wasem. Ik kan niet gelijk wegrijden of moet ergens verderop toch langs de kant staan om daarna weer veilig weg te kunnen rijden dus liever ff opwarmen en gelijk doorrijden.
Frank heeft op 26 december 2024 geschreven:
Misschien vinden ze dat onwenselijk, maar slecht voor de motoren is dat niet, de lagers en onderdelen worden ook amper belast.. en inderdaad bij de downsize motoren (die je zowieso beter niet kunt kopen) met dikke olie die turbo as naar 10.000 rpm. Brengen is al helemaal geen aanrader.. eigenlijk zolang het koelwater niet op.60 graden zit moet je de motoren maar zeer gering belasten wil.je dat het lang mee gaat.
ronny heeft op 26 december 2024 geschreven:
Koude olie smeert niet slechter dan hete olie. De enige reden dat een blok op temperatuur moet zijn is de berekende tolerantie op bedrijfstemperatuur.
Ronny heeft op 26 december 2024 geschreven:
Stationair warm draaien duurt relatief erg lang, rustig wegrijden plus de warmteverdeling gaat veel sneller.
Xr2NL heeft op 25 december 2024 geschreven:
Als mijn niet turbo benzine wagen aan gaat na een koude nacht, begin ik pas te rijden als het toerental vanzelf begint te zakken richting de 900 a 1000. In zn vrij krijgt de motor alle kans om de desnoods koude olie overal te krijgen waar het nodig is zonder belasting.
Zeker met die moderne gedownsizede en geblazen motoren direct wegrijden als er nog geen druppel smering in je 1.0 turbo zit…nouja als je iedere 100.000 km een nieuwe wagen wilt aanschaffen wel een goed idee denk ik.
En ruiten krabbel doe ik niet meer, bij de action elke winter sprayflesje glycol/alcohol halen. Die gebruiken en lekker 2 minuten in de wagen mn handen wrijven voor ik van mn parkeerplekje kom. Het is goed met ze daar bij skoda
Karl Heinz Rumgenippe heeft op 25 december 2024 geschreven:
De gedachte er achter is dat motor en versnellingsbak samen opwarmen. Mocht je op je dashboard de mogelijkheid hebben om je olie temperatuur af te lezen zul je zien dat deze een stuk lager is dan de koelvloeistof temperatuur. Hierin hebben ze bij Skoda gelijk , en niet alleen Skoda!
Jan heeft op 25 december 2024 geschreven:
IND Skoda heeft deels gelijk maar 2 duizend toeren met koude olie en moeilijk naar de juiste dingen te pompen.is ook niet gezond beste is starten wacht ff dat choke toeren omlaag is doe ik zelfs in zomer voor ik weg rijd en rustig tot max 2dk toeren warm rijden.en als er ijs op de ramen zit in sprayen in stappen starten raam verwarming aan en wacht tot choke om laag gaat en rijden maar rustig max 2 k toeren max 3 min is lang genoeg langer dan dat heeft Skoda helemaal helemaal gelijk
VW CC heeft op 20 januari 2025 geschreven:
ik wil wel ff zeuren, de ‘chocke’ op auto’s is niet meer voor t warmworden van de motor, maar de katalysator… ik wacht altijd ook op het dalen van de touren stationair, maar dat is gewoon electronisch geregeld tegenwoordig.
VW CC heeft op 20 januari 2025 geschreven:
ik wil wel ff zeuren, de ‘chocke’ op auto’s is niet meer voor t warmworden van de motor, maar de katalysator… ik wacht altijd ook op het dalen van de touren stationair, maar dat is gewoon electronisch geregeld tegenwoordig.
Dave heeft op 25 december 2024 geschreven:
Ik vind dat altijd een vreemde stelling, die extra slijtage bij onbelast draaien.
Vanuit milieu-oogpunt snap ik het, maar dat het onbelast draaien van een koude motor slechter is dan er meteen mee gaan rijden, waarbij de krachten en de belasting (met diezelfde koude componenten en dikke olie) veel groter zijn snap ik niet.
Iemand hier met een serieuze technische achtergrond die die stelling kan onderbouwen of ontkrachten, zonder me naar allerlei Youtube filmpjes door te verwijzen?
Abel heeft op 25 december 2024 geschreven:
Precies wat ik ook wilde schrijven: als je wegrijdt dan is de motorolie ook nog steeds dik en oliepomp ook nog koud maar dan is de belasting veel hoger dus veel slechter. Blijft een raar verhaal van autofabrikanten. Ik dacht eerst altijd dat praatje was om benzineverbruik laag te houden en voor klimaat bullshit.
Frank heeft op 26 december 2024 geschreven:
Het is niet persee het belang van de autofabrikant dat een auto 25 jaar of 3.-4 ton of diesels 4- 5 ton meegaat.. dat zie je ook met die zgn longlife beurten. Bij vw tdi 2019.—> 30.000 km. En dan nog maar 3.8 liter olie in een 2 liter blok hebben zitten. (Aan olie en filter nog geen 4 tientjes als je het zelf doet dat moet veel vaker ververst worden met zo weinig olie) Ps: (In een 1.3 toyota yaris zit al 3.5 liter olie)
alexander heeft op 25 december 2024 geschreven:
tja zo doen wij t hier,maar bijvoorbeeld in de USA kunnen veel auto,s op afstand gestart worden . ook auto,s die dat hier niet kunnen.
Harry astra heeft op 25 december 2024 geschreven:
Nou direct weg rijden met een ijskoude motor? Dus de olie is dik en krijgt nIet de kans om maar iets op te warmen ijs krabben begin ik niet aan al die kleine krasjes op je raam super hinderlijk dit is volgens mij gewoon weer een gore truuk om de boel sneller om zeep te helpen zo dat je een nieuwe ken gaan halen mijn auto is 27 jaar en ik laat hem lekker warm draaien tot me choke ofte wel de stappen motor op de normale toeren staat dan pas ga ik rijden
Maurice heeft op 26 december 2024 geschreven:
Met een niet voorverwarmde auto wegrijden resulteert erin dat je na 100 m langs de kant mag gaan staan en beslagen ramen. Gewoon voorverwarmen, wel zo veilig.
Jan heeft op 25 december 2024 geschreven:
Deed iedereen dat maar dan waren er veel meer goede auto’s op de 2de hands markt.gewoon max 2/3 min choke omlaag en klaar zomer wat korter choke 1/2 min.vooral het metaal wat moet uitzetten enz vind het niet fijn om gelijk hard te moeten werken.ik zeg altijd als ik iemand wakker maakt om 3 uur ‘’s’avonds moet die ook altijd ff opstarten toch.en vergeet olie wissels niet beter te vaak dan te kort.tip van nu zijn altijd slecht vooral wanneer ze van een bedrijf komen die juist meer producten wilt verkopen.
Volvo-rijder heeft op 26 december 2024 geschreven:
Nou, ik blijf ‘gewoon’ de standkachel gebruiken hoor; lekker alles (interieur én motor) voorverwarmd.