Besef het volgende: mensen die in 2006 geboren zijn, mogen vanaf dit jaar alleen de weg op. Mits ze een rijbewijs hebben, natuurlijk. In het geboortejaar van deze nieuwe automobilisten legde AMG voor het eerst de 6,2-liter M156 V8-motor in een productieauto, namelijk in de Mercedes E 63 AMG. Straatauto’s krijgen al langer een kleinere 4,0-liter V8, maar Mercedes gebruikte de grote achtcilinder nog wel voor raceauto’s, maar na achttien jaar brullen is het nu klaar.

Voluit heet het afscheidsmodel, de Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport. Jep, deze Mercedes viert ook het feit dat er iemand 130 jaar geleden als eerste met een Mercedes racete. AMG bouwt dertien stuks van de GT3 en houdt zich niet aan de FIA-regels. Mede daardoor is deze 130Y Motorsport de sterkste GT3 die AMG ooit heeft gebouwd. Meedoen aan FIA-races, dat mag de auto dus niet.

Specificaties van de laatste 6,2-liter V8 van AMG

Een van de FIA-regels is om de lucht naar de motor te begrenzen om zo het vermogen te begrenzen. Deze begrenzer heeft Mercedes bij het grofvuil gezet en het uitlaatsysteem is vervangen. Dankzij deze wijzigingen produceert de laatste 6,2-liter V8-motor van AMG 681 pk en 730 Nm. De 0-100-tijd is niet bekend, maar de topsnelheid ligt op 315 km/u. En dat allemaal zonder turbo’s.

De GT3 is grotendeels gemaakt van koolstofvezel en de wielen zijn van magnesium. Met een totaalgewicht van 1.275 kilo is dit ook nog eens de lichtste AMG GT3. Voor de snelle rekenaars: dat betekent 2 kilo per pk. De carrosserie is ook nog eens aangepast voor 15 procent meer downforce. Een deel van de neerwaartse druk kun je tijdelijk weghalen door op de DRS-knop te drukken en de achtervleugel open te klappen.

De kleurstelling haalt inspiratie uit een 300 SL uit 1952 en ook voor het interieur is er afgekeken bij een iconisch model. De cabine is geïnspireerd door de Mercedes SLR 300-modellen uit de jaren ’50. Kijk maar eens naar dat blauw-witte ruitje in de stoelen. Het toppunt van de mix tussen oud en nieuw vind je bij het stuur. De hendels zijn van walnotenhout terwijl de knoppen een modern racegevoel geven.

Wat kost de sterkste Mercedes-AMG GT3?

De behoorlijk zeldzame Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport wordt verkocht voor 1.030.000 euro exclusief belastingen. Eigenaren hebben straks een hoop om over op te scheppen en daar doet Mercedes nog een schepje bovenop. Tijdens de testwerkzaamheden op Bathurst reed de speciale AMG een ronderecord voor GT3-auto’s.

Reacties

  • Dave heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    “Met een totaalgewicht van 1.275 kilo”
    Kijk!
    Het kan dus nog wel!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)