Als je een lijst zou maken van de beste auto’s van Ford ooit gebouwd, wat moet er dan zeker in staan? Een Mustang? Ford GT? We willen je erop wijzen dat deze Ford Escort RS Cosworth zeker een plaatsje verdient. Het exemplaar dat je hier ziet, is de laatste ooit. En dan bedoelen we ook écht de allerlaatste. Gelukkig zit het stuur netjes links.
Het exemplaar stond in de garage bij ene Dieter Hahne. Hij stond aan het hoofd van de Special Vehicle Engineering-afdeling bij Ford. Een flinke 24 jaar lang was hij de trotse eigenaar van deze Escort, die voor hem ook al een bekende eigenaar had.
Nog een andere speciale eigenaar
Voor hem reed Wilhelm Karmann Junior in de Ford rond. Gaat er een belletje rinkelen? Zo niet; de Karmann-familie was verantwoordelijk voor veel cabrio-varianten van iconische auto’s. Zo produceerden zij ook de Escort Cabrio. Twee bekende eigenaren dus, maar ook de samenstelling van onderdelen is bijzonder.
Toen de productie van de Escort Cosworth in 1996 stopte, hadden ze nog genoeg restjes onderdelen voor twee auto’s. Ze gebruiken hiervoor de onderdelen van de versie uit 1991, behalve de motorkap. Daar hadden ze alleen nog een van uit 1993. Om hem nog wat specialer te maken, kreeg hij de speciale kleur ‘Auralis Blue’.
Specificaties van de laatste Ford Escort RS Cosworth
De aandrijflijn is zoals je hem kent. Cosworth verzorgde de 2,0-liter viercilinder turbomotor, die weer aan een handbak met vijf versnellingen zit. Daarnaast is er een sperdifferentieel en vierwielaandrijving. Ook de velgen zijn de originele 16-inch exemplaren.
Inmiddels is eigenaar Dieter Hahne 80 jaar oud en wil hij zijn ‘baby’ aan iemand anders gunnen. Hij en Karmann Jr. hebben in ieder geval al bijna 100.000 kilometer plezier met de laatste Ford Escort Cosworth achter de rug. Je hebt tot maandag 7 november 2022 om op Collecting Cars te bieden op een legendarische auto uit de autohistorie.
Reacties