Lamborghini mengt zich in de elektrostrijd met deze Asterion LPI 910-4, volgens het merk een technology demonstrator die aantoont hoe een seriegeproduceerde plug-in hyperhybride GT er ooit uit zou kunnen gaan zien. Ooit? Waarom niet nu meteen?

In tegenstelling tot Porsche en Ferrari heeft Lamborghini op dit moment noch een comfortabele cruiser, noch een supersnelle hybride met meer dan 900 pk in de aanbieding. Zouden ze de Asterion in productie nemen, dan hebben ze beide gebreken in één klap opgelost, dus wij zouden zeggen: vooruit met de stier. Niet in de laatste plaats vanwege de deuken in het linoleum van het TopGear-hoofdkantoor, veroorzaakt door onze kaken toen we deze plaatjes voor het eerst zagen.

Het getalletje in Lambo-typeaanduidingen verwijst in de regel naar het aantal pk's en het aantal aangedreven wielen, dus je kunt het al raden: de Asterion heeft 910 pk en vierwielaandrijving. Hij haalt 610 pk uit de bekende 5,2-liter V10 – nog altijd zonder turbo's – en nog eens 300 pk uit drie elektromotoren: twee op de vooras en één tussen de benzinemotor en de zeventraps dsg-transmissie. Met al deze kracht weet de Asterion in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u te komen en een top van 320 km/u te bereiken; tenzij hij puur op elektro-power rijdt, dan haalt ie 125 km/u en duurt het zo'n 50 kilometer voor de V10 moet bijspringen.

Lamborghini zet flink in op gewichtsreductie; mede dankzij een koolstofvezel chassis en een relatief lichte aandrijflijn – het hele elektrogebeuren, inclusief accu's, weegt slechts 250 kilo – weet de Asterion een gemiddeld verbruik van 4,12 l/100 km en een CO2-uitstoot van 98 g/km te realiseren.

Zelf noemt Lambo de Asterion 'de eerste hypercruiser'. Dat klinkt niet alleen cool, het is ook een goed idee. Wat ons betreft kan het productiestartschot voor deze Asterion niet snel genoeg komen.

Reacties

Meer van TopGear