Eigenlijk is het gek dat je merken als Toyota of Kia nooit hoor spreken over recordtijden op de Nürburgring voor auto’s als de Aygo of de Niro. Je zou bijna zeggen dat een auto er misschien niet beter van wordt voor de leek als een stuurheld als Lars Kern er een record mee zet. En dat is precies de reden waarom Lamborghini graag ‘normale’ mensen in de exclusieve auto’s zet.
Lamborghini heeft drie verschillende niveaus aan testcoureurs in huis, zo legt Lamborghini-topman Rouven Mohr uit. ‘We hebben professionele racecoureurs, onze eigen monteurs en we hebben gewone bestuurders. Als het verschil in rondetijd tussen de coureurs te groot is, kijken we nog eens naar de afstelling om ervoor te zorgen dat de auto leuk is voor normale coureurs’, zegt Mohr tegen Carscoops.
De matige testcoureurs zijn er dus om ervoor te zorgen dat de Lambo’s ook prettig te rijden zijn voor mensen die geen Max of Lewis heten. Daarbij vindt Lamborghini het prima om de auto wat trager te maken op de toppen van zijn kunnen. ‘Ik verlies graag een beetje echte rondetijd in de handen van een pro-coureur om een normale bestuurder sneller te laten gaan en meer lol te laten hebben’, zegt Mohr.
Kun je solliciteren naar een baan als matige testcoureur?
Je hoeft dus geen poging tot een Ringrecord te verwachten van Lamborghini. Mohr zegt dat Lambo er is om bruikbare testinformatie op te halen. ‘Voor andere merken is het naar de Nürburgring gaan en rondetijden zetten meer te doen om de publiciteit’, zegt Mohr. Helaas heeft Lamborghini op dit moment geen vacatures voor de functie ‘matige testcoureur’. Je kunt wel solliciteren naar een baantje als monteur of coördinator van de autotests en zo alsnog betaald worden om in een Lambo te rijden.
Reacties