Het is zo ver: nadat de Lamborghini Gallardo eerder al uit productie werd genomen, is zijn opvolger eindelijk onder de rode lap vandaan gestormd. Hij heet niet Cabrera, zoals maandenlang door iedereen werd gedacht, maar Huracán. Klinkt minstens zo angstaanjagend, en zo ziet ie er ook uit: angstaanjagend.
De Huracán is vernoemd naar een legendarische vechtstier uit Alicante, die in 1879 genoeg wapperende Spanjaarden aan zijn hoorns wist te rijgen om de geschiedenis in te gaan als 'ongekend moedig' en 'onoverwinnelijk'. Dat belooft wat voor deze Lambo, die in de bandensporen treedt van de meest succesvolle auto die het merk ooit maakte. Voluit heet ie Huracán LP610-4, wat – inderdaad – inhoudt dat ie 610 pk heeft en beschikt over vierwielaandrijving.
Het vermogen komt, net als het koppel van 560 Nm, wederom uit een hoogtoerige V10 van 5,2 liter. De motor is EU6-gereed, er is start/stop aan boord, een nieuw brandstofsysteem dat directe en indirecte injectie combineert, en een nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling. De combinatie is, samen met het lage gewicht van 1.422 kilo, goed voor een serieuze 0-tot-100-sprint van 3,2 seconden en een passende top van 325 km/u. En om je een idee te geven hoe hard deze (nog altijd niet met turbo's uitgeruste) Lambo eraan blijft sleuren: 0 tot 200 km/u is in 9,9 seconden achter de kiezen. Het verbruik is ten opzichte van de Gallardo gedaald naar 12,5 l/100 km, de CO2-uitstoot naar 290 g/km.
De Huracán bevat verder veel koolstofvezel en aluminium, standaard keramische remmen, een drietal instelbare rijmodussen en een uitklapbare middelvinger naar de Ferrari 458 (oké, die laatste hebben we verzonnen). Hij wordt pas in maart officieel gepresenteerd op de autoshow van Genève, maar vanaf januari wordt hij in 60 verschillende steden al aan potentiële klanten voorgesteld tijdens speciale evenementen. Vanaf de lente van 2014 zul je 'm op de weg kunnen spotten.
Reacties