Al sinds de 350 GT uit 1963 is de 6,5-liter V12 het bonkende hart van de snelste Lamborghini’s. We dachten dat deze motor na zestig jaar eindelijk met pensioen ging, maar het lijkt erop dat Lamborghini de motor toch weer een update heeft kunnen geven. Vandaag maakt Lamborghini de eerste specificaties bekend van de opvolger van de Aventador, en hij krijgt gewoon weer de 6,5-liter V12.

Voor nu noemt Lamborghini de opvolger nog even de LB744. Later zal de auto een mooie Italiaanse naam krijgen. Het belangrijkste nieuws voor nu is dat de nieuwe hypercar een plug-in hybride wordt met in totaal 1.015 pk. De V12 krijgt géén turbo’s, maar wel hulp van maar liefst drie elektromotoren. Er is veel te vertellen over de nieuwe techniek.

De nieuwe V12 van Lamborghini is lichter

Deze nieuwe V12 heet de L545 en het is de lichtste en sterkste twaalfcilinder van het merk ooit. De motor weegt 218 kilo, wat 17 kilo minder is dan de vorige V12. De vernieuwde twaalfcilinder produceert hij 825 pk bij 6.750 tpm. Het koppel is bij evenveel toeren 725 Nm. Daarnaast is hij 180 graden gedraaid ten opzichte van de Aventador.

De kant met alle riemen en accessoires ligt niet meer richting de achterbumper, maar richting de voorkant. Het is maar goed dat Lamborghini-klanten niet hun eigen onderhoud verzorgen, want dit wordt een flinke klus. Overigens is het niet ongewoon bij dit segment auto’s dat de volledige motor uit de auto moet voor een beurtje.

De versnellingsbak is naar achteren

De versnellingsbak zit nu aan de achterkant van de auto. In de Aventador ligt de transmissie nog in de lengte én tussen de inzittenden. Dit moest waarschijnlijk vanwege de vierwielaandrijving. Nu ligt de versnellingsbak dwars (transaxiaal) en achterin. Omdat de elektromotoren nu de aandrijving van de voorwielen verzorgen, kan de bak naar achteren.

Lamborghini LB744 V12-motor van boven

Lamborghini vertelt dat de inlaten opnieuw ontworpen zijn voor meer lucht, dat de compressieverhouding groter is en dat de verbranding zelf ‘geoptimaliseerd’ is. Of in goed Nederlands: de grote boem is nu een nog grotere boem. Maar zonder dat de auto veel onzuiniger is geworden.

Elektrohulpjes voor de hybride Lamborghini

Eén van de drie motoren is in de nieuwe versnellingsbak verwerkt en helpt achterin mee. Die bak heeft acht versnellingen, een dubbele koppeling en weegt 193 kilo. De andere twee motoren zitten op de vooras. Als acceleratie gewenst is, dan werken de V12 en de elektromotoren tegelijk, maar de LB744 kan ook helemaal elektrisch rijden. Tot slot helpen de elektromotoren met torque vectoring.

De batterij meet 3,8-kWh en kan worden opgeladen door een stekker. De Lamborghini LB744 is dus een PHEV. Aan de lader duurt het een half uur om de batterij vol te laden. Geen zin om te stekkeren? Je hebt maar zes minuten aan remtijd nodig om de batterij vol te laden. Binnenkort maakt de Lamborghini LB744 in volle glorie zijn debuut.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)