Horen we daar van blijdschap een DSG-scheetje? Niet alleen zijn bestuurders van een Golf GTI in de stad sneller weg dan de nieuwe Lamborghini LB744, ze zijn ook nog eens luider. Tenminste, als de Lamborghini in de Città-stand staat. En nee, dat is niet de stand waarin het bekendste nummer van de Heideroosjes gedraaid wordt.

Città betekent niet veel meer dan ‘stad’ in het Italiaans. In deze rijmodus schakelt de Lamborghini LB744 (zoals ie nu nog eventjes heet) de V12 uit en rijdt hij puur op de elektromotoren. Op dat moment is het vermogen slechts 180 pk. De V12 zal dan alleen zo nu en dan aanslaan om de batterij op te laden. Binnen een paar minuten heeft de twaalfcilinder de accu helemaal opgeladen.

Maximaal comfort in de stad

In deze modus moet je met je V12-supercar gewoon historische stadcentra in mogen, meent Lamborghini. Helaas voor autospotters zit een potje revven er niet in bij deze stedelijke modus. Overigens zal de bestuurder ook in stadscentra gewoon de gewenste modus kunnen selecteren. De Città-modus stelt de dempers, de transmissie en de tractiecontrole in voor maximaal comfort.

De 6,5-liter V12 levert in z’n uppie 907 pk. Als de drie elektromotoren allemaal meedoen, is het systeemvermogen 1.015 pk. Snelle rekenaars zien gelijk dat de elektromotoren geen 180 pk toevoegen aan het systeemvermogen, maar de optelsom is bij hybrides iets ingewikkelder. Bij de Corsa-modus (niets te maken met Opel) komt het volledige vermogen los.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)