
Horen we daar van blijdschap een DSG-scheetje? Niet alleen zijn bestuurders van een Golf GTI in de stad sneller weg dan de nieuwe Lamborghini LB744, ze zijn ook nog eens luider. Tenminste, als de Lamborghini in de Città-stand staat. En nee, dat is niet de stand waarin het bekendste nummer van de Heideroosjes gedraaid wordt.
Città betekent niet veel meer dan ‘stad’ in het Italiaans. In deze rijmodus schakelt de Lamborghini LB744 (zoals ie nu nog eventjes heet) de V12 uit en rijdt hij puur op de elektromotoren. Op dat moment is het vermogen slechts 180 pk. De V12 zal dan alleen zo nu en dan aanslaan om de batterij op te laden. Binnen een paar minuten heeft de twaalfcilinder de accu helemaal opgeladen.
Maximaal comfort in de stad
In deze modus moet je met je V12-supercar gewoon historische stadcentra in mogen, meent Lamborghini. Helaas voor autospotters zit een potje revven er niet in bij deze stedelijke modus. Overigens zal de bestuurder ook in stadscentra gewoon de gewenste modus kunnen selecteren. De Città-modus stelt de dempers, de transmissie en de tractiecontrole in voor maximaal comfort.

De 6,5-liter V12 levert in z’n uppie 907 pk. Als de drie elektromotoren allemaal meedoen, is het systeemvermogen 1.015 pk. Snelle rekenaars zien gelijk dat de elektromotoren geen 180 pk toevoegen aan het systeemvermogen, maar de optelsom is bij hybrides iets ingewikkelder. Bij de Corsa-modus (niets te maken met Opel) komt het volledige vermogen los.
Meer van TopGear


Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?
