
Horen we daar van blijdschap een DSG-scheetje? Niet alleen zijn bestuurders van een Golf GTI in de stad sneller weg dan de nieuwe Lamborghini LB744, ze zijn ook nog eens luider. Tenminste, als de Lamborghini in de Città-stand staat. En nee, dat is niet de stand waarin het bekendste nummer van de Heideroosjes gedraaid wordt.
Città betekent niet veel meer dan ‘stad’ in het Italiaans. In deze rijmodus schakelt de Lamborghini LB744 (zoals ie nu nog eventjes heet) de V12 uit en rijdt hij puur op de elektromotoren. Op dat moment is het vermogen slechts 180 pk. De V12 zal dan alleen zo nu en dan aanslaan om de batterij op te laden. Binnen een paar minuten heeft de twaalfcilinder de accu helemaal opgeladen.
Maximaal comfort in de stad
In deze modus moet je met je V12-supercar gewoon historische stadcentra in mogen, meent Lamborghini. Helaas voor autospotters zit een potje revven er niet in bij deze stedelijke modus. Overigens zal de bestuurder ook in stadscentra gewoon de gewenste modus kunnen selecteren. De Città-modus stelt de dempers, de transmissie en de tractiecontrole in voor maximaal comfort.

De 6,5-liter V12 levert in z’n uppie 907 pk. Als de drie elektromotoren allemaal meedoen, is het systeemvermogen 1.015 pk. Snelle rekenaars zien gelijk dat de elektromotoren geen 180 pk toevoegen aan het systeemvermogen, maar de optelsom is bij hybrides iets ingewikkelder. Bij de Corsa-modus (niets te maken met Opel) komt het volledige vermogen los.
Meer van TopGear


Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt
