
Horen we daar van blijdschap een DSG-scheetje? Niet alleen zijn bestuurders van een Golf GTI in de stad sneller weg dan de nieuwe Lamborghini LB744, ze zijn ook nog eens luider. Tenminste, als de Lamborghini in de Città-stand staat. En nee, dat is niet de stand waarin het bekendste nummer van de Heideroosjes gedraaid wordt.
Città betekent niet veel meer dan ‘stad’ in het Italiaans. In deze rijmodus schakelt de Lamborghini LB744 (zoals ie nu nog eventjes heet) de V12 uit en rijdt hij puur op de elektromotoren. Op dat moment is het vermogen slechts 180 pk. De V12 zal dan alleen zo nu en dan aanslaan om de batterij op te laden. Binnen een paar minuten heeft de twaalfcilinder de accu helemaal opgeladen.
Maximaal comfort in de stad
In deze modus moet je met je V12-supercar gewoon historische stadcentra in mogen, meent Lamborghini. Helaas voor autospotters zit een potje revven er niet in bij deze stedelijke modus. Overigens zal de bestuurder ook in stadscentra gewoon de gewenste modus kunnen selecteren. De Città-modus stelt de dempers, de transmissie en de tractiecontrole in voor maximaal comfort.

De 6,5-liter V12 levert in z’n uppie 907 pk. Als de drie elektromotoren allemaal meedoen, is het systeemvermogen 1.015 pk. Snelle rekenaars zien gelijk dat de elektromotoren geen 180 pk toevoegen aan het systeemvermogen, maar de optelsom is bij hybrides iets ingewikkelder. Bij de Corsa-modus (niets te maken met Opel) komt het volledige vermogen los.
Meer van TopGear


Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
