
Er is een goede reden waarom een tandenborstel altijd elektrisch is en een kettingzaag nog vaak een benzinemotortje heeft. Alles heeft zijn eigen voor- en nadelen. Elektrische auto’s zijn efficiënt, stil en comfortabel. Precies de dingen die je niet wilt bij een Lamborghini. Merken als Maserati en Porsche liepen merken al eerder dat klanten in dit segment helemaal geen elektrische auto willen – en dat geloven we gelijk. Gelukkig hoeven we ons geen zorgen te maken, denkt Lamborghini.
In een interview met CarExpert legt de technische baas van Lamborghini uit dat de nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkeld worden om niet alleen op benzine te lopen, maar ook op eFuels. Dit zijn synthetische brandstoffen die niet van olie zijn gemaakt. Chief Technical Officer Rouven Mohr zegt: ‘De nieuwe motor is ontworpen om optimale efficiëntie en prestaties te leveren met beide brandstoftypes.’ In dit geval heeft hij het over de V8 in de Lamborghini Temerario.
Moet je een benzinemotor voorbereiden op eFuels?
Ergens is dit wel een bijzondere uitspraak, want over het algemeen zeggen fabrikanten van eFuels dat hun peut gelijk is aan normale benzine. Een motor hoeft dus niet omgebouwd te worden om op de CO2-neutrale sap te lopen. Al kunnen we ons voorstellen dat je bij een 1,2-liter driecilinder geen verschil merkt, maar bij een V8 met 800 pk wel. Hoe dan ook: de nieuwe V8 in de Temeraio lust dus zowel de vloeistof van dooie dino’s als van uit de lucht gegrepen CO2.
‘Ik beweer niet dat synthetische brandstof beter is dan fossiele brandstof, maar het zou weleens de redding van de verbrandingsmotor kunnen zijn’, zegt hij. Daar heeft hij geen ongelijk in, want nu al staat er in de spelregels voor 2035 een uitzondering. Als een autofabrikant een auto kan maken die uitsluitend op eFuels draait, dan mag deze auto na het verbod verkocht worden.
Voor Lamborghini geldt het verbod niet, want kleine autofabrikanten zijn sowieso uitgezonderd. Daarom mogen merken als Koenigsegg en Ferrari na 2035 nog nieuwe auto’s verkopen die CO2-uitstoot veroorzaken. Wel kunnen we ons voorstellen dat de regels ooit gaan gelden voor de kleine autofabrikanten, dus dan is Lamborghini er maar klaar voor.
Hoe snel is die Temerario?
De voorganger van de Temerario heeft die geweldige V10, maar de Temerario heeft een 4,0-liter V8 met twee turbo’s. Het bijzondere is dat deze motor 10.000 toeren kan draaien. Normaliter is het rond de 6.500-7.000 wel uit met de pret, maar deze motor gaat nog eventjes door. Het blok is goed voor 800 pk, waardoor het systeemvermogen samen met de drie elektromotoren 920 pk bedraagt.
De prestaties zijn dan ook bizar voor een instapper. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 2,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 343 km/u. De elektrische actieradius is beperkt, want het accupakket is vrij klein: 3,8 kWh. De elektromotoren dienen echt ter ondersteuning van de performance en het maskeren van het turbogat, zodat de Lamborghini Temerario lekker giftig op het gas reageert.
Lees ook: Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen (eFuels) net zo duur als fossiele benzine?
