Voor sommige coureurs heeft de grindbak nét even iets te veel aantrekkingskracht. Flauwe grappenmakers zullen nu de vader van een jonge Nederlandse coureur aanhalen, maar dat gaan wij niet doen. Speciaal voor deze grindbakcoureurs is er nu de Lamborghini Urus ST-X Concept – een Urus die een eigen raceklasse krijgt waarbij naast het asfalt gaan toegejuicht wordt.

Lamborghini Urus ST-X Concept is 25 procent lichter dan de reguliere Urus – een flink verschil dus. Dat maakt het naast de meest hardcore Urus, waarschijnlijk ook direct de snelste. Voor de veiligheid monteerde raceafdeling Squadra Corse zaken als een rolkooi en een brandblusser in de Lamborghini Urus ST-X Concept.

Wat is er anders aan de raceuitvoering van de Urus?

Visueel gezien is alle drukte uit de grille gehaald en vervangen door een flink stuk kippengaas – dat sierlijke kunststof gaat waarschijnlijk toch alleen maar stuk. De motorkap is naakt koolstofvezel en kreeg een flinke luchthapper om de V8 van meer koeling te voorzien. Het vermogen van 650 pk en 850 Nm is gelijk aan de standaard Urus.

De Lamborghini Urus ST-X krijgt in 2020 zijn eigen raceklasse met races in Europa en het Midden-Oosten. Tijdens de race raken de banden zowel asfalt als offroad-ondergronden aan. Lamborghini noemt het een innovatieve raceklasse, maar eigenlijk is het gewoon rallyrijden (of rallycross) met SUV’s.

De Lamborghini Urus ST-X is er voor particulieren. Poenige klanten kunnen een flinke zak geld achterlaten in Sant’Agata Bolognese en Lamborghini regelt verder de rest. Het enige wat de coureur hoeft te doen, is te verschijnen op het circuit. Vervoer, onderhoud en noem maar op wordt uit handen genomen. Wel zo makkelijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)