De kassa bij de Ikea is hemelsbreed gezien enkele tientallen meters van de ingang. Toch duurt het gemiddeld drie dagen en twee nachten om de volledige woonwinkel te doorkruisen, met als risico dat je verdwaald raakt, gevangen wordt en verwerkt tot Zweeds gehaktballetje. Zo is het aan de kust van Noorwegen ook. Als je van Bokn naar Randaberg wilt, dan hoef je maar 40 kilometer te rijden. Toch ben je lang onderweg. Dit gaat veranderen met de komst van de langste autotunnel ter wereld.

Het is dus niet alsof je bij Drentse Zwinderen een afslag linksaf neemt, een tunnel inrijdt en na twee uurtjes radiostoring in Oslo weer verschijnt. Helaas. We vermoeden zelfs dat veel mensen de tunnel nooit per ongeluk zullen tegenkomen op hun vakantieroute, maar dat maakt dit bouwwerk niet minder indrukwekkend. Misschien als de veerpont naar Kristiansand weer terugkomt, want dan heb je een mooi startpunt van je roadtrip.

De Boknafjordtunnel moet 27 kilometer lang worden — dat is 2,5 kilometer meer dan de huidige recordhouder: de Lærdalstunnel, ook in Noorwegen. Die tunnel ziet eruit alsof iemand net een setje Philips Hue-lampen cadeau heeft gekregen en nog steeds in de ‘kijk wat ik allemaal kan’-fase zit. Blauwe bochten, paarse plafonds, oranje muren. Check de foto maar boven het artikel. Het moet wel een beleving zijn om doorheen te rijden.

10 uur minder reistijd

Goed, de Boknafjordtunnel tunnel dus. De tunnel duikt 392 meter de grond in en is daarmee de diepste onderwatertunnel ooit gebouwd. De tunnel maakt deel uit van een ambitieus plan om de weg E39 flink op te knappen. Deze route slingert zich van Kristiansand naar Trondheim en komt onderweg langs steden als Stavanger, Stord, Bergen, Førde, Ålesund en Molde. Nu duurt dat tripje zo’n 21 uur omdat je zeven keer op een pont moet wachten.

Unsplash -
De tunnel krijgt ook een rotonde, zoals in de Eysturoytunnel | Foto: Gwenn Klabbers

Wanneer is de langste tunnel ter wereld klaar?

Het doel is om van de E39 een snelle, betrouwbare snelweg te maken, liefst zonder onbetrouwbare veerponten. Want die willen nog weleens niet varen als het weer te slecht is, bijvoorbeeld. De route wordt bijna 50 kilometer korter en het doel is om de totale reistijd van de E39 van 21 uur te halveren. Wanneer het volledige project klaar is? Nu staat de einddatum op 2033, maar de deadline is al een paar keer verschoven.

35 reacties op “De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter”

  1. Om de 2,5u rijden, half uurtje rust…?
    Dat wordt nog n dingetje, zonder vreetschuren en gaten in de grond, om in te urineren, langs de weg.
    Brand?
    Niet zo bang voor, bluswater zat !

  2. Ruud snapt het tenminste!!
    Grote klasse man.
    Agenda 2030 komt eraan.
    Iedereen een chip in zijn arm in Europa, zodat ze dan alles kunnen doen,zelfs je bankrekening bevriezen op afstand.
    Kijk maar weg idioten.
    De stroomstoring in Spanje was een testje.
    Wat gebeurt er als ze dat stroom 5 jaar uitzetten stumpers?

  3. @Tja
    In het Nederlands plakken we dit soort woorden aan elkaar (“samengestelde woorden”), zoals braadpan (frying pan), koeienvlaai (cow dropping) enzovoort.
    Dus in een Nederlandstalig artikel is “roadtrip”, al hoe lelijk dat ook uit het Engels geleend is, volledig correct.
    Ook in het Engels wordt het trouwens vaak aaneen gebruikt.

  4. @Daniël van Strij de Regt
    De kanaaltunnel kostte destijds ca 5 miljard. Met inflatie en dergelijke zal deze tunnel op het dubbele komen.
    Maakt de Noren niet uit, die bulken van het oliegeld waarvan ze niet weten waar ze ermee heen moeten. Voor de vorm zetten ze windmolens neer soms.

  5. Volgens mij ben jij op de verkeerde website. Het is hier geen stormfront of Geert Wilders fanpagina waar je dat soort racistische leugens ongestraft kan posten.

    @redactie Topgear: zouden jullie maatregelen kunnen nemen, in lijn met jullie eigen regelementen?

  6. Traveling through the tunnel is as attractive as kissing a lion’s ass – the pleasure is doubtful and the danger is enormous…

  7. Ruud ik zie de link ook niet echter heb je wel gelijk. Dit zogenaamd multiculturele land is discriminerend naar alle blanke mannen welke niet moslim mensen zijn en we ontarmen de onderdrukking door gelovigen, niet alleen moslims.

    Jeroen je hoeft niet iemand zuur te noemen die hoogstwaarschijnlijk dochters heeft oftewel ho’s in moslimstaal. #kopuithetzandenkijkomjeheen

  8. Uitstekend stukje Europese techniek. 27 km. tunnel met alle vraagstukken qua veiligheid, doorstroming, druk enz. Magnifiek toch! En waarschijnlijk zullen er ook wel Nederlandse bedrijven bij betrokken worden, dus ook nog goed voor de kassa.

  9. Boontjes heeft geschreven op 10 mei, om 13 uur, dat we ons defensie Budget moeten verhogen zodat de Amerikanen ons helpen als het menens is.Antwoord:
    Het is toch bekend, dat de Amerikaanse soldaten staan te trappelen om te mogen sneuvelen
    voor ons goddelijke volkje, zodat wij
    onze luxueuze levensstijl kunnen
    handhaven? (NL op 2 na het rijkste land binnen de EU).

  10. Heel mooi en kunstig zoals het allemaal gemaakt kan worden met de huidige technieken. Maar … wat als in zo’n mega lange tunnel er toch mogelijk een aanrijding ontstaat, of brand uitbreekt, de paniek …. Voor mij hoeft zo’n lange tunnel niet. Destijds de film Dayliht gezien van Stallone ….

  11. Laten we ajb geld voor onze veiligheid investeren..

    Defensie budget.. zodat Amerika ons hopelijk gaat helpen als wij laten zien, dat we meer budget investeren.

  12. Mij niet gezien. Ik blijf lekker op de pontjes wachten. Sowieso is de route van Bergen naar Alesund, Kristiansund,Trondheim en verder …prachtig. Die zou ik niet willen missen.

  13. @SandraS,
    Ik heb afgelopen week de route van Stryn, via Ålesund, Kristiansund naar Trondheim en terug gereden, en in totaal 8 pontjes gehad, niet allemaal op de E39. Ze varen volgens een dienstregeling, je kunt er dus op rijden. Op internet vind je dat allemaal terug. (o.a: Fjord1, Boreal, Torghatten en nog enkele.)Maar wachten komt ook regelmatig voor, zeker in de winter, als de omstandigheden op de weg slecht zijn. Langs de westkust van Noorwegen is dit zelfs heel mooi. De kustroute, Fylkesvei 17, is zeker aan te bevelen. Daar heb je nog meer pontjes…

  14. @ Kees. In de Lærdalstunnel, 24 km en een beetje, us de langste tunnel. Daar heb je echter geen rotonde in. Er zijn 3 pleinen, waarvan de middelste het grootst is. Daar word vaak geparkeerd om een foto te maken, met die bijzondere verlichting. In de tunnel van weg 7 en weg 13, zit wel zo’n rotonde (bij de Hardangerbrug). Ik kom er regelmatig, zit bijna wekelijks in Noorwegen, van Zuid tot Noord .🇳🇴

  15. Meestal heffen ze in Noorwegen tol totdat een brug of tunnel is terug betaald. Daarna heffen ze de tol vaak op. De kosten krijgen ze uiteindelijk wel weer terug

  16. Er word geschreven over tijdwinst maar ik ben benieuwd wat zo,n tunnel gaat kosten om te maken en er door heen te mogen rijden weet iemand dit ?
    En wat het nu kost de de 40 km te over bruggen ?

  17. Als we op vakantie zijn in Noorwegen hebben wij geen haast.In tunnels is niets te zien.Het is leuker op op een pontje te wachten en rustig over te varen.En je ziet veel meer.Daarvoor je toch naar Noorwegen?

  18. Quote:’Als je van Bokn naar Randaberg wilt, dan hoef je maar 40 kilometer te rijden. Toch ben je 21 uur onderweg.’
    Quote:’De route wordt bijna 50 kilometer korter en het doel is om de totale reistijd van de E39 van 21 uur te halveren.’
    Heel bijzonder dit…

  19. Door de lollige manier van schrijven weet ik niet of het wel klopt dat je 7x op een pont moet wachten op dit traject. Dit klinkt niet heel aantrekkelijk. Ik ga het dus ook niet checken of het waar is.

  20. Nou, er verschijnen regelmatig publicaties over dit project, en telkens wordt er beweerd dat er 11 rijuren bespaard worden. Dit geldt over het hele traject, met alle pontjes en smalle stukken wegen. Ik vind het ontzettend slecht geschreven, er staat namelijk letterlijk: “als je van Bokn naar Randaberg onderweg bent hoef je maar 40 kilometer te rijden, toch ben je 21 uur onderweg. “
    Belachelijk. Het pontje doet er 30 minuutjes over. Uiteindelijk wordt vermeld dat ze op de hele route 11 uur willen besparen, maar dit stuk journalistiek is dus overtrokken van stemmingmakerij en onjuistheden, terwijl er verderop andere zaken verteld worden. Niet netjes dus.
    Zouden ze problemen hebben met het vertalen van het origineel?

  21. De ontspoorde aap en z’n tunnel:
    Sneller denken, hoger klimmen, dieper graven, verder slingeren, heter opstoken, ongepaster konijnengedrag, meer kaalvretend sprinkhanen gedrag, voort voort vooruit, snel snel sneller, want stilstand zou achteruitgang zijn ?
    Hohoho, Nota Bene:
    De entropie in de Aardse Zonnewind nam ca. 5.000.000.000 jaren lang rustig de tijd om Moeder Aarde zo mooi te krijgen; en zie nu wat de ontspoorde aap onze Moeder Aarde de laatste 250 jaren heeft geflikt !🤔
    Hoe kan ’n Moeder van zo een kind houden ?
    Die geduldige Moeder Aarde gaat nog wel wat miljarden jaartjes mee, maar hoe loopt dat met die ontspoorde aap af, daar in die tunnel ?
    Het kan even duren maar Moeder gaat eens zodanig schudden dat die tunnel blokkeert, en dat zal de ontspoorde aap erin niet fijn vinden.

  22. De kleuren zijn om te voorkomen dat men in slaap sukkelt en ongelukken maakt en de rotondes zijn er zodat ook vrachtwagens kunnen keren in geval van calamiteiten.

  23. @Bonamjo.
    Dan lees jij ook nog maar een keer.
    Ze benoemen de plaatsnamen van de huidige route van de E39 die komt langs al die steden om trondheim te bereiken langs de fjorden af. De toekomstige tunnel gaat recht onder het water door en hoeft die lus langs al die steden niet meer te maken.
    Het staat wel een beetje onhandig geschreven idd.

  24. Lees het artikel nog eens Richard…. En zie waar de tunnel vertrekt, waar hij langs passeert (en men er dus ook uitkan) en waar hij aankomt. Lees dat eens goed door en kom dan nogmaals terug. Pfffffffff….. Groeten.

Geef een reactie

(verplicht)