
Ooit maakte oud-TopGear coryfee Jeremy Clarkson zich onsterfelijk door te zeggen: ‘Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you’. Niet dat het niet waar is, maar hoe harder je rijdt, hoe groter de kans dat het plotseling stilstaan fatale gevolgen heeft. Gek genoeg is het in sommige gevallen veiliger om ietsje te hard te rijden dan te langzaam. Hoe zit dat dan eigenlijk?
Volgens Intels Media zijn er diverse onderzoeken geweest waarbij blijkt dat significant langzamer rijden dan de rest van het verkeer de kans op een ongeluk vergroot. Dat fenomeen wordt de ‘Solomon Curve’ genoemd, vernoemd naar onderzoeker David Solomon. Het is een zogenaamd U-vormig verband tussen de snelheid van een auto en de kans op een ongeluk.
In beide gevallen is het namelijk zo dat naarmate een auto harder of langzamer rijdt dan de rest van het verkeer, de kans op een ongeluk groter is dan wanneer de voertuigen dezelfde snelheid rijden. Nu is dat geen vreemde gedachte: hoe meer de voertuigen dezelfde snelheid rijden, hoe kleiner de kans dat ze elkaar raken. Logisch.
Waarom is te langzaam rijden minder veilig?
Maar hoe komt het dat een beetje te hard rijden, dan beter is dan een beetje te langzaam rijden? In principe is het verschil even groot. Dat komt doordat te langzaam rijden de verkeersstroom verstoort. En dat is op zich geen vreemde gedachte. Iemand die 105 km/u rijdt, zal langzaam langs het andere verkeer rijden, maar verder heb je daar geen last van, tenzij het een BMW is die op 5 centimeter van je achterbumper zit.
Nee, het is de Nissan Qashqai die met 91 km/u een vrachtwagen inhaalt die zorgt voor onveilige situaties. Nou ja, voor de Qashqai-rijder – of elke andere middelgrote crossover met voorwielaandrijving – is 91 km/u veiliger. Want met 91 iets aanrijden is veiliger dan met 105 km/u. Nee, het gaat erom dat je met 91 km/u mensen ophoudt en anderen weer moeten remmen. Het verkeer daarachter moet ook op de rem, wat uiteindelijk tot files kan leiden.
Lees ook: Hoe veilig is de Autobahn nu echt?
Dus eigenlijk zijn mensen die te langzaam rijden vrij egoïstisch bezig, zou je kunnen stellen. Het is op zich ook heel logisch. Als jij 105 rijdt, zal je terug moeten naar 100 km/u als er iemand voor je rijdt. Ga je langzamer rijden, dan moeten anderen zich aan jou aanpassen. De moraal van het verhaal: gewoon met het verkeer meerijden is het veiligst en het beste voor de doorstroming.
Met dank aan Michael voor de tip!
Lees ook: Onhandige Volkswagen-rijder vergeet de eerste regel van hardrijden en wordt gepakt met 200+
