Luister, we zijn helemaal voorstander van Het Nieuwe Rijden, al is het inmiddels al zo nieuw niet meer. Behouden optrekken, rustig doorschakelen als dat nodig is en met gepast tempo richting de maximumsnelheid. Maar je kunt ook overdrijven. Al helemaal als je een elektrische auto rijdt, want dan heb je geen excuus om vrachtwagens in de weg te zitten. En dan hebben we het nog niet eens over het invoegen met 70 km/u en hopen dat iedereen jou de ruimte geeft.

We horen je brommen: ‘Maar vrachtwagens zitten mij altijd in de weg.’ Ja, dat klopt, maar het duurt nu eenmaal langer voordat 20 meter een rotonde over is dan een auto van nog geen 5 meter. Bovendien moet je als vrachtwagenchauffeur soms even assertief zijn en hem ervoor steken, anders kom je er nooit tussen. Je mag ze ook wel een beetje dankbaar zijn: zonder vrachtwagens kun jij geen broccoli kopen om een week in je koelkast te laten liggen en daarna weg te gooien.

We zien het soms weleens gebeuren. Een zuinige bestuurder die probeert de maximale kilometers uit een acculading te halen. Heel goed, want ook bij een elektrische auto loont het om op je verbruik te letten. Maar een elektrische auto heeft gemiddeld meer koppel dan een trekker op de Zwarte Cross, heeft geen vertraging door versnellingen en zelfs de goedkoopste Dacia Spring komt snel vanuit stilstand op gang. Er is geen enkele reden waarom je met een elektrische auto de boel moet ophouden.

Je hoeft echt niet te racen

En zeker: je moet altijd binnen je eigen kunnen rijden. Je hoeft niet te gaan racen of te gaan jagen, want dan gebeuren er ongelukken. Als je hartslag omhoog schiet van het idee om je rechtervoet meer dan een halve centimeter te bewegen, dan is een elektrische fiets misschien een betere match. Niks mis mee. Fietsmandje voorop, wind in de haren, niemand tot last. Mis je het verkeersruimtelijk inzicht of vind je het echt te spannend, kun je beter je rijbewijs maar inleveren.

Lees ook: Hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

Nu we je toch hebben: ga ook niet proberen in toe voegen met 70 km/u. Als een vrachtwagen op een rustige snelweg voor jou een rijstrook moet opschuiven, dan weet je dat je verkeerd bezig bent. Aan jou de taak om aan het begin van de invoegstrook een inschatting te maken. Daarna heb je de hele invoegstrook (want die moet je helemaal gebruiken) om een plekje op de snelweg te vinden. Tot zover onze rant – dat lucht op.

66 reacties op “Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren”

  1. Het is niet alleen de snelheid en invoegen op de snelweg maar ook bij rotondes waar mensen aankomen op een kompleet lege rotonde en dan stoppen en gaan wachten tot er mischien iemand gaat komen ?
    Ik heb altijd geleerd vooruit te kijken is de rotonde leeg kan je gewoon door rijden er staat ook geen stopbord maar haaietanden.
    Die zelfde mensen rijden op hun ebike dan natuurlijk wel weer zonder te stoppen voor de haaietanden een drukke rotonde op .

    Vaak ook de zelfde mensen die zo dicht op hun stuur zitten dat als de airbag afgaat ze blij mogen wezen dat hun kaak er nog aan zit.
    Ik had geleerd dat je goed zit als je je polsen boven op je stuur kan liggen met gestrekte armen.

  2. Gelukkig zijn er nog teslas.
    Geen probleem met invoegen de teslas of invoegen voor teslas, ze houden beter rekening met de omgeving dan de bestuurder zou willen 🤣

  3. Aanvullende correctie: 45 meter tussenruimte in onderstaand voorbeeld komt natuurlijk overeen met ZES-en-een-halve autolengte. Ik had wél rekenen in mijn pakket (sterker: ik ben nog van vóór al die pakketten!), maar ik was net effe te snel met plaatsen…

  4. Er zitten wat spaties en typfouten in mn vorige bericht, en weet niet hoe ik kan bewerken op deze site via mn telefoon

  5. Als ik met een bus moet inhouden om jou voor te laten op de snelweg klopt er iets niet, zelfs niet als ik in een T100bus rijd, en als ik op twee banen tegelijk bij het stoplicht sta met een vrachtwagen of bus, ik s dat vooral om schade te voorkomen, denk maar eens na wat er gebeurd als ik de hts ga staan, waar kom ik dan uit met mn lange voertuig? Ja precies op de linkerbaan, vandaar dat ik twee banen gebruik, want ik de linkerbaan, komt de achterkant van het lange voertuig naar binnne

  6. @Alian : had jij wel rekenen in je pakket? Vijf autolengtes vind jij “te veel afstand”?
    Ga er eens vanuit dat een auto gemiddeld 5 meter lang is, voeg er een meter aan voor- en achterkant aan toe (“inparkeerruimte”), dan kom je op 5×7= 35 meter voor die 5 auto’s.
    Bij 80 km/u wordt 22,22 meter per seconde afgelegd, dus voor de aanbevolen veilige tussenafstand van 2 seconden heb je dan al 45 meter nodig. Zo’n zeven-en-een-halve auto dus…
    Dus ga je niet zitten opwinden als je voorligger een redelijk veilige remafstand aanhoudt. Is ook véél beter voor je bloeddruk!

  7. Verkeer is samenwerken, niet alleen maar ‘haast hebben, of rustig rijden’

    Na jarenlang in de file te staan, weet ik één ding zeker: het gaat niet altijd om harder willen rijden dan de rest. Vaak is het juist frustrerend om opgehouden te worden door mensen die niet goed aansluiten en consequent grote afstanden laten — vijf autolengtes achter elkaar. Dit vertraagt het verkeer en zorgt voor onnodige irritatie.

    Veel mensen, ook EV-rijders, kiezen ervoor om vaak 80, 90 of 100 km/u te rijden, omdat ze zuinig willen zijn. Dat is logisch en verantwoord, maar het is zeker niet altijd handig in het ritme van het verkeer, donder dan gewoon op naar de rechterbaan ipv op de linkerbaan blijven hangen. Vlot en soepel doorrijden is belangrijker dan alleen maar zuinig zijn of het tempo drastisch omlaag brengen.

    We zijn nog lang niet allemaal elektrisch aan het rijden, dus het is niet realistisch om het verkeer daarop af te stemmen. Het blijft een kwestie van rekening houden met elkaar en je aanpassen waar nodig, niet alleen voor jezelf, maar voor het collectief.

    Verkeer is niet het podium voor egoïsme of traagheid, wat in de dagelijkse praktijk wel zo is natuurlijk, maar een samenspel. Wie écht wil bijdragen aan vlot en veilig verkeer, zorgt dat hij meedoet en niet onnodig remt of ruimte laat die niemand gebruikt.

    Hoe is op met dat kortzichtige gelul en begin is met soepel aansluiten, anticiperen en samenrijden. Zo maken we het verkeer voor iedereen prettiger en minder stressvol.

  8. Na jaren met de auto te rijden zou je moeten leren dat je niet sneller kan rijden dan de file.Dus ook zonder file vind je je plaats in het verkeer door je snelheid te kiezen e autos voorbij te gaan die wat te traag rijden.Niemand die je kan verplichten steeds snel te rijden.Ik zie vooral veel gestreste mensen die steeds snel willen rijden en steeds van baanvak wisselen omdat ze vinden dat een ander te tra
    ag rijd.Maar ook teveel mensen die niet vlot invoegen bij een oprot en daarna op de gas gaan staan.Leren rijden en dat betekend niet snel rijden.Met een ev rijden ze vaak rond 100 km/h omdat je zo het minst verbtuikt.Niets mis mee…maar we willen allemaal sneller en meer verbruiken?Er aan leren wennen als we allen met een ev gaan rijden.Vlot verkeer komt er door rekening te houden met de andere wagens op de baan…niet door harder te rijden.Sommige leren dus ook niet om te ritsen..draait het niet meer om egoisme?

  9. Ten eerste: officieel is er geen wettelijke minimumsnelheidslimiet in Nederland en België. Voertuigen moeten technisch in staat zijn om 60 km/u (Nederland: artikel 20 RVV) respectievelijk 70 km/u (België: artikel 22bis) te halen, maar je mag langzamer rijden als dat nodig is. In Duitsland is dat anders: daar is er wél een formele minimumsnelheid op de Autobahn, namelijk 60 km/u.

    Ten tweede: het probleem ligt niet bij het merk of model van de auto, maar bij de bestuurders. Ik rijd door de week minstens 70 km per dag en zie bestuurders van snelle auto’s die niet eens durven een vrachtwagen in te halen, terwijl ze langzaam een VW inhalen die 90 km/u rijdt met 90,5 km/u. Ook zie ik vaak bestuurders van dure auto’s de boordcomputer gebruiken, met hun mobiel in de hand rijden en plotseling langzaam gaan rijden. Aan de andere kant heb ik bestuurders van genoemde merken en modellen gezien die 140 km/u of meer rijden. Veel mensen willen ook niets weten van het veilig afstand houden tussen auto’s. Ik probeer zelf altijd voldoende afstand te houden, maar er duikt meteen iemand tussen die harder rijdt. Het verbaast me niet dat er zoveel auto’s betrokken zijn bij verkeersongevallen.

    Tegenwoordig is veel geautomatiseerd en kunnen we alles veel sneller regelen dan vroeger, maar we nemen geen rust. Mensen hebben altijd haast. Als je niet de maximaal toegestane snelheid rijdt, dan ben jij de “lul”. Maar diezelfde persoon die dicht achter je rijdt, begint een paar honderd meter verder ineens langzamer te rijden. En vaak zie ik ook dat ze met hun mobiel in de hand rijden. Er bestaat een “verkeersmonster” onder veel bestuurders, en net zoals vampiers die ‘s nachts wakker worden, ontwaakt dat monster in de auto. Wees normaal en rij normaal. Een beetje Zen-rijden voorkomt veel problemen.

    • Allemaal heel mooi om te verwijzen naar 22bis, maar dan vergeet je ook wel dat dat enkel geldt op gewone wegen. Op snelwegen geldt namelijk 21.2
      Die zegt dat tenzij anders aangegeven, je op de autosnelweg NIET trager mag rijden dan 70km/u. Uiteraard wel rekening houdend met omstandigheden.

      Maar een minimumsnelheid in België bestaat dus WEL

  10. Het is een misverstand dat sneller optrekken meer energie kost.
    De kenetische energie is E = ½ m V² om op snelheid te komen.
    Daarin zit geen tijd!

    Het is het ruwe rijden van de betreffende bestuurder, hogere snelheden, veel te laat en te veel moeten remmen.
    Dat geldt met name voor pure brandstof auto’s die geen rem energie terugwinnen en bij het wegrijden hun koppeling moeten laten slippen om de motor in het hogere koppelbereik te krijgen. Ouderwetse techniek, buitengewoon inefficient. Dat geeft extra brandstof gebruik.

    Elektrische en veel hybride auto’s zijn daarin veel efficienter en daarmee kun je dus gewoon optrekken zonder dat dit onzuiniger is.

  11. Marino, les 1 van betere doorstroming: minder snelheidsverschillen. Waarom je Rutte hier de schuld van geeft is ook een groot raadsel, maar het zegt waarschijnlijk veel over hoe weinig je er van snapt.

  12. ik woon al sinds 25 jaar in Zweden maar ben regelmatig in Nederland. Sorry maar wat een gestrest egoïstisch zooitje op de weg hier. er is irritatie omdat mensen dit zelf creëren. ik werd laatst vuil aangekeken omdat ik afstand hield.
    nee je moet aan de kont van je voorganger kunnen snuffelen want misschien perst iemand hem er wel tussen. als iedereen nu even lekker relax gaat doen en elkaar een beetje de ruimte geven en er begrip voor heeft dat Janssen op.een 100km/h weg geen 140 wil rijden komt het helemaal goed.

  13. Verschrikkelijke rijders zeg. Een vrachtwagen kunnen ze niet meer inhalen en na kilometers verder gaan ze eindelijk er voorbij. Hoe maak je de doorstroming slechter. Terug naar 120km anders gaat Nederland helemaal vastlopen. Bedankt Rutte met je onzinnige stikstof. Denk je nou echt dat wij alles oplossen in de wereld terwijl ze ergens anders niks ondernemen? De lucht van daar komt ook hier. En dat noemt zich geleerden of kennis

  14. Helaas heeft Koos Spee en het Nieuwe Rijden een of meerdere generaties chauffeurs gekweekt die niet doorrijden, maar zo snel opschakelen dat de motor ” doodvalt “. En dan heb je weer zo’n lamme kraai voor je rijden. Ik spot ze, monster ze even, en neem dan een Macchiavellisch besluit. Er langs, ook met dubbele streep. Wat ze achter het stuur doen is een raadsel, maar spiegels en richtingaanwijzers hebben ze niet. Waardeloos die slakken…

  15. @topgear redactie

    Ik vind het wel jullie plicht over James Sittrop een melding van te maken. Als iemand die werkt in een computer en telefoon repairshop heb ik ook een plicht melding te maken van radicale uitingen en andere verboden praktijken.

    Voel je niet verantwoordelijk volgens de wet maar als organisatie die die maatschappij wilt helpen veilig te houden. Ik denk altijd zijn het leuze bedreigingen kan het alleen meevallen, maar ga ervanuit dat het geen leuze dreigingen zijn. Daarnaast heeft de politie een cyber afdeling die prima kan onderzoeken wie de man of vrouw is zonder echte naam.

  16. Sinds wanneer is het hier normaal dat er verkapte bedreigingen worden geplaatst zoals die James Sittrop doet?

    Niet ingrijpen staat gelijk aan het ondersteunen van dit soort praktijken. Eigenlijk zou gewoon een aangifte moeten volgen. Maar doe in ieder geval iets.

  17. Het wordt steeds gekker in nederland. Hebben ze allemaal aan hersenspoeling gedaan??
    Als het niet met huizen gaat hebben ze weer wat anders. Mensen die nederlander zijn worden niet meer geaccepteerd. Ik ben het zat en er gebeurd straks iets. Dat houd ik nog geheim.

  18. Wat een onzin weer, elke accu rijder probeert zoveel mogelijk km te maken. Airco en kachel uit radio uit nooit geen verlichting aan overdag laat je niet misleiden door hard optrekken want na 500 meter kun je hem al inhalen. waarom is hard optrekken en daarna de hele boel ophouden een sport hier in Nederland

  19. Helaas zijn veel bestuurders ongeschikt om een motorrijtuig te besturen. Het ontbreekt velen weggebruikers aan de juiste attitude en kennis van de verkeersregels. Niet alleen de verkeersdeelnemers treft hier de schuld maar de overheid is hier ook debet aan. De handhaving in ons land is al jaren weggesanneerd.

  20. Je hoeft vrachtwagenchauffeurs ook niet zo op te hemelen. Er zitten een paar bij die denken dat de hele wereld van hun is.
    Zie ze vaak genoeg vlak voor mij de weg oprijden (niet vanaf een invoegstrook) terwijl er achter mij een zee van ruimte is.
    Zie ze dan denken: zo die wacht maar even, de weg is van ons truckers.

  21. En toch he, ik heb gisteren met een best snelle EV nog ingevoegd op de snelweg met amper 30. Was wel best lastig want niemand laat je ertussen, alsof we allemaal F1 rijden. Zelfs op plekken waar wel een gaatje is gooit men die graag nog even dicht als men vermoedt dat je in wil voegen. Had ik al gezegd dat er file was en ik juist de snelheid van de rechterrijstrook matchte op plekken waar er gaten waren? Iets meer rekening met elkaar houden en het wordt een stuk leuker. Dat geldt voor iedereen. Pas bij invoegen je snelheid aan en als er iemand wil invoegen met aangepaste snelheid, geef dan ruimte. In landen als Italië rijdt men zeker niet beter, maar toch rijdt het daar best ontspannen omdat mensen over het algemeen meer rekening met elkaar lijken te houden.

  22. Algeheel anticiperen wordt niet juist meer geleerd de laatste 20 jaar lijkt het wel. Bloed irritant, invoegen met een “veel” lagere snelheid en dan ook nog verwachten dat het aankomende verkeer een rijbaan opschuift voor jouw. Ik zeg iedere 5 jaar herexamens voor een ieder.

  23. Ik vind het allemaal vrij simpel. Heb je schrik op de snelweg, neem de alternatieve wegen ipv 70 te rijden en iedereen.op te houden. Zelf de truckers rijden sneller. Ik ben voorstander om voor iedereen een 5 jaarlijkse rijvaardigheids test te laten doen. Zo zouden er veel chauffeurs al uit het verkeer gehaald worden.

  24. Met de vrachtwagen heb ik vuistregel: GANG IS ALLES… als we met de vrachtwagen moeten remmen om een auto in te laten voegen klopt er iets niet. Als je gaat invoegen (ook wel een bijzondere verrichting genaamd) moet je altijd je eigen snelheid aanpassen aan het overige verkeer,want die mogen geen hinder van jou actie ondervinden. Hetzelfde als je met de vrachtwagen een auto wilt inhalen omdat diegene met van alles bezig is dan langzamer gaat rijden en dan snel gas geven als de vrachtwagen op de linker baan gaat. Dan moet je gewoon opbokken van de weg en lekker met de fiets of trein gaan.

  25. Wat een polariserend gezeur geef elkaar de ruimte en doe niet zo opgefokt.
    Waarom is dit een ergenis ?
    Haast of krappe planning ?
    Stress is echt gevaarlijk daar ga je eerder van dood.
    Kunnen ons zelf als mensen niet iets minder snel van die aardbol afhelpen ?
    Denk echt na voor dat je je zelf een mening vorm !
    De aarde draait gewoon door met of zonder ons .
    Het is de kunst om er in onze bestaans vorm zo gezond mogelijk van te genieten.

  26. Jezelf ergeren aan mede weggebruikers is onzin. In het verkeer heb je nu eenmaal te maken met verschillende vaardigheden en rijstijlen. Aan jou om je daar allemaal op aan te passen en in te spelen om het veilig en soepel te laten verlopen. Geniet van je fijne auto en laat de kneuzen in het verkeer in hun waarde. Als er dan echt opgetreden moet worden tegen een slak dan is dat aan de verkeerspolitie en niet aan de vele wegpastoors.

  27. Persoonlijk vindt ik iedereen langzaam invoegen en zijn 99% vd auto’s sloom. Maar ja,ik rijd op een Kawasaki H2 . Ook in de winter. Heerlijk.

  28. Als een automobilist besluit om met 70 de snelweg op te willen en er is een inhaalverbod voor vrachtwagens dan mag de vrachtwagen niet een baan opschuiven. Doet hij dit toch en er rijdt een politieauto achter de vrachtwagen dan krijgt hij een boete. Je mag zo en zo niet van baan veranderen voor een invoeger. Die automobilist bekijkt maar wat hij of zij doet maar ik ga geen centimeter opzij

    • En dan krijg je later nog een breakcheck op de koop toe. Scheeld weer keuring op de auto. Zo weet je of jou remmen wel of niet werken.

  29. heb zelf zo een dacia spring aangeschaft en trekt vlot tot 70 erna wat trager maar kruissnelheid best niet boven de 100 als je wat afstand wil afleggen.
    los daarvan.. pretentieloos vervoermiddel voor pretentieloze mensen.. look at the mirror.. velen zijn genoodzaakt om hun ego op te krikken met veel bling bling en pk’s omdat ze in het dagelijkse leven weinig realitetsbesef hebben.
    Ik zou zeggen doe de test.. neem eens een dacia spring voor een dag en je bekijkt de wereld en andere bestuurders anders.. Echt grappig… grtz and enjoy

  30. @ Lois. Minimale snelheid is 60 om de snelweg op te mogen ipv 80. Vind het ook te langzaam maar wel handig als je juiste info geeft

  31. Spijtig van de Inster als afbeelding, dat is me toch een geinig bakkie!?
    Ook heb ik nog nooit een EV rijder betrapt op langzaam optrekken, maargoed…

  32. Minimale snelheid op de snelweg is niet van toepassing in dit verhaal het gaat om de inzicht die je heb in het verkeer.Als het mistig is op de snelweg dan ga je ook niet invoegen met 130 km/per uur zelfde geld voor het invoegen met 70 km/per uur waar het verkeer minimaal 90 rijdt bij normale weer omstandigheden en zonder verkeershinder als je dat niet snapt kan je beter een ander vervoersmiddel middel gaan zoeken aangezien je vroeg of laat je zelf in de kreukels werkt of die van een ander.En ja rij zowat dagelijks op de snelweg en vraag me elke keer af waar sommige mensen hun rij bewijs hebben gehaald man man.

  33. Maar ik snap de vrachtwagenchauffeurs ook niet dat op een weg van 50 km/h ze de linker rijstrook nemen als het net groen is en de auto’s al rijden. Dan moeten ze er net weer ff tussen omdat het 1 baan word. Schieten ze ook niks mee op.

  34. Rij potverdikkie gewoon door, met rijles heb je geleerd tempo maken Dan invoegen. Nieuwe rijden slaat nergens op, je red het klimaat echt niet, je zorgt alleen maar voor meer files …

  35. Als vrachtwagenchauffeur kan ik inderdaad onderschrijven dat steeds meer mensen niet adequaat rijden op de weg.
    Nul inzicht, nul besef van de omgeving, nul inschattingsvermogen.

    Hoe vaak zie ik ze invoegen met 75 of 70?!
    Zeker nu veel vrachtwagens adaptief cruise control hebben, is dat ronduit irritant! De computer remt dan snoeihard af, omdat zo’n @#€% hun karretje er zomaar voor gooit.

    Vergeet niet dat er recent in twee ongevallen, twee keer een vrachtwagenchauffeur werd vermorzeld door schuivende lading.

    De oorzaak laat zich raden…

  36. Damon zegt letterlijk dat het de mensen in de auto’s zijn. Hoe moeilijk is lezen?!

    Daarnaast klopt het ook gewoon. Clarkson zei het al. Mensen die zo’n auto kopen, kopen die auto niet omdat het een leuke auto is. Voor hetzelfde geld zijn er veel leukere alternatieven. Als je een auto niet koopt omdat die leuk is, heb je waarschijnlijk niet veel met auto’s. Als je weinig met auto’s hebt, ben je waarschijnlijk ook geen goede bestuurder.

  37. Goed stuk! Toevallig net een broccoli weggegooid.
    Heel herkenbaar ook die sukkels van allerlei merken pluimage die veel te langzaam invoegen. Super irritant ook als je erachter zit en ook nog wil invoegen.
    Als ik op de snelweg rij ga ik nooit een baan naar links om een slome invoeger ruimte te geven. Wie heeft dat ooit verzonnen?

  38. Het gaat niet om de auto maar om het inzicht en de rijvaardigheden van de bestuurder. Ik rijd sinds een aantal maanden elektrisch. Ik verwachtte dat ik het sportief optrekken kon vergeten. Maar inderdaad is het acceleratie vermogen groot. Wel zo prettig bv op Duitse snelwegen etc. Wel rijden er veel mensen rond die verontwaardigd zijn als ze hun voet een fractie van het gaspedaal moet halen of dat zelfs alleen maar denken. Laten we vooral tolerant zijn. Niet iedereen heeft evenveel ervaring of inzicht om te anticiperen. Ik probeer altijd te voorkomen om me te ergeren. Desnoods rijd ik liever even langzamer. Dan iemand op te jagen of mezelf op te laten jagen. Daar breng je alleen de boel mee in gevaar. Gewoon lekker relaxed blijven is mijn motto.

  39. In België valt er niet te discussiëren over de snelheid op de snelweg, hier is de minimumsnelheid gewoon 70. Maar dat is sowieso nog te laag, want vrachtwagens moeten dan afremmen en, zoals wij het op z’n Vlaams zeggen, dan die taffelaar inhalen.

  40. Even een terugkoppeling naar Damon, Damon dit berichtje van je is de meest belachelijke opmerking dat ik lees. Het zijn niet de auto’s en de diverse merken dat je opnoemt ( kinderachtig) maar de mensen die het voertuig besturen. Gelukkig hebben wij niet allemaal dezelfde smaak, dan zou de wereld saai zijn.

  41. wat ‘n lul verhaal zeg, over z’n broccoli die je weg kunt gooien.
    ga ‘ns leren om ‘n echt verhaal te schrijven en kom dan terug met ‘n serieus verhaal, en eerder liever nooit meer !!

  42. Grappig dat rijeigenschappen toe gekend worden aan een auto merk. Als je echt gevaarlijke rijders zoekt dan moet je kijken naar BMW, Mercedes en Porsche. Want de statieken laat zien dat daar de meeste slachtoffers mee gemaakt worden.
    Wat Dacia betreft, er is geen bepaalde Dacia rijder gewoon omdat er miljoenen van rond rijden. En dat zijn meestal gewone mensen die een vervoermiddel nodig hebben zonder status of andere poespas.
    Nuchtere auto rijders dus.

  43. Er geldt helenaal geen minimumsnelheid op de snelweg, er geldt alleen een toelatingssnelheid of minimumconstructiesnelheid voor je voertuig en die is 60km/uur. Dat je het overige verkeer niet in gevaar mag brengen door met een te groot snelheidsverschil in te voegen, staat natuurlijk buiten kijf.

  44. @Bert. Als je dan gaat googlen…doe het dan goed en vertel geen nonsens. Ik mag zelfs 10km/h rijden op de snelweg….zolang ik maar niemand hinder. Er is namelijk geen wettelijk minimum. Er is enkel een constructief minimum van 60km/h wat inhoud dat jouw voertuig minimaal 60km/h moet kunnen rijden om de snelweg op te mogen!

  45. Ik rij elke dag een paar honderd km voor mijn werk.
    De soort mensen in de ignis of Dacia zijn 9van de 10 keer een gevaar op de weg.
    Afsnijden,haaientanden niet zien,veel te langzaam rijden en nog vele anderen fouten.

  46. Er zijn ook veel mensen op de weg die doodleuk 60 rijden waar je 80 mag, vooral op wegen waar je niet mag (of kunt) inhalen. Niet tegen de regels, wel bloed irritant..

  47. De minimumsnelheid op de snelweg is geen 80 km/u. Die is 60 km/u. Als je de regels niet kent kun je altijd googelen. En niet reageren.

  48. Het is een zeer terecht artikel. Wie zegt dat de schrijver zich daarvoor moet schamen en over welke soort hij het heeft behoort mogelijk zelf bij dat soort wat hij bedoelt. Elke rit die ik op de grote weg maak wordt ik bijna bij elke invoegstrook gesneden door iemand die met lage snelheid de weg op komt en mij snijdt terwijl ik op cruise control zit met de toegestane maximum snelheid. Als ik dan toeter zitten ze nog te schelden ook. Wie leert er nog dat je je snelheid moet aanpassen en voorrang moet geven met invoegen aan wat er op de rechter rijstrook rijdt.

  49. Dezelfde soort mensen? Die reactie zegt veel over diegene dit dat schreef. Dat zijn namelijk dat ‘soort mensen’. Welke dan precies? Denk dan even door als je dat tenmiste kunt dan heb je het antwoord.

  50. Met 70 invoegen is hoe dan ook levensgevaarlijk, de minimumsnelheid is immers 80 op een snelweg!
    Vrachtwagens rijden minimaal 90 en overig verkeer minimaal 100.

  51. Dat ligt gewoon aan de mensen die erin zitten. De mensen die in een Dacia Spring of een Hyundai Inster zitten zijn dezelfde soort als in een Dacia Sandero, Suzuki Ignis, Toyota Yaris, of daarvoor in een Nissan Note of Renault Modus. Grijs, behoudend en met de handen op kwart voor drie op het stuur, wat ze zo strak vasthouden dan de knuisten wit worden.

    Voor de mensen weer boos worden: niet elke Nissan Note heeft zo’n levensgevaarlijke chauffeur, maar ik denk dat we allemaal het type wel herkennen.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear