Elk jaar bereidt Michelin zich nauwgezet voor op de uitputtingsslag die Le Mans heet. Het doel: excelleren.
Banden zijn alles op Le Mans. Ze zijn bepalend voor de grip en de snelheden waarmee gereden kan worden, maar ook voor de afstanden die kunnen worden afgelegd. Met andere woorden: in de 24 uur durende strijd tussen de beste teams en coureurs ter wereld kunnen banden het verschil maken tussen winnen of verliezen. Michelin weet dit, en doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de helden van Le Mans het uiterste uit hun bolides kunnen halen.
2014 markeerde voor Michelin het zestiende Le Mans-succes op rij sinds 1998. In de LMP1 kozen zowel Porsche, Audi als Toyota voor de expertise van Michelin. De banden voor die klasse dienen aan ogenschijnlijk onmogelijke eisen te voldoen: ze moeten topsnelheden van meer dan 300 km/u aan kunnen, en ze moeten afstanden van meer dan 700 kilometer kunnen afleggen tegen een gemiddelde snelheid van 220 km/u. Ze moeten voorspelbaar en dus consistent presteren, en zoals altijd moet veiligheid voorop staan. Dit is wat Michelin Total Performance behelst.
Je begrijpt: voor Michelin duurt Le Mans geen 24 uur, maar 365 dagen. ‘Zodra de auto’s over de finish komen, analyseren we de banden en denken we al na over mogelijke verbeteringen voor de volgende race’, zegt Serge Grisin, manager van Michelins autosportafdeling. ‘Prototype-banden worden getest in de herfst, goedgekeurd aan het begin van het nieuwe jaar en toegeschreven aan de teams in de openingsraces van het seizoen.’
Zo kwam het dat Audi dit jaar wederom Le Mans op haar naam schreef met een eerste en tweede plaats overall. Ook in de twee GTE-klassen behaalden auto’s met Michelin-banden de hoogste podiumplaatsen. Het gevolg van deze prachtige prestatie? Nog meer kennis en ervaring voor Michelin; kennis en ervaring die regelrecht wordt verwerkt in de banden onder jouw auto.
Meer weten? Ga naar topgear.nl/michelin, waar je verschillende video's kunt bekijken over de strijd op Le Mans en meer.