
Bij verjaardagfeestjes krijgen we nog weleens de vraag welk automerk mensen nou moeten kopen. Dan willen ze graag een *vul hier een onbetrouwbare auto in* kopen en vragen ze ons of deze betrouwbaar is. Meestal adviseren we dan iets jongers en Japans. Dit advies wordt 90 procent van de tijd genegeerd, maar we krijgen alsnog de schuld als er een miskoop wordt gedaan. Wijsheid komt met de jaren, want een oudere groep kopers zou ons advies wel opvolgen.
Het blijkt dat de kopers van het betrouwbaarste automerk aan de oudere kant zijn. We hebben het in dit geval over Lexus, het luxemerk van Toyota. Het is altijd een beetje een rare obsessie van automerken om zoveel mogelijk jonge klanten te hebben. Bij S&P Logistics gingen ze eens onderzoeken hoe oud en hoe rijk de klanten van de luxemerken zoals BMW, Lexus en Mercedes zijn. En wat blijkt? Bij Lexus zijn de kopers het oudst en het armst. Het is allemaal relatief, natuurlijk.
Wat is de gemiddelde leeftijd van de Lexus-klant dan?
De gemiddelde Lexus-eigenaar is 57,6 jaar oud. Met dit soort gemiddeldes moeten we altijd op het hart drukken dat het altijd hoog ligt. Tot en met 18 jaar telt nooit mee en mensen kunnen vaak op latere leeftijd pas een nieuwe auto kopen. Dus tja, als de ondergrens zo’n 30-35 jaar is, is de gemiddelde leeftijd nooit echt laag.
Toch zijn Lexus-klanten ouder dan die van de concurrentie. De gemiddelde BMW-klant is 54,3 jaar oud, bij Mercedes ligt dat op 55,7. Het gemiddelde in dit segment is ongeveer 54 jaar. Ook qua inkomen is er verschil: bij Lexus verdient 47 procent van de klanten minder dan 150.000 euro per jaar. Bij BMW verdient 65 procent juist méér dan dat bedrag. Maar goed, Lexus-rijders hoeven dan weer zoveel geld opzij te zetten voor peperduur onderhoud of onvoorziene reparaties.
Andere opvallende dingen
Wat ook opvalt, is dat Lexus enorm veel middelgrote auto’s verkoopt. Bij Mercedes en BMW is bijna de helft een compacte auto (denk aan de 2-serie of X2 en CLA of GLB bijvoorbeeld) en ze verkopen auto’s in het hoge segment (dus 7-serie of X7 en S-klasse of GLS). Lexus is in het onder- en topsegment minder vertegenwoordigd, maar juist wel in het middensegment: 66,5 procent van de verkochte Lexussen is een middelgroot model.
Kortom, ze verkopen enorm veel exemplaren van modellen als de ES en RX. Tenslotte de verdeling tussen geslacht man en vrouw. Daarbij is opvallend dat bij de verdeling man-vrouw bijna gelijk is, terwijl bij de andere merken ongeveer 60 vrouw man is en 40 procent vrouw. Met name bij BMW zijn er nog veel mannelijke klanten (61,3 procent), Mercedes zit er een beetje tussenin (56,1 procent).
Lees ook: De verstandigste auto ter wereld is nu nog beter geworden
Bij Lexus zullen ze er niet wakker van liggen. Integendeel. Het luxemerk van Toyota verkocht wereldwijd 851.214 auto’s. In Nederland wil het nog niet vlotten met Lexus: er werden er slechts 1.068 exemplaren van alle modellen bij elkaar verkocht in 2024. Dit jaar staat de teller op 383. Dat is gek, want de betrouwbaarheidsstatistieken laten zien dat het merk juist heel erg betrouwbaar is. Kennelijk is dat geen doorslaggevende factor, ondanks dat mensen dat wel altijd zeggen op verjaardagsfeestjes.
Ik rij sinds 7 maanden een LBX maar heb er al twee keer mogen laten starten. Lege accu!
De redenen, een te kleine accu, te veel systemen die continue energie vragen, accu wordt niet gevoed door de 48 volt accu. Bij diverse revieuws kom je dit probleem tegen. Had dit niet verwacht van een Lexus! Vooral omdat het wel een geweldige auto is om mee te rijden.
Ik heb in 2013 een CT200h gekocht (toen dus 2 jr. oud.. Wil nu volgend jaar een LBX kopen – liefst ook weer 2 jaar oud..
Heb kortgeleden proefritten gemaakt in BMW M1 en MERC. A180: beide ook LuxeMerken..
Maar qua rijden – niet per se heel snel – wint de Lexus het…
In januari 2025 is mijn Lexus LBX geleverd , ik heb er nu bijna 4000 kilometers mee gereden en ik ben enorm tevreden vooral het verbruik hij is zeer zuinig en ook zeer comfortabel
Ik rij nu een jaar Lexus CT, mede op aanraden van mijn kinderen ( verwen jezelf een keer pa) en het is fantastisch. Ik heb veel Volvo gereden en ook prima maar dit us het summum. Ik ben 76 en hoop nog jaren te kunnen genieten van een heerlijke auto.
Tikfoutje. Laatste woord moet zijn: MIJ
Tikfoutje, moet zijn:
Maar goed, Lexus-rijders hoeven dan weer NIET zoveel geld opzij te zetten voor peperduur onderhoud of onvoorziene reparaties.
In NL hebben Japanse merken geen status. En… Niet alle Japanners smoelen zo lekker als de duitsers vind ik, en ik vermoed velen met mijn. Mazda en toch zeker ook Lexus daargelaten trouwens.