We zijn dol op recyclen. En dan niet op het soort waarbij je je bedorven kwarkbakjes twee weken lang in een grote plastic zak in de bijkeuken laat hangen. Of het recyclen van designs. We doelen op het langer gebruiken van oudere spullen. Zeker als het oude spul een 8,3-liter dieselmotor heeft. Milieubewust bezig zijn voelt goed.

Een legertruck als camper?

De Dragon Wagon Camper is recyclen in optima forma. De cabine komt van een Heavy Expanded Mobility Tactical Truck (HEMTT). In de volksmond ook vaak ‘Dragon Wagon’ genoemd. De 20.000 kilo wegende truck rolde in de jaren ’80 uit de Oshkosh-fabriek en diende in het Amerikaanse leger. Rond dezelfde periode zette het leger ook de BMY M932A2 in. Deze zeswieler doneerde zijn chassis en de motor aan het project.

Het slakkenhuis bovenop de reus liet zich ooit rondtrekken door een oud stel in een waarschijnlijk al even bejaarde Chevy; het is eigenlijk een Fleetwood-caravan. Ook uit de jaren ’80. Slickness Industries voegde de onderdelen samen tot dit nergens voor terugdeinzende geheel.

Gefossiliseerde dino’s recyclen doet de Dragon Wagon Camper als geen ander. De zes-in-lijn-diesel van Cummins verbruikt 40 liter op de 100 kilometer. Alle zes gigantische 47-inch banden krijgen aandrijving door een automaat met vijf versnellingen. Een legertruck als camper is – op het verbruik na – niet eens zo’n slecht idee.

Het apparaat is ontworpen om in de meest barre omstandigheden te functioneren. Met de Dragon Wagon kun je zelfs op het puntje van de Vesuvius kamperen, als je van verassingen houdt. En het Amerikaanse leger koopt alles per duizend, zoniet per miljoen in: onbeperkt onderdelen dus. Of ga je toch voor de Winnebago met 900 pk?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear