Auto’s worden tegenwoordig duurder en duurder. Er is geen ontkomen aan. Dit zorgt er ook voor dat gebruikte auto’s ook duur blijven. Dan zijn auto’s ook nog heel erg duur in het gebruik. En toch zijn er nog zat auto’s die je in Nederland voor weinig kunt oppikken die erg leuk zijn om te rijden. We kijken ook een beetje naar de kosten om het rijdend te houden. Dit om te voorkomen dat het lijstje met leukste auto’s voor 5.000 euro vol staat met oude limo’s en SUV’s.

We dachten dat er maar vier of vijf auto’s waren, maar na wat heftig debatteren op de redactie kwamen we op een aanzienlijk langere lijst uit. Want er zijn voldoende auto’s die ideaal zijn ‘voor erbij’. Auto’s die je voor een bescheiden bedrag koopt, voor weinig geld kunt onderhouden en niet al te veel verbruiken. Tegelijkertijd zijn ze leuk genoeg om in het weekend te pakken voor een roadtrip (naar Luxemburg, verder moet je niet willen gaan).

Fiat Panda 100 HP

De instapper als je zoekt naar betaalbare lol. De Fiat Panda van de tweede generatie was over het algemeen een verstandige en praktische basisauto. De motor is de 1.4 liter uit de Punto, maar dan met 5 pk meer waardoor je precies op 100 pk uitkomt. Daarnaast kreeg de 100 HP een straffer chassis, schijfremmen rondom, 15 inch velgjes en dikke bumpertjes. Uiteindelijk haalt ie maar 185 km/u, maar een langzame auto snel rijden is leuker dan andersom.

Fiat Panda 100HP (169) grijs (2006) zijkant rechts schuin door bocht rijdend - leukste auto's 5.000 euro

Het grote voordeel van de Panda 100HP is dat het echt een leuk rijdende sportieve auto is. De motor maakt graag toeren, de zesbak moet je geregeld gebruiken en je smijt hem door de bochten. Op de Autobahn word je er gek van, maar op B-wegen is het erg leuk. Het belangrijkste is dat het verbruik laag is, de motorrijtuigenbelasting is een schijntje en de verzekering is laag. Voor 5.000 euro vind je best frisse exemplaren.

Nissan Micra 160SR

Een sportieve Nissan Micra zien we in Europa bijna niet. Voorheen bleven die voorbehouden aan de Japanse markt. Maar de 160SR kwam daadwerkelijk naar Nederland. Helaas betekent de naam niet dat er 160 pk in zit, maar dat de motor een 1,6-liter is. Deze levert 110 pk, wat nét voldoende is om een beetje gang erin te houden. Sla wel het dessert over, want dat heeft negatief effect op de acceleratie.

Nissan Micra 160 SR (K12) rood (2006) voorkant rechts schuin door bocht

Onder de 5 mille kun je diverse exemplaren vinden. De vijfdeurs is praktischer, maar die driedeurs ziet er echt guitig uit. Het is een beetje als een Mini, maar dan zonder de vele garagebezoekjes.  Het schakelt heel erg goed, het stuurt wel grappig. Grootste nadeel is dat de standaardstoelen geen steun bieden en je zit alsnog iets te hoog.

Smart Roadster

Er zijn weinig auto’s die fun en lage kosten zo goed combineren als een Smart. Het mooie is, dat is met de Roadster ook het geval. De auto maakt namelijk gebruikelijk van een hele hoop onderdelen van de reguliere Smarts. Natuurlijk, hij is wat lager, breder en langer, maar qua techniek maken ze gebruik van dezelfde onderdelen. Omdat de Roadster erg licht is, is het verbruik ook laag.

Smart Roadster 82 rood (2003) zijkant schuin achter rijdend door bocht - leukste auto's 5.000 euro

Maar dit is absoluut geen 206 CC qua wegligging. De Smart heeft namelijk achterwielaandrijving, een laag gewicht en uitstekende gewichtsverdeling. Nadelen zijn er ook: die transmissie is niet denderend en een handbak was niet mogelijk. Aan de andere kant zal de kunststof carrosserie niet roesten. En ja, die bak en motor gaat nog weleens kapot, maar revisie is verrassend betaalbaar.

Ford Fiesta ST

Een klassieke hot hatch. Dat houdt in een uitstekend chassis, dikke bumpers en hele grote motor. De Fiesta ST is precies dat. De motor is namelijk de 2,0-liter viercilinder uit de Ford Mondeo. Voor de feestelijke gelegenheid kreeg de Fiesta er 5 pk bij, waardoor het totaal op 150 pk uitkomt. Op papier lijkt de Fiesta niet echt snel, maar op asfalt is ie dat wel. Die motor hangt heerlijk aan het gas. Als je vanuit een GTI met turbomotor komt, weet je precies wat je mist.

Ford Fiesta ST rood (2005) zijkant rechtsachter schuin rijdend door bocht

Sowieso omdat je met een luchtfilter en uitlaat nog meer kabaal kan maken. Bij Ford in Engeland kon je een setje van Mountune bij de dealer kopen, waardoor deze 180 pk leverde. Maar bij de Fiesta gaat het ook om het sturen, schakelen en de balans in het chassis. Er zijn eigenlijk maar drie nadelen. Ze zijn lastig te vinden, kunnen erg hard roesten en zijn niet heel zuinig.

Mitsubishi Colt CZT

Er staat gewoon een Nederlands product in dit lijstje, want de Colt is gebouwd in Born. De Colt CZT is de snelste versie, gebaseerd op de driedeurs Colt die er aanzienlijk beter uitziet dan de vijfdeurs. De gewone 1.5 is leuk, maar de 1.5 turbo maakt er een ouderwets lekker bommetje van. De Colt is niet een denderende auto en dan is het juist leuk dat ie zo snel is. Niemand verwacht het ook.

Mitsubishi Colt CZT (J50) rood (2007) zijkant links schuin rijdend door bocht - leukste auto's 5.000 euro

De motor is een relatief bescheiden 1,5-liter met een turbo. Dit is echter geen downsize motortje, je moet een beetje trappen om het maximale eruit te halen en dat is juist erg leuk. Het is de 4G15, enigszins gelieerd aan de dikke 4G63 die we kennen uit de Mitsubishi Evo-modellen. Dit betekent dat je ze uitstekend kan kietelen. In Engeland zie je projecten voorbijkomen met 300 pk. Met recht een leuke sleeper dus.

Mini Cooper S (R53)

Voor dit geld kom je diverse snelle Mini’s tegen. Een Mini Cooper S is altijd hilarisch, maar je moet goed uitkijken. Voor 5.000 euro kun je het beste de netste Cooper kopen. Ga je voor een Cooper S, sla dan de R56 over en ga voor de voorganger. Die is ouder en dorstiger, maar ook iets minder onbetrouwbaar en nóg leuker om in te rijden. In dit overzicht is het veruit de snelste. Qua onderhoud moet je alsnog wel de portemonnee trekken, maar zo erg als zijn opvolger is het niet.

Mini Cooper S (R53) grijs (2001) zijkant rechts schuin

Maar de Mini is het waard. De 1.6 Chrysler-motor met supercharger is een unieke beleving. De wegligging is hilarisch, zó moet een auto insturen. Wat je trouwens aan onderhoud kwijt bent, win je met beperkte afschrijving. Goede Mini’s blijven geld waard. Voor 5 mille zijn ze te vinden. Wees niet bang voor kilometers, maar kijk vooral naar het uitgevoerde onderhoud.

Suzuki Swift Sport

Als het gaat om goedkoop te rijden en goedkoop in onderhoud, dan is dit de beste koop die je maar kunt doen. De Suzuki Swift Sport biedt eigenlijk alleen maar voordelen. Voor 5.000 euro kun je diverse exemplaren uitkiezen. Tip: ga voor een zo origineel mogelijke. Die zien er ook al goed uit met die 16 inch wielen, diepere voorbumper en Duplex-uitlaat aan de achterzijde. Uiteraard ontbreekt een grote dakspoiler ook niet. Het zijn niet alleen de looks de ‘m leuk maken.

Suzuki Swift Sport rood (2007) voorzijde rijdend door bocht

De 1,6-liter motor is levendig en dankzij de korte versnellingen van de heerlijk schakelende bak, is het een genoegen om hem in het goede toerengebied te houden. De wegligging is vermakelijk, maar niet onverantwoord. Het interieur is op zich prima. Je zit op Recaro’s (da’s goed), maar wel wat hoog (da’s minder). Het interieur is verder sowieso niet spannend, maar dat maakt niet uit. Groot pluspunten: je vindt ze overal, ze zijn betaalbaar en betrouwbaar.

Renault Twingo RS

Het is heel erg lastig om een sportieve auto te maken die goedkoop is. Veel attributen die een auto sportief maken, zijn kostbaar. Toch is het de Renault Twingo gelukt om de essentie van een sportief rijdende auto. De 1.6 zestienklepper is afkomstig uit de Clio, maar wel behoorlijk aangepast. Het dubbelnokkertje levert 133 pk helemaal bovenin het toerengebied. Je moet de motor ‘aan de kook’ houden voor maximale prestaties.

Renault Twingo Renault Sport 133 rood (2009) zijkant schuin achter rijdend door bocht

Dan nog vallen die prestaties best mee, want 133 pk blijft 133 pk. Maar de sensatie in de bochten is briljant. Een Cup-versie is helemaal geweldig, maar lastig te vinden in het budget. Het is sowieso lastig, want de meeste Twingo RS-en zitten boven de 5.000 euro en de reden is ook wel duidelijk, dus je moet genoegen met een exemplaar met veel kilometers. Qua betrouwbaarheid zijn ze overigens best oké, wat er niet op zit kan ook niet kapot natuurlijk.

Toyota MR2

Als het puur op rijden en kosten aankomt, is de Toyota MR2 onverslaanbaar. De derde generatie is zeker niet de snelste MR2 (integendeel), maar wel de leukste. Er is niet heel erg veel keuze. Beter gezegd, je zit onderaan, dus met hoge kilometerstanden. Maar ja, het is een Toyota dus die moeten het wel aankunnen. In vergelijking met de MX-5 is de Mazda de betere allrounder, maar de MR-2 de leukere sportwagen.

Toyota MR2 grijs zijkant rechts door de bocht rijdend - leukste auto's 5.000 euro

De MR-2 heeft de motor in het midden liggen, wat ‘m iets exotischer maakt. De wegligging is echt uit de kunst, het leuke is dat je ze bij lage snelheden dwars kunt krijgen. Monteer dus niet te grote wielen en ga ‘m ook niet te veel verlagen, daar wordt ie ‘te goed’ van. Nadeeltje is dat ze niet erg praktisch zijn en je goed moet zoeken om er eentje onder de 5.000 te scoren.

Moet je niet toch de Mazda MX-5 (NB) kopen?

Miata is always the answer. De Mazda MX-5 is bijna altijd de standaardkeuze als je een leuke funauto zoekt voor erbij. In het budget kun je het beste op zoek gaan naar een 1.6i met vijfbak. Dat is niet de meest sprankelende combinatie. Deze hebben slechts 110 pk. Maar staar je niet blind op dat vermogen. Zelfs 110 pk is voldoende om fun te hebben, zeker met achterwielaandrijving, een handbak en een laag gewicht.

Mazda MX-5 (NB) grijs (2001) door bocht rechts schuin rijdend - leukste auto's 5.000 euro - leukste auto's 5.000 euro

Oh ja, het dakje kan ook nog eens open. Daarmee is het misschien wel de beste funauto voor minder dan 5.000 euro die je kunt kopen. Temeer omdat de MX-5 erg betrouwbaar is, mits je het onderhoud goed bijhoudt. Helaas zijn er zat mensen die denken dat naar de KwikFit brengen voor de APK gelijk staat aan onderhoud en dat is niet het geval. Ook even opletten: MX-5’s kunnen erg roesten, dus controleer of dat een issue is.

Wat is de leukste auto’s onder de 5.000 euro?

En welke moet je dan kiezen? Waarschijnlijk toch de Mazda MX-5. Want een cabrio, achterwielaandrijving, betrouwbaar, goed te vinden, weinig afschrijving en waardevastheid. Maar het mooie is dat je ook met een beperkt budget veel kanten op kunt voor een leuke hobbyauto. Voor de MR-2 en de Mini moet je aan ‘de onderkant van het aanbod’ shoppen en dat is niet altijd verstandig. Dus als je per se geen MX-5 wenst, koop een Swift Sport.

8 reacties op “Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)”

  1. We hebben 2 van deze fun auto’s. Een Fiat Panda 100 HP en een Mazda MC – 5 NB. 2 super betrouwbare auto’s met een hoge fun factor. Ook wat verbruik betreft. De Mazda komt alleen s’zomers buiten en de panda is ons dagelijks vervoermiddel.

  2. Heb drie Smart roadsters.
    Alle drie coupé’s.
    Die hebben meer laadruimte(s).
    (Ook een frunk, inderdaad).
    Twee van de drie zijn Brabus versies.
    Fun gegarandeerd.
    …ook aan de pomp.
    Maar niet voor je verzekeringsadviseur en de belastingdienst.
    Ik rijd ze dagelijks.
    En in de winter hoeft er maar eentje winterbanden.

  3. Als vervangende auto eens de door Savali getunede Panda 100HP met waterinjectie meegekregen.
    Lachen van begin tot eind.
    Wel even rekening houden met de (beperkte) wegligging.

  4. Ik rijd al zes jaar zonder problemen met mijn slk200 Special Edition uit 2004 . 2000km per maand naar mijn werk. En in het weekend uieraard ook om lekker te cruisen. In 2019 gekocht voor 6200€. Betrouwbaarste Roadster ever…

  5. Ik heb een mini r50 met de sterke (oude) bmw motor.
    Er word gezegd dat het onderhoud hoog is…? Nou niet. Onderdelen te over. En niet ieder onderdeel hoeft nieuw te zijn. Het is een Fantastische auto. De rijeigenschappen zijn geweldig. Ik heb niet het standaard onderstel geloof ik, maar die zijn er veel. Oh ja, tip: onderhoud voor reparaties kan ook bij een goede sloperij of autodemontage bedrijf. Hoeft niet bij de officiële dealer… En mijn mini rijdt 1 op 14,5 /15. Hoe hard ik ‘m ook geregeld intrap met de wijzer naar 6000 toeren (max 8000, maar gezien de leeftijd en kilometrage 290.000km niet aan te raden).

  6. Nummer 10: De MGF of MG TF. Zat te vinden onder de €5000 en een superieur gooi- en smijt apparaat.
    Laat je niet weerhouden door die eeuwige koppakking-fabels. Als die eenmaal gedaan is, en dat zijn ze nu wel zo’n beetje allemaal, blijven ze goed.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear