De Lexus GS F heeft geen regeneratief remsysteem en ook van een dubbele koppeling heeft ie nog nooit gehoord. BMW’s vorige M3, die werd gelanceerd in 2007, was aanzienlijk moderner dan deze auto. En dat was ook de reden dat collega Chris Harris zo graag in de auto reed.
Slecht nieuws voor Chris, want de GS wordt in Nederland vervangen door de voorwielaangedreven Lexus ES, die (voorlopig?) enkel in een 300h-uitvoering komt. Geen analoge en ouderwetse beleving voor Lexus’ nieuwe sedan, maar de volledige iPad-ervaring.
Niet erg, natuurlijk. Want ook Lexus moet met z’n tijd mee. De Lexus ES 300h komt met een 2,5-liter viercilinder die hulp krijgt van een elektromotor. Het systeemvermogen komt neer op 218 pk. Met een thermisch rendement van 41 procent is het een van de meest efficiënte motoren in een productieauto.
Binnenin krijg je een Mark Levinson-audiossyteem met zeventien speakers en buiten kun je kiezen uit twaalf kleuren. De luchthapper op de zijkant van de bumper ziet eruit als zeer net aangebrachte saus op een hotdog. Weet je dat ook weer.
De Lexus ES staat op het nieuwe GA-K-platform en dat belooft net zo stijf te zijn als het platform (GA-L) van de LS. In de F Sport Line kun je kiezen voor Adaptive Variable Suspension, wat je ook hebt in de Lexus LS. In het laatste kwartaal van 2018 staat de Lexus ES 300h bij de dealers. De prijs volgt nog.
Reacties