
Het is raar om te zeggen, maar eigenlijk is Toyota een van de weinige merken die nog echt auto’s voor de liefhebber maakt. De GR Yaris is de enige rallyauto voor de consument en de GR 86 een zeldzame achterwielaangedreven sportcoupé. En dan is er de Lexus IS 500, een middelgrote sedan met enorme motor. Gewoon omdat het kan. Mercedes probeerde mensen in een viercilinder te krijgen (niet met succes), terwijl Lexus een V8 aanbiedt. Van die Lexus IS 500 is nu een nieuwe Climax Edition.
Soms kunnen die Japanners bijzondere namen bedenken en de Climax Edition is er eentje van. Het lijkt erop dat een van de laatste modellen gaat zijn, ondanks dat ze dat niet bevestigen. De IS is al wat ouder en het einde van de productie komt dus in zicht. Niet alleen van deze generatie IS, maar de IS in het algemeen. De huidige IS is van de vijfde generatie, wat in feite een doorontwikkeling is van de vierde generatie.
Ouderwets is soms ook gewoon beter
Vanwege de leeftijd zie je enorm veel verouderde elementen in de auto. En weet je, eigenlijk vinden we dat best leuk. Zo krijg je op het instrumentarium de melding ‘IS 500 Climax Edition’ in een korrelig beeld, zodat je weet wat je rijdt. Of wat te denken van de badge in de middenconsole, dat er gewoon opgeplakt lijkt te zijn. En er is een analoog klokje en zoals jullie weten is een analoge klok cooler dan een digitale.

Het grootste anachronisme is natuurlijk die motor. Die is écht niet meer van deze tijd, maar juist daardoor zo gaaf. Het is een geheel atmosferische 5,0-liter V8 met 477 pk. Daarmee is ie niet zo snel als een BMW M3 met zescilinder of een Mercedes-AMG C 63 met viercilinder. Maar dat maakt ook niet uit, want de V8 klinkt beter, draait meer toeren en heeft een betere gaspedaalrespons.
Verdere kenmerken Lexus IS 500 Climax Edition
Van de Climax Edition gaat Lexus er 500 bouwen en ze zijn allemaal bedoeld voor de thuismarkt. Je kunt ze herkennen aan de kleur Neutrino Grey. Volgens Lexus drukt het ‘een wereld van sportief en snel rijden uit’. Ah, wat zijn Japanse persberichten toch heerlijk poëtisch. Verder zijn er speciale wielen van de Japanse tak van BBS, het zijn gesmede items die een stuk lichter moeten zijn dan de standaard Enkei-velgen. Achter die wielen prijken Brembo-remklauwen met schijven met een diameter van 380 mm.
Het interieur is ook speciaal. Naast de badge en welkomstboodschap die verklapt welke auto je rijdt, krijg je een interieur dat is bekleed met rood leer en zwart alcantara. Het heet alleen geen leer, maar ‘LTex’ en ‘Ultrasuede’. Volgens Lexus moet er een gevoel van opwinding opborrelen bij het starten van de auto. Wellicht dat juist daarom stoelventilatie standaard is op de IS 500 Climax Edition. De auto komt niet naar Nederland, maar hopelijk is er een fan die er eentje over een paar jaar importeert.
Ik rijd nu 3 maanden een Lexus IS 300H van 13 jaar oud. Qua model (ik weet smaken verschillen) vind ik hem tijdloos en mooier dan de concurrentie daar waar ik zelf een Audi a4, bmw 3serie, Volvo s60 heb gereden. Qua performance zal hij het wellicht het afleggen maar wat betreft het rijgedrag en comfort steekt hij er voor mij met wiel en kasten boven uit. Het rijden is elke keer weer een genot er is nog geen kraakje of piepje in het interieur of elders te ontdekken. Mijn voet is nog vrij zwaar als ik rijd aangezien de auto uitnodigt om sportief te rijden, hij een lage zit (oudjes zitten liever wat hoger wat de lage nieuw verkopen in NL kan verklaren) oogt zeer sportief, en is dat ook al moet ik bekennen dat ik wel even moest wennen aan het gasrespons waar de motor eerst gaat brullen voor dat je vooruit schiet al is dat in de sport stand gelukkig wel een stuk minder. Zelfs als ik rustig aan wil rijden zit ik zo maar ongemerkt boven de limieten maar denk dat dat er nog wel uitgaat als ik er nog wat langer in rijd.
Zie mezelf voorlopig hier nog heel wat km in maken en echt nog niet in wat anders rijden
Smaken verschillen gelukkig, ik vind Lexus echt verschrikkelijk vorm gegeven.Niet voor niets dat ze in Amerika zo gewild zijn.Technisch gezien niks op aan te merken en ook de bouwkwaliteit is top.