In zo’n 35 jaar tijd heeft Lexus een bescheiden naam weten te maken voor zichzelf in Europa. Betrouwbaar, bescheiden doch luxe en comfortabel. Wij Europeanen zijn vrij conservatief in onze keuzes als het om auto’s gaat, dus is Lexus nooit écht doorgebroken. Op andere markten is Lexus minimaal net zo groot als de bekende Duitse Drie. Dat komt misschien ook omdat de leukste modellen niet altijd naar Nederland komen, zoals deze Lexus LX500d Overtrail.
Die laatste zin is natuurlijk erg overdreven, want wij weten ook wel dat dit geen verkooptopper zal gaan worden. Wel is het een imagebuilder pur sang en geeft het Lexus een iets ruiger imago. De Lexus LX is het luxe broertje van de grote Toyota Land Cruiser (de 300). In Nederland kunnen we de ‘kleinere’ Land Cruiser (de Prado, ofwel de 250) wel krijgen. Maar deze is dus groter, luxer en een stuk ruiger.
Lexus LX500d Overtrail
De ‘Overtrail’-uitvoering is helemaal nieuw. Het is de extra stoere variant voor de mensen die van plan zijn offroad te gaan rijden. Deze categorie auto’s is in sommige delen van de wereld behoorlijk populair. De Overtrail staat hoger op zijn poten, waardoor de aanloop- en afloophoeken groter zijn. Dat betekent dat je steilere heuvels kunt nemen, zonder dat de bumpers de grond raken.
Dankzij de Toyo Open Country A/T-banden met grof profiel heb je ook meer grip in het terrein. Het zijn enorme banden, terwijl de wielen relatief klein zijn: 18 inch is tegenwoordig niet zo groot meer. De Lexus LX500d Overtrail is een échte terreinauto. Deze staat op een ladderchassis en heeft vierwielaandrijving met lage gearing. Daarnaast zijn er een hoop elektronische systemen die je helpen te rijden als een ware Paris-Dakar-coureur. Denk aan systemen als:
- Crawl Control (regelt remmen en gas geven op slecht terrein voor je, zodat jij kan sturen)
- Downhill Assist Control (houdt de maximale snelheid vast door de wielen af te remmen)
- Multi-Terrain Monitor (houdt de omgeving qua ondergrond voor je in de gaten)
- Active Height Control (past automatisch de hoogte aan de omstandigheden)
- Multi-Terrain Select (diverse rijmodi voor diverse typen ondergrond)
Maar wacht, maakt Lexus nog steeds diesels, dan?
Dan de motor en de prikkelende titel van dit artikel. Want heeft Lexus serieus een dieselmotor in de aanbieding? Jazeker! De Lexus LX500d heeft een ietwat misleidende naam, want de motor is een 3,3-liter V6 met twee turbo’s, goed voor 309 pk en 700 Nm. Dat koppel is tussen 1.600 en 2.600 toeren per minuut aanwezig, dus de ideale motor voor het betere terreinwerk. Mocht je écht geen diesel wensen, dan is er ook een LX600 met 3,5-liter V6 met twee turbo’s, goed voor 414 pk en 650 Nm.
Lees ook: Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe
Als je niet gaat voor een Overtrail, is er nu ook een hybride Lexus LX700h. Die ‘700’ is het hoogste cijfer dat Lexus toepast. In dit geval is het een combinatie van een 3,4-liter V6 met elektromotor, goed voor 457 pk en 790 Nm. Inderdaad, meer vermogen dan de benzine en meer koppel dan de diesel. Met een gewicht van 2.800 kilo ook zwaarder dan die twee. Voor Nederland staat de Lexus LX500d Overland (of een andere LX) niet op de planning, in sommige Europese landen kun je de LX wel bestellen.
KillWill heeft op 29 januari 2025 geschreven:
Ben onderweg door Oman, India en Sri Lanka momenteel. Wordt tijd dat onze milieu EU regels
weer voor een groot deel worden teruggedraaid.
Hier rijden 100,000 tuctucs , vrachtwagens, bussen ov en auto’s en zelfs de treinen op diesel. Roetfilter wat is dat? 1 enkele stad produceert meer co2 in 1 dag dan heel Nederland in 1 maand.
Laat maar komen die groene diesels, weg met de BPM!