
Zelfs de koppigste klimaatontkenner kan tegenwoordig nauwelijks meer de verleidelijke blik van zo’n zuinige Toyota Prius weerstaan, want benzine is extreem duur. Voor de liefhebber is dat wel jammer, want het beperkt automatisch toch je keuze. Want als het in de maandelijkse lasten niet uit zou maken (en niet voor het klimaat), dan zouden we allemaal wel een dikke V10 willen in onze gezinsbak. Toch?
De gasten van Build It Yourself geven het goede voorbeeld. Zij hebben een V10 van Ford in een Lincoln Continental gelegd. De Continental kennen we hier niet, maar het is een luxere en grotere Ford Mondeo met grotere wielbasis. Via de versnellingsbak van een Ford Mondeo gaat het vermogen naar de achterwielen. Het allerbelangrijkste: het klinkt fenomenaal. Dit is hoe je elke rit tot een feestje maak.
Lees ook: Wat kost de klimaatneutrale synthetische benzine?
De Lincoln Continental met V10 staat dus op een rollerbank, dus nu ben je benieuwd naar het vermogen. Volgens de apparatuur zou de auto zo’n 500 pk op de wielen leveren. Dit zou zich vertalen in ongeveer 600 pk ‘op de krukas’. Dit is ook het vermogen dat autofabrikanten communiceren in de brochure. Het koppel zou zo’n 800 Nm moeten zijn. En dat in een verstandige sedan.