Is een elektrische fiets niet gewoon een hybride? De elektromotor is er alleen qua ondersteuning en de rest moet van de wielrenner komen. De ultralichte e-bike van Lotus die je hierboven ziet, is dus ook een hybride. Aan de mate waarop de fiets gefixeerd is op gewichtsbesparing kun je zien dat het een echte Lotus is. Zo krijgt hij de lichtste elektromotor in de fietswereld. Lotus noemt de fiets de Type 136.
De elektrische hulpsystemen komen van een bedrijfje genaamd High Performance System. De elektrische aandrijflijn weegt maar 1,2 kilo en de motor zelf 300 gram. Ook de rest van de e-bike is gemaakt om zo licht mogelijk te zijn. Het frame is bijvoorbeeld gemaakt van koolstofvezel. Alles bij elkaar weegt de e-bike van Lotus 9,8 kilo. Daarnaast moet de fiets ‘efficiënt en snel’ door de lucht snijden.
Zie je trouwens die bidon? Probeer er niet uit te drinken, want dat is de 93-Wh batterij. Dankzij die accu kun je drie uurtjes trappen aan. Daarna ook, maar dan zonder hulp. Het is overigens niet het eerste fietsje van Lotus. Eerder werkte het Britse automerk al mee aan de tweewielers voor de Olympische ploeg van Groot-Brittannië. In 1992 en 2020 won de Britse sportteam er zelfs gouden medailles mee.
De Lotus e-bike in JPS-kleuren
Lotus en HPS bouwen 136 stuks (want het is de Lotus Type 136) van de ‘First Edition’ en daarna zoveel fietsen als klanten willen van twee verschillende versies. De speciale uitvoering krijgt een zwart-gouden John Player Special-look en kost 25.000 euro. Voor de andere versies betaal je 19.950 euro en 17.950 euro.
Ikke heeft op 16 januari 2024 geschreven:
Zou er niet al te veel van produceren 🤗