Het is een auto die we veel te weinig zien op de wegen: de Lotus Emira. Porsches zie je overal, maar de Emira helaas niet. Daar kan nu verandering in komen. Ten eerste doordat wij nu tegen je zeggen: koop een Emira, zeker nu de Cayman op zijn einde loopt. Ten tweede: Lotus introduceert een goedkopere Lotus Emira Turbo.

Nu is goedkopere Lotus Emira strikt genomen wel waar, niet zeker geen verrassing. Het is van alle tijden dat een automerk na verloop van tijden het modelgamma uitbreidt met meer modellen. Het begon met de V6 met supercharger. Daarna kwam de Turbo SE en nu is er de Emira Turbo, zonder SE erachter. Dus een keurige instapper met minder vermogen en minder prestaties. En minder verbruik – 1 op 10 ga je wel halen.

Wat zijn de specs van de Lotus Emira Turbo?

Nu is dat ‘minder’ heel relatief. De motor is nog altijd de M119 van AMG. In de Turbo SE is die goed voor 400 pk, maar in de gewone Turbo levert deze 360 pk. In principe meer dan voldoende natuurlijk. De transmissie is altijd een achttraps automaat met dubbele koppeling. Van 0-100 km/u springen is in 4,4 seconden achter de rug, in plaats van precies vier seconden voor de Turbo SE. De topsnelheid is 278 km/u, in plaats van 291 km/u. Dus ongeveer even snel als de Lotus Esprit V8 uit de jaren 90, dus.

Lotus Emira Turbo SE Paars (2025) zijkant links schuin voor

De prijs van de Lotus Emira Turbo is voor Duitsland 97.500 euro. Dat is 22.500 euro goedkoper dan de Turbo SE. Dus dat zou kunnen beteken dat de Emira Turbo in Nederland zo rond de 132.500 zou gaan kosten. De grootste concurrent is de Alpine A110, die in R70-uitvoering 139.790 euro kost. Andere alternatieven zijn een BMW M2 (128.281 euro), Ford Mustang Fastback GT (137.400 euro) of Toyota Supra op voorraad. Die laatste auto’s zijn allemaal wat krachtiger, maar ook zwaarder uiteraard.

Ook een upgrade voor de V6

Naast een Turbo zonder SE erachter, komt er ook een V6 mét SE erachter. Lekker verwarrend, we weten het. Het afgelopen jaar heeft Lotus in Nederland weliswaar niet veel Emira’s verkocht, maar wereldwijd slaat ie wel aan. Daarom doet Lotus er nog een uitvoering bovenop. De Emira V6 SE heeft de 3,5-liter V6 van Toyota met een supercharger. De transmissie is een handgeschakelde zesbak of een automaat met koppelomvormer. Inderdaad: er is meer keuze uit transmissies dan motoren bij Lotus.

Lees ook: Lotus belooft dat de loodzware EV’s tóch leuk zijn om in te rijden

Die handbak is een tikkeltje aangepast, zodat ie fijner en vooral preciezer te bedienen is. Ook het chassis is licht aangepast van de V6 SE. De SE kun je verder herkennen aan het ‘Black Pack’, rode remmen (ja, bij een Black Pack), 20 inch gesmede wielen en alcantara interieur. Met de handbak gaat de Emira V6 SE in 4,3 seconden naar de 100 km/u en haal je een top van 290 km/u. In alle gevallen kun je de SE-modellen ook nog optuigen met het Racing Line-pakket, waardoor ie er nog sportiever uitziet.

Eén reactie op “Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter”

  1. “In alle gevallen kun je de SE-modellen ook nog optuigen met het Racing Line-pakket, waardoor ie er nog sportiever uitziet. ”

    Herstel: waardoor ie nog sneller is. Iedereen weer dat auto’s een hogere topsnelheid krijgen van race stripes. 😉

Geef een reactie

(verplicht)