Het gaat Lotus niet bepaald voor de wind. Gelukkig gaan ze, ondanks alles, gewoon door met het bouwen van lekkere auto’s. Zoals deze niet te versmaden Exige S Roadster.
Ondanks alle perikelen van de laatste maanden en berichten dat het Britse sportwagenmerk terminaal zou zijn, brandt het licht in de Lotus-fabriek nog steeds. De oude CEO Dany Bahar is eruit gezet door de nieuwe eigenaren van Lotus’ moederbedrijf Proton. Ook die zijn van Maleisische afkomst, het grote verschil is alleen dat ze de zaken wat ouderwetser aanpakken dan Dany c.s.. De tijd zal leren of die aanpak werkt. Wij reden in ieder geval de eerste auto die onder de vlag van de nieuwbakken kapiteins het levenslicht zag.
De Exige S Roadster staat niet zo heel ver van de coupé af, want hij heeft dezelfde 3,5-liter V6 met supercharger, het gelijmde aluminium chassis hoefde niet te worden verstevigd om het gemis van het dak te compenseren. In plaats van de metalen plaat die er eerst boven je hoofd zat, vind je nu een canvas roldakje à la de Elise. Dat blijft tot hooguit 230 km/u zitten, dus de topsnelheid van de open Lotus is met 45 km/u naar beneden bijgesteld.
Dat is niet het hele verhaal, het zou Lotus’ eer te na zijn om het bij deze ingrepen te laten. Zeker omdat er aan het onderstel en de aerodynamica nog genoeg werk te verzetten was om de conversie te compenseren. Het bleek dat de luchtstroom over de auto zo verstoord werd door de wervelingen boven het open dak, dat de achterspoiler geen nut meer had en dus net zo goed weggelaten kon worden.
Om meer balans in de stroomlijn te krijgen, werd ook de windbreker op de voorbumper weggehaald. Inclusief de softtop leidden deze wijzigingen er toe dat het uiterlijk een stuk minder agressief oogt. Maar vergis je niet. Want hoewel het onderstel een stukje minder hard is afgesteld dan de coupé is het circuit nog steeds the place to be met een Exige S Roadster. In goede Lotus-traditie is de roadster zo licht mogelijk gehouden. Hij is tien kilo lichter dan de coupé.
De auto waarin wij reden voldeed op het standaard sportonderstel beter dan met de race-set-up. Dat is een goede zaak. Het mag dan het ultieme speeltje voor een trackday zijn, daarbuiten wil je kunnen genieten zonder dat je nieren uit je oren komen. De wegligging is zoals te verwachten subliem, de besturing prettig gevoelig. Maar een echte cabriolet is het niet, simpelweg omdat het meer een targa is. Je zit niet met je kop in de volle rijwind.
Op het circuit is het geen halfslachtig cabriootje. Het rijgedrag is vlijmscherp, direct en je kunt de set-up uitgebreid wijzigen. Snel is ie ook: 8,5 seconden om vanuit stilstand op 160 km/u te komen. Dat zijn tijden die overeenkomen met die van de Porsche 911 GT3.
Het is weer een lekkere Lotus, een die past in de erfenis van het merk. Je kunt er heerlijk mee spelen, al is de Exige wat te rauw voor dagelijks gebruik. Jammer. Maar de ombouw van dicht naar open geeft geen meerprijs ten opzichte van de coupé, dus hopelijk leidt dat tot die broodnodige extra verkopen.
Lotus Exige S Roadster
16/20
Motor
3.456 cc
V6 supercharged
345 pk / 400 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 3,8 s
top 230 km/u
Verbruik/milieu
10,0 l/100 km
236 g/km CO2, G-label
Afmetingen
3.797 x 1.727 x 1.159 mm (L x B x H)
2.300 mm (wielbasis)
1.166 kg
40 l (benzine)
112 l (bagage)
Prijzen
NL € 92.711 (25%)
BE € 67.880
Het vonnis
Wees maar niet bang dat de open Exige ineens een suf kappersautootje is geworden. Hij is op en top Lotus en dat betekent vederlicht, knalhard, superscherp en maximaal genieten. Hopen dat ze het volhouden
Reacties